Doelstelling 1
Subdoelstelling
DoelstellingUtrecht wordt nationaal en internationaal gezien als een aantrekkelijke stad van kennis en cultuur
SubdoelstellingUtrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
Utrecht heeft een goede reputatie bij bezoekers, bedrijven en bewoners
Gemeente Utrecht is opdrachtgever voor de stichting. Utrecht Marketing heeft najaar 2017 het Meerjarenplan 2017-2020 opgeleverd dat inmiddels door de gemeente is goedgekeurd. De activiteiten voor de komende jaren zijn gericht op:
- Rol Utrecht marketing als strategisch partner in de stad.
- Managen van het merk Utrecht.
- Bewonersmarketing (onder andere organisatie van culturele zondagen).
- Bezoekersmarketing (onder andere toeristische campagnes).
- Economische en talentmarketing.
Taken op het gebied van onderzoek en merkmanagement die zijn gekoppeld aan Effectindicator E1.2.1 en de Prestatie indicatoren P1.2.1, P1.2.2 en P1.2.3 zijn overgeheveld naar stichting Utrecht Marketing.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Reputatie Utrecht onder Nederlanders | 3e positie landelijk (2013) | 3e positie | 3e positie | 3e positie | onbekend | 25 | |||||
|
Samen met het Utrecht Brand Netwerk, een groeiend netwerk van partners in de stad en regio, werken we aan de marketing, promotie en profilering van Utrecht
Taken op het gebied van merkmanagement die zijn gekoppeld aan de Prestatie indicatoren P1.2.1, P1.2.2 en P1.2.3 zijn overgeheveld naar stichting Utrecht Marketing. In het verleden had de gemeente de trekkersrol richting het Utrecht Brand Netwerk, maar dat is sinds 1 januari 2017 overgedragen aan stichting Utrecht Marketing. Wel participeert de gemeente in dat netwerk van partners in de stad en regio die werken aan de marketing, promotie en profilering van Utrecht.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Aantal belangrijke stake holders actief betrokken bij netwerken en coalities citymarketing | 7 (2012) | >25 | 30 | >40 | onbekend | >40 | |||||
|
||||||||||||
P1.2.2 | Aantal gebruikers van Utrecht logo en merk | 3 (2012) | 23 | 23 | 23 | onbekend | 23 | |||||
|
||||||||||||
P1.2.3 | Aantal gebruikers Utrecht Toolkit | 1.100 (2015 | 1.500 | 1.745 | 1.600 | onbekend | 1.600 | |||||
|
||||||||||||
P1.2.4 | Aantal opgenomen films | 5 (2015) | 6 | 52 | 8 | 10 | 8 | |||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
01-1-2-1 |
Utrecht wordt nationaal en internationaa |
317 |
298 |
917 |
288 |
343 |
-54 |
13 |
|||||||||
Totaal Lasten |
317 |
298 |
917 |
288 |
343 |
-54 |
13 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-317 |
-298 |
-917 |
-288 |
-343 |
-54 |
-13 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-317 |
-298 |
-917 |
-288 |
-343 |
-54 |
-13 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
Het budget is besteed aan de profilering van de stad Utrecht. De kleine incidentele overschrijding heeft betrekking op een iets hogere inzet van personeel dan gepland in verband met de organisatorische wijzigingen rond Utrecht Marketing.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
01-1-2-1 |
Utrecht wordt nationaal en internationaa |
||||||||||||||||||||||
6080 |
Profilering Utrecht |
317 |
298 |
917 |
288 |
343 |
-54 |
13 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
317 |
298 |
917 |
288 |
343 |
-54 |
13 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-317 |
-298 |
-917 |
-288 |
-343 |
-54 |
-13 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-317 |
-298 |
-917 |
-288 |
-343 |
-54 |
-13 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
Doelstelling 2
Subdoelstelling
DoelstellingHet Utrechts belang wordt goed behartigd op regionaal, nationaal en internationaal niveau
SubdoelstellingUtrecht is een invloedrijke partner, lokaal, landelijk en internationaal
In externe wet- en regelgeving wordt rekening gehouden met Utrechtse belangen
Wij hebben het lokale en regionale netwerk verstevigd. Hiermee hebben we de slagkracht in de belangenbehartiging voor een Gezond Stedelijk Leven een flinke impuls gegeven. Tevens heeft de stad samen met Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (G4) een effectieve inzet richting het nieuwe kabinet geëffectueerd, met name op het gebied van bereikbaarheid, wonen / binnenstedelijk bouwen en energietransitie (gasloze wijken). Tevens hebben wij op diverse onderwerpen in het sociaal domein, onderwijs en veiligheid, ons standpunt over voorgenomen wet- en regelgeving overgebracht in Den Haag. Daarnaast zijn onze belangen in de breedte behartigd in allianties als de VNG, G32 en op specifieke stedelijke onderwerpen met de steden waaronder Eindhoven.
De bereikbaarheidsopgave van de regio Utrecht is één van de onderwerpen die we onder de aandacht brengen in Den Haag. De Utrechtse opgave staat ook specifiek genoemd in het regeerakkoord Rutte III als belangrijke opgave. Hierop hebben we als Utrecht Regio met de U10 en provincie een gezamenlijke reactie gegeven op het regeerakkoord. Er is in december 2017 een motie aangenomen in de Tweede Kamer, die de regering verzoekt met Utrecht zo spoedig mogelijk tot een akkoord te komen over de benodigde investeringen voor de Noordelijke Randweg.
De rol van de regio wordt steeds prominenter in het rijksbeleid. Vanuit die blik heeft de regio Utrecht, onder gastheerschap van de burgemeester en de commissaris van de Koning en met partners uit de regio, vlak na de Tweede Kamer verkiezingen een 'Utrecht bijeenkomst' georganiseerd in Den Haag. Deze bijeenkomst draaide om de positionering en veelzijdigheid van de regio en werd goed bezocht door nieuwe en zittende Kamerleden en delegaties van de belangrijke ministeries. Samen met provincie, gemeente Amersfoort, UU, HU en UMCU is een bijeenkomst georganiseerd in Utrecht gericht op Utrechtse parlementariërs, waar ook de fractievoorzitters uit de gemeenteraad en regionale bestuurders genodigden waren. Ook hier hebben wij de aandacht gevestigd op de grote opgaven van Utrecht: sterke groei en bereikbaarheid en behoud van de aantrekkelijkheid van de regio.
Na de lange formatieperiode bevinden veel dossiers zich nu in een constructieve overlegfase met het nieuwe kabinet. Het betreft voor Utrecht relevante onderwerpen zoals bereikbaarheid/mobiliteit, opvang vreemdelingen, onderwijsachterstanden, experimenten in de bijstand, experimenten wietteelt, het aanpakken van mensenhandel / regulering prostitutie, woonopgave en effectieve aanpak armoede.
Utrecht ontvangt subsidies
De samenwerking met de stakeholders in de stad om de Europese subsidiemogelijkheden optimaal te benutten hebben we versterkt onder meer in de Internationaliseringsagenda van de Economic Board Utrecht (EBU). Met deze versterking hebben wij meer indieningsmogelijkheden gesignaleerd ten behoeve van de stad. Wij hebben gezamenlijke aanvragen ingediend met onder andere de Universiteit Utrecht, Utrecht Sustainability Institute, HKU, Bo-Ex, Lomboxnet en ENECO. Innovatieve oplossingen en investeringen - onder meer op het gebied van verduurzaming van energie en mobiliteit - zijn als pilotproject onderdeel gemaakt van Europese subsidieaanvragen.
Meer informatie vindt u in bijlage Externe Subsidieprogramma's
.
Kennis en internationale oriëntatie van de gemeentelijke organisatie, partners en bewoners is vergroot
Utrecht is een aantrekkelijke internationale stad waar bewoners, internationale studenten, expats, ondernemers, investeerders en bezoekers zich thuis voelen en hun weg kunnen vinden. Er is Engelstalige informatie en service beschikbaar gesteld voor internationale bedrijven, expats en studenten die zich in Utrecht willen vestigen via de online Talentportal van Utrecht Region en het Expat Center. Bewoners zijn steeds meer internationaal georiënteerd voor werk of studie. Internationale doelstellingen als de Global Goals for Sustainable Development (opgesteld door de Verenigde Naties) zijn meer bekend bij ondernemers en bewoners. Het aantal grote internationale delegaties dat naar Utrecht komt om kennis uit te wisselen over stedelijke ontwikkeling, economische aantrekkingskracht van de regio of mobiliteit nam het afgelopen jaar zeer sterk toe.
Het Kansen voor West II programma is in uitvoering. Kansen voor West II is het programma waarmee de Randstad aanspraak maakt op structuurfondsmiddelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO 2014-2020). Binnen het stedelijk programma beschikten wij € 1.247.107,33 aan het project ‘Werkspoorkwartier: creatief en circulair maakgebied’, waarin we samenwerkingen met verschillende lokale partijen hebben ondersteund. Het project past binnen de programmaprioriteit Vestigingsklimaat van het stedelijk Uitvoeringsplan ‘Kansen voor Utrecht’. Een tweetal andere projecten is ingediend in de programmaprioriteit Arbeidspotentieel. Deze zijn nog in behandeling.
Meer informatie over de voortgang van het subsidieprogramma ‘Kansen voor West’ vindt u in bijlage Externe Subsidieprogramma's
.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Aantal dossiers waarin inzet van Utrecht is aan te wijzen | 20 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | |||||
|
||||||||||||
E2.1.2 | Toegekende subsidie voor Europese projecten (€) | 3,61 miljoen (2009) | 3,25 miljoen | 3,7 miljoen | 3,25 miljoen | 5,6 miljoen | 4 miljoen | |||||
|
||||||||||||
E2.1.3 | Percentage Utrechters dat gebruik maakt van internationale contacten voor studie of werk | 25% (2011) | 30% | 29% | 30% | 32% | 31% | |||||
|
Samenwerken met partners en invloed uitoefenen op verschillende niveaus
Wij zijn actief geweest in internationale netwerken als Eurocities en de WHO (World Health Organisation). Daarmee hebben we een podium gecreëerd om ons te profileren als innovatieve stad en interessante partner om kennis mee te delen en subsidies aan te vragen. Daarnaast werden we lid van ICLEI (International Council of Local Environmental Initiatives) en het Smart Cities TeleManagement Forum. We hebben kennis uitgewisseld met focus op gezondheid, economie en mobiliteit in steden. We hebben samengewerkt met de G4 in Brussel en Utrecht gepositioneerd met Healthy Urban Living.
In de Taskforce Internationaal werkten we samen met de Economic Board Utrecht, Provincie, Utrecht Science Park en gemeenten in de regio aan versterking van de internationale acquisitie, handel en het aantrekken van talent naar de Regio Utrecht. De regio Utrecht werd door de Europese Commissie wederom uitgeroepen tot ‘One of the most competitive Regions in Europe‘. We ontwikkelden samen met Utrecht Marketing Engelstalig materiaal. Dat heeft internationaal de aandacht getrokken en stimuleerde het aantal internationale economische delegaties dat onze stad bezocht. Zo ontvingen we delegaties uit Zweden en Denemarken en ook buiten Europa uit India en China. We faciliteerde uitgaande economische missies met de focus op Duitsland en Taiwan. De economische missie naar Taiwan zette Utrecht op de kaart als stad waar e-mobility sterk in ontwikkeling is en economische kansen biedt. Maar ook de opening van de grootste fietsenstalling ter wereld trok de aandacht van pers en steden wereldwijd.
We hebben met de WHO en de Europese commissie gewerkt aan richtlijnen voor gezonde steden. Ook het bezoek van collegeleden en gedeputeerden aan Brussel op 21 november 2017 stond bijvoorbeeld in dat teken. Ook tal van andere momenten (zoals het werkbezoek voor 80 buitenlandse Ambassadeurs) hebben wij benut om de Utrechtse inspanningen op het gebied van Healthy Urban Living onder de aandacht te brengen.
De VNG riep de gemeente Utrecht uit tot Meest Inspirerende Global Goals gemeente. Dat heeft geleid tot interesse van internationale organisaties en publicaties. De stichting Utrecht4GlobalGoals heeft de campagne ‘Heel Utrecht U’ gelanceerd. Het doel is zoveel mogelijk Utrechters te betrekken bij de Global Goals. Acht inspirerende Utrechtse initiatieven ontvingen een U Award. In de inwoners enquête gaf 28% van de Utrechters aan bekend te zijn met de Global Goals.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Het aantal Utrechtse partnerorganisaties betrokken bij internationale projecten in samenwerking met de gemeente | 100 (2011) | 180 | 180 | 180 | 180 | 190 | |||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
01-2-1-1 |
Samenwerken en beïnvloeden |
864 |
983 |
864 |
1.495 |
1.507 |
13 |
879 |
|||||||||
Totaal Baten |
864 |
983 |
864 |
1.495 |
1.507 |
13 |
879 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
01-2-1-1 |
Samenwerken en beïnvloeden |
2.907 |
2.860 |
2.644 |
2.625 |
2.645 |
-20 |
3.373 |
|||||||||
Totaal Lasten |
2.907 |
2.860 |
2.644 |
2.625 |
2.645 |
-20 |
3.373 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-2.044 |
-1.877 |
-1.780 |
-1.130 |
-1.138 |
-8 |
-2.494 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-2.044 |
-1.877 |
-1.780 |
-1.130 |
-1.138 |
-8 |
-2.494 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Samenwerken met partners en invloed uitoefenen op verschillende niveaus
Het budget is conform de begroting besteed aan bovengemeentelijke en internationale samenwerking.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
01-2-1-1 |
Samenwerken en beïnvloeden |
||||||||||||||||||||||
6022 |
Bovengemeentelijke samenwerking |
864 |
918 |
864 |
1.495 |
1.505 |
10 |
879 |
|||||||||||||||
6025 |
Internationale samenwerking |
0 |
66 |
0 |
0 |
3 |
3 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
864 |
983 |
864 |
1.495 |
1.507 |
13 |
879 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
01-2-1-1 |
Samenwerken en beïnvloeden |
||||||||||||||||||||||
6022 |
Bovengemeentelijke samenwerking |
2.311 |
2.296 |
2.098 |
2.178 |
2.188 |
-11 |
2.910 |
|||||||||||||||
6025 |
Internationale samenwerking |
597 |
564 |
546 |
447 |
457 |
-10 |
463 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
2.907 |
2.860 |
2.644 |
2.625 |
2.645 |
-20 |
3.373 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-2.044 |
-1.877 |
-1.780 |
-1.130 |
-1.138 |
-8 |
-2.494 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-2.044 |
-1.877 |
-1.780 |
-1.130 |
-1.138 |
-8 |
-2.494 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- |
Subsidie- |
Omschrijving Subsidiedoelstelling |
Begroting 2017 |
Realisatie 2017 |
Verschil |
Utrecht4GlobalGoals |
Voorlichting voor particuliere initiatieven over de Millenniumdoelen. |
40 |
52 |
0 |
|
Economic Board Utrecht |
Convenantbijdrage aan Economic Board Utrecht. |
334 |
731 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 2.1.1 Samenwerken en beïnvloeden |
374 |
783 |
0 |
||
Totaal Subdoelstelling |
374 |
783 |
0 |
||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Doelstelling 3
Subdoelstellingen
DoelstellingUtrecht heeft een moderne en toegankelijke overheid met betrokken bewoners
SubdoelstellingBewoners zijn vroegtijdig en op maat betrokken
Gemeentelijk beleid en uitvoering sluiten beter aan bij de kennis, kracht en kunde van bewoners
Samen met de stad realiseren we onze opgaven. We hebben ingezet op het betrekken van een gemêleerde groep inwoners, organisaties en ondernemers bij besluitvorming en op het verbeteren van de participatie. De vernieuwende participatietrajecten die we gebruikten bij het werken aan de nieuwe wijkopgaven in de pilotwijken Leidsche Rijn, Noordwest, Oost en Zuidwest hadden als effect hadden dat we inwoners bereikten die we niet eerder spraken. Tegelijkertijd was de stad zelf in beweging. Er kwamen nieuwe partijen die initiatieven ontplooien en maatschappelijke meerwaarde leveren en zo bijdragen aan Utrecht als prettige stad om in te wonen.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E3.1.1 | Percentage inwoners dat het idee heeft dat de gemeente iets heeft gedaan met hun bijdrage om het beleid te beïnvloeden | 27% (2010) | 27% | 35% | 33 | 34% | 37% | |||||
|
||||||||||||
E3.1.2 | Percentage inwoners dat bekend is met het initiatievenfonds | 23% (2015) | 46% | 25% | 35% | 26% | 36% | |||||
|
Betrekken van bewoners bij vraagstukken die voor hen belangrijk zijn
In 2017 organiseerde de gemeenteraad 94 raadsinformatiebijeenkomsten verspreid over 29 dagen. Tijdens deze raadsinformatiebijeenkomsten kwamen 709 mensen meepraten over geplande ontwikkelingen in Utrecht en waren er meer dan 1.532 geïnteresseerden die kwamen luisteren. Ook ontving de gemeenteraad 117 gasten van de raad aan wie zij vertelden over de onderwerpen die op dat moment speelden en wat het raadswerk inhoudt. Ook in 2017 werden bewoners via social media zoals Facebook en Twitter op de hoogte gehouden van meepraat mogelijkheden en plannen die besproken werden in de gemeenteraad.
De gemeenteraad bezoekt het hele jaar door de Utrechtse wijken. Zo heeft de raad Oost bezocht waar de toegankelijkheid in de openbare ruimte centraal stond. In Noordoost spraken 70 mensen met raadsleden over de veranderingen in Lauwerecht Noord en de Staatsliedenbuurt door de verdichting van de stad. In West bezocht de raad verschillende plekken zoals het Jongerencentrum Utrecht, Kopi Susu en de Voorkamer en sprak daar met inwoners. Bij het bezoek aan Leidsche Rijn en Vleuten de Meern waren jongeren het thema. Onder andere 25 jongeren uit beide wijken waren gekomen om met raadsleden te praten over wat voor hun belangrijk is. Bij het raadsbezoek aan de Binnenstad stonden alle veranderingen en initiatieven op en rondom het water centraal. In Overvecht stonden plan Einstein, de Versnelling en de NPD-strook langs de Brailledreef op de agenda. In Noordwest nam de raad deel aan de jaarlijkse fietstocht langs initiatieven en bijzondere plekken in de wijk en namen raadsleden deel aan het Buurtgesprek XL over de ‘straatwegmeter’, gericht op de toekomstige aanpak van de Amsterdamsestraatweg.
In samenspraak met veel partijen, waaronder wijkraden, werkten we aan het vernieuwen van de wijkparticipatie. Daarbij gaat het om het vroeg betrekken van inwoners, het bereiken van een gemêleerde groep inwoners, helderheid over besluitvorming en het gebruik van verschillende participatievormen. We onderzochten de vernieuwingsrichtingen door te doen. In de wijken Leidsche Rijn, Noordwest, Oost en Zuidwest werkten we met vernieuwende participatievormen zoals mensen op straat of bij activiteiten spreken en buurtparades aan nieuwe wijkopgaven. Daarnaast is in alle wijken één project gevolgd waarin met wisselend succes is geëxperimenteerd met verschillende vormen van participatie. We rapporteerden daarover in de raadsbrief Al doende vernieuwen van februari 2018. In Lunetten zijn we samen met bewoners gestart met een nieuwe omgevingsvisie.
Omdat we ons gericht hebben op het volgen van participatietrajecten in het kader van het vernieuwen van de wijkparticipatie zijn er geen participatieprojecten en burgerinitiatieven onderzocht met behulp van de Benchmark Burgerparticipatie. Deelname aan de benchmark vraag inzet van initiatiefnemers en organisatie. Om niet nog meer te vragen van initiatiefnemers hebben we ervoor gekozen niet mee te doen aan de benchmark. Wel hebben we bijgedragen aan het verbeteren van de benchmarkvragenlijst voor initiatieven.
In 2014 organiseerde wij het eerste stadsgesprek, nu vinden op verschillende plekken in de stad gesprekken plaats. Vaak niet meer benoemd als stadsgesprek en ook steeds meer georganiseerd door andere partijen die groepen weten te bereiken die wij niet altijd weet te bereiken. We zien dat de inzet van het instrument stadsgesprek in de afgelopen jaren heeft bijgedragen aan een rijke gesprekscultuur in de stad.
Ruimte scheppen voor en stimuleren van initiatieven van bewoners voor het collectief belang van buurt, wijk of stad
Wij voerden de agenda Ruim Baan voor initiatief die wij samen met initiatiefnemers opstelden verder uit. In 2017 lag de nadruk op de pilots met Bewonersbod, de Utrechtse variant van de Right to Challenge, en op het vervolg van de pilot buurtbudgetten in de vorm van een Burgertop in en voor Lunetten in november 2017. We zijn gestart met het formuleren van een visie op maatschappelijke waarde en initiatieven en met een leerexperiment rondom de behoefte aan duurzame financieringsmodellen voor initiatieven die hun maatschappelijk nut hebben bewezen.
Met het Initiatievenfonds moedigen we mensen aan om zich vrijwillig in te zetten voor elkaar, de buurt, wijk of stad. Eigen inzet en draagvlak zijn daarbij belangrijke pijlers. We zien dat het budget vrijwel benut is. Van de onderbesteding van 0,290 miljoen euro is meer dan de helft al toegekend alleen vindt de realisatie daarvan plaats in 2018. De budgetten van de wijken Noordwest, Overvecht en het stedelijke budget zijn overbesteed. De budgetten in de wijken Zuid, Zuidwest en Vleuten-DeMeern zijn geheel toegekend, alleen kan een deel pas in 2018 worden gerealiseerd waardoor het budget in die wijken in 2017 niet volledig is benut. Een direct oorzakelijk verband is niet te leggen, toch denken we dat de aanpassingen om het gebruik van het Initiatievenfonds te vergemakkelijken hebben gewerkt. We hebben de digitale aanvraag vereenvoudigd, een papieren aanvraag mogelijk gemaakt en bieden ondersteuning als mensen dat nodig hebben. Voor aanvragen onder de vijfhonderd euro is het proces van verantwoorden vereenvoudigd. Ook hebben op verschillende manieren bekendheid gegeven aan het fonds. Met een facebookcampagne, interviewserie in de DUIC, het verspreiden van folders op plekken waar inwoners komen streefden we ernaar de bekendheid te vergroten. In 2017 waren er 400 nieuwe aanvragers.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P3.1.1 | Aantal raadsinformatiebijeenkomsten | 23 (2009) | 20-25 | 21 | 25 | 29 | 25 | |||||||
|
||||||||||||||
P3.1.2 | Waardering participatieproces | 6,6 (2011) | 7,2 | 6,7 | 7,2 | geen meting | 7,1 | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
01-3-1-1 |
Bewoners betrekken |
0 |
866 |
0 |
425 |
551 |
126 |
425 |
|||||||||
Totaal Baten |
0 |
866 |
0 |
425 |
551 |
126 |
425 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
01-3-1-1 |
Bewoners betrekken |
17.518 |
17.010 |
16.241 |
16.636 |
17.313 |
-677 |
16.579 |
|||||||||
Totaal Lasten |
17.518 |
17.010 |
16.241 |
16.636 |
17.313 |
-677 |
16.579 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-17.518 |
-16.144 |
-16.241 |
-16.211 |
-16.762 |
-551 |
-16.154 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
225 |
225 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-17.518 |
-16.144 |
-16.241 |
-15.986 |
-16.537 |
-551 |
-16.154 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Bewoners betrekken bij vraagstukken die voor hen belangrijk zijn
De niet begrote baten 2017 bedragen 0,126 miljoen euro. Dit bedrag is voor 0,073 miljoen euro toe te schrijven aan een iets hogere terugbetaling dan begroot van de salariskosten van fractiemedewerkers, die de gemeente Utrecht gedurende het jaar heeft voorgeschoten.
De realisatie van de lasten is 0,677 miljoen euro hoger dan begroot. Dit nadeel is als volgt opgebouwd:
- Doorrekening van de voorziening wethouderspensioenen liet zien dat de voorziening te laag was opgenomen. Wijzigingen in de rekenrente en de toevoeging van de pensioenopbouw 2017 leidden tot een hogere contante waarde berekening, waardoor er aanvullend nog 0,527 miljoen euro gestort moest worden.
- Het budget van het initiatievenfonds bestaat uit een stedelijk deel en tien wijkdelen. De afspraak is dat overschrijdingen van de deelbudgetten binnen het fonds worden opgelost. In het totaal is er sprake van een onderbesteding van 0,290 miljoen euro. De wijken Oost, Binnenstad en Leidsche Rijn hebben de grootste onderbesteding. Van het beschikbare budget heeft Oost 43,1% niet uitgegeven, Binnenstad 27,6% en Leidsche Rijn 23,3%. Het budget van de wijken Noordwest, Overvecht en stedelijk budget zijn overbesteed. Omdat er ruimte was in het fonds was overschrijding van die budgetten geen probleem.
- Zoals bij de tweede bestuursrapportage gemeld, zijn er knelpunten op het gebied van capaciteit en bemensing op de wijkbureaus. Qua personeelsopbouw hebben de wijkbureaus te maken met een relatief oude populatie wat zorgt voor hogere salarislasten en kosten voormalig personeel. Hierdoor zijn de geraamde lasten met 0,387 miljoen euro overschreden. In 2017 zijn we gestart met een analyse om te kijken naar het structurele karakter en mogelijke oplossingen.
- De overige incidentele nadelen bedragen 0,053 miljoen euro.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
01-3-1-1 |
Bewoners betrekken |
||||||||||||||||||||||
6020 |
Bestuursorganen |
0 |
444 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6035 |
Raadsorganen |
0 |
413 |
0 |
425 |
498 |
73 |
425 |
|||||||||||||||
6356 |
initiatievenfonds |
0 |
9 |
0 |
0 |
39 |
39 |
0 |
|||||||||||||||
6463 |
Wijkbureau's |
0 |
0 |
0 |
0 |
14 |
14 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
0 |
866 |
0 |
425 |
551 |
126 |
425 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
01-3-1-1 |
Bewoners betrekken |
||||||||||||||||||||||
6020 |
Bestuursorganen |
1.872 |
1.918 |
1.862 |
1.862 |
2.357 |
-495 |
1.862 |
|||||||||||||||
6028 |
Volksfeesten |
194 |
180 |
197 |
216 |
194 |
21 |
218 |
|||||||||||||||
6035 |
Raadsorganen |
4.397 |
4.564 |
4.797 |
5.250 |
5.274 |
-24 |
5.210 |
|||||||||||||||
6036 |
Ombudszaken |
53 |
7 |
53 |
52 |
5 |
47 |
52 |
|||||||||||||||
6037 |
Burgerjaarverslag |
5 |
1 |
5 |
5 |
0 |
5 |
5 |
|||||||||||||||
6356 |
initiatievenfonds |
4.472 |
3.691 |
4.494 |
4.494 |
4.219 |
276 |
4.546 |
|||||||||||||||
6463 |
Wijkbureau's |
6.524 |
6.639 |
4.832 |
4.757 |
5.262 |
-506 |
4.686 |
|||||||||||||||
6469 |
Leefbaarheidsbudget |
0 |
9 |
0 |
0 |
1 |
-1 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
17.518 |
17.010 |
16.241 |
16.636 |
17.313 |
-677 |
16.579 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-17.518 |
-16.144 |
-16.241 |
-16.211 |
-16.762 |
-551 |
-16.154 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
225 |
225 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-17.518 |
-16.144 |
-16.241 |
-15.986 |
-16.537 |
-551 |
-16.154 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- |
Subsidie- |
Omschrijving Subsidiedoelstelling |
Begroting 2017 |
Realisatie 2017 |
Verschil |
Volksfeesten |
Organiseren en uitvoeren van volksfeesten. |
186 |
181 |
0 |
|
Initiatievenfonds |
Ondersteunen van bewoners en vrijwilligersorganisaties in het ontwikkelen van activiteiten of uitvoeren van ideeën om de sociale cohesie, leefbaarheid, zelfredzaamheid en participatie van kwetsbare burgers te vergroten. |
2.700 |
2.904 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 3.1.1 Bewoners betrekken |
2.886 |
3.085 |
0 |
||
Totaal Subdoelstelling |
2.886 |
3.085 |
0 |
||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
DoelstellingUtrecht heeft een moderne en toegankelijke overheid met betrokken bewoners
SubdoelstellingDe kwaliteit van de dienstverlening aan bewoners is adequaat
Burgerzakenproducten worden adequaat en volgens wettelijke vereisten geleverd
De producten van Burgerzaken leveren wij adequaat en volgens wettelijke vereisten. Burgerzaken meet de kwaliteit van de producten die we uitgeven aan de hand van de uitkomsten van de zelfevaluatie die wij verplicht uitvoeren. De zelfevaluatie bestaat uit drie onderdelen: Reisdocumenten,
Basisregistratie Personen (BRP) en Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Als onderdeel van de zelfevaluatie BRP voeren wij ook een steekproef uit op de kwaliteit van 100 persoonslijsten (een persoonslijst bevat alle gegevens over één persoon in de BRP).
De zelfevaluatie wordt samengesteld door de Rijksdienst voor Informatiegegevens (RvIG) van het Ministerie van BZK en ondersteunt gemeenten bij het op peil houden en verbeteren van de kwaliteit van de BRP en de uitgifte van reisdocumenten. Wij zijn verplicht om jaarlijks de resultaten van de zelfevaluatie te rapporteren aan de minister van BZK.
RvIG heeft een norm gesteld van 90% op de zelfevaluaties om als gemeente te kunnen garanderen dat de kwaliteit van de geleverde producten conform wettelijke eisen is.
In 2017 heeft gemeente Utrecht de drie zelfevaluaties uitgevoerd en als volgt gescoord:
- Zelfevaluatie Reisdocumenten: 96,9%
- Zelfevaluatie BRP: 93,9%
- Zelfevaluatie RNI: 95,6%
Hiermee is onze score ruim voldoende. Vanzelfsprekend zijn er altijd verbeterpunten. RvIG adviseert de gemeente op basis van de zelfevaluatie op welke onderdelen zij hun beleid of werkwijze het beste kunnen verbeteren. De verbetersuggesties van dit jaar pakken we projectmatig op.
In 2017 heeft de afdeling Burgerzaken ruim 270.000 baliebezoekers geholpen, en in totaal 200 klachten ontvangen, oftewel een percentage van 0,074% van het aantal baliebezoeken. Dit percentage is in 2017 opnieuw gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar (2016; 0,095%). Burgerzaken heeft in 2017 veel meer bezoekers geholpen dan de voorgaande jaren, maar minder klachten ontvangen over de dienstverlening. De maatregelen die zijn genomen om goed in te spelen op de voorziene drukte in het voorjaar van 2017, zoals onder meer de inzet van extra personeel en extra openstellen van de balies tijdens de piekdrukte, hebben effect gehad.
Burgerzaken gaat steeds zorgvuldig om met klachtbehandeling en benut de ontvangen klachten als input om haar dienstverlening continu verder te verbeteren. Zo heeft Burgerzaken onder meer de informatie op de website verder aangepast en verhelderd naar aanleiding van ontvangen klachten. Burgers die de moeite nemen om een klacht in te dienen, worden in de regel binnen vijf werkdagen gebeld om hun klacht te bespreken.
De klanttevredenheid over de baliedienstverlening is een goede indicator voor de ervaren kwaliteit. Burgerzaken voert structureel een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uit. In 2017 beoordeelden klanten de tevredenheid voor de baliebezoeken met een 7,9.
Bewoners en bedrijven zijn tevreden over het contact met de gemeente
De gemeente Utrecht meet haar klanttevredenheid continu. In 2017 kreeg het KlantContactCentrum 334.911 telefoontjes en scoorde voor haar dienstverlening een 8. Dit een is een kleine stijging ten opzichte van 2016. Daarnaast werden er in 2017 233.453 digitale aanvragen gedaan. Dit is een toename van zo’n 10.000 aanvragen ten opzichte van 2016. De waardering voor de digitale dienstverlening bleef in 2017 gelijk en scoorde een 7,5. Daarbij kreeg de gemeente Utrecht in 2017 twee prijzen voor haar online dienstverlening. Zowel BNR Radio als ook de ANBO riepen de gemeente Utrecht uit als beste gemeentelijke online dienstverlener van Nederland.
Naast de continu meting zijn we ook gestart met meer kwalitatieve onderzoeken naar de kwaliteit van onze dienstverlening. Zo is in 2017 de campagne 'dat kan beter' gelanceerd. In deze campagne roepen we inwoners op om mogelijke verbeteringen in de dienstverlening te melden zoals bijvoorbeeld een moeilijk leesbare brief. Daarnaast zijn we gestart met het actiever betrekken van inwoners bij het verbeteren van onze dienstverlening, denk daarbij aan verbeteringen aan de website.
Specifiek het HUA: De digitale studiezaal van Het Utrechts Archief kreeg een gemiddeld rapportcijfer van 7,7 van het publiek en werd uitgebreid met nieuwe diensten als digitaal aanvragen en online reactiemogelijkheden. In 2017 werd een van de belangrijkste archieven van Nederland (middeleeuws deel Domkapittel), geheel gerestaureerd, geconserveerd en gedigitaliseerd. Met de hulp van ruim 300 vrijwilligers werden onder meer de Utrechtse bevolkingsregisters uit de periode 1890 – 1899 en een collectie stedelijk publicaties uit de jaren 1572 – 1896 toegankelijk gemaakt.
Naast 5.901.064 bekeken pagina’s op de website en 6.359.778 raadplegingen van de digitale zoekingangen, ontving HUA ruim 35.000 bezoekers bij het publieksprogramma en in de studiezaal op de Alexander Numankade. De tentoonstelling ‘De getekende stad’ was met ruim 2.500 bezoekers per maand de succesvolste expositie van HUA sinds de opening van het publiekscentrum aan de Hamburgerstraat in 2008. Van het beroemde stadspanorama uit 1859 werd samen met de tekenaars van De Inktpot een nieuwe versie anno 2017 gepresenteerd, die behalve in Het Utrechts Archief ook op het Lepelenburg en in het Stadskantoor is te zien.
Utrecht levert betere dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten
Goede dienstverlening wordt voor een belangrijk deel bepaald door onze medewerkers die dagelijks contact hebben met onze inwoners. We hebben in 2017 op verschillende manieren ingezet om de gastvrijheid van deze medewerkers te vergroten. Door trainingen en workshops is breed geïnvesteerd in het verbeteren van het persoonlijke contact maar ook in de schriftelijke communicatie via het traject 'Gastvrije Taal'. Zo zijn er gemeentebreed schrijfcoaches opgeleid om afdelingen te helpen hun communicatie te vereenvoudigen, hebben we workshops gehouden om goed om te kunnen gaan met inwoners met bijvoorbeeld een beperking of dementie en is er geïnvesteerd in de methode van klantreizen die ons helpen om nog beter in contact te komen met inwoners in de stad.
Afgelopen jaar hebben we ook actief ingezet op het werken binnen de servicenormen bij de balies. Het is in 2017 op zo goed als alle momenten gelukt binnen deze normen te blijven en dus aan de verwachtingen van de bezoekers te voldoen, ook bij piekmomenten in het jaar. Zo zijn we in 2017 gestart met het flexibel verruimen van de openingstijden. Op piekmomenten verruimen wij de openingstijden naar de randen van de dag en waar nodig in het weekend. Deze methode maakt het mogelijk om inwoners binnen de normen te ondersteunen tegen zo laag mogelijke kosten.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E3.2.1 | % klachten over geleverde burgerzaken producten | 0,02% (2010) | 0,02% | 0,095% | 0,02% | 0,074% | 0,02% | |||||||
|
||||||||||||||
E3.2.2 | Klanttevredenheid Klant Contact Centrum (schaal 1-10) | 6,8 (2015) | 7,5 | 7,7 | 7,5 | 8,0 | 7,6 | |||||||
|
||||||||||||||
E3.2.3 | Digitale klanttevredenheid (schaal 1-10) | 6,1 (2015) | 7,5 | 7,5 | 7,2 | 7.5 | 7,3 | |||||||
|
Leveren van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens
Het bijhouden van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens Basisregistratie Personen (BRP) is een wettelijke taak, die Burgerzaken uitvoert op het Stadskantoor en in het Wijk Service Centrum in Vleuten. Instrumenten die we inzetten om de kwaliteit van de BRP en de dienstverlening te verhogen zijn onder andere:
- inzetten op educatie van medewerkers in 2017 onder andere door de introductie van kwaliteitsdagen waarop medewerkers worden bijgepraat over actualiteiten op het vakgebied en vaardigheidstrainingen krijgen aangeboden.
- procesoptimalisatie (onder andere adresonderzoek)
- innovatie en verbeterprojecten (onder andere digitalisering van drie producten van de Burgerlijke Stand)
- actieve samenwerking in werkgroepen van gemeenten in de regio (WTI Midden Nederland) en in G4 verband ten aanzien van gezamenlijk opleidingen verzorgen, intervisie op kwaliteitsaanpak en analyse zelfevaluatie)
- gegevensuitwisseling met ketenpartners, steekproeven en periodieke kwaliteitscontroles
- actieve bijdrage aan landelijke initiatieven, o.a. digitale identiteit en pilot digitale geboorteaangfite. Deze projecten voert de gemeente Utrecht uit, maar hebben een landelijke impact.
In 2017 hebben we speciale aandacht besteed aan het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. We hebben met elkaar de landelijke aanpak beproefd en zijn erg enthousiast over de resultaten die dat in de pilot periode heeft opgeleverd. Voor burgerzaken draagt dit project bij aan een zo correct mogelijke BRP.
Geven van duidelijke en eenduidige informatie aan bewoners
Het afgelopen jaar hebben we verder gewerkt aan het verbeteren van het digitale kanaal met als doel onze informatie, producten en diensten meer vraaggericht aan te bieden. Specifiek zijn de thema’s bouwen en wonen, wijken, wijkberichten en erfgoed meer vraaggericht en eenduidig ingericht. Daarnaast is ook de navigatie van de website geoptimaliseerd waardoor de meest bezochte pagina's nog beter vindbaar zijn. Tot slot is in 2017 ook een start gemaakt om alle informatie op de website ten aanzien van het ruimtelijk domein meer vraaggericht en toegankelijker aan te bieden. Deze optimalisatie loopt en zal in 2018 worden afgerond.
In 2017 zijn we binnen het KCC een pilot gestart met de invoering van een nieuw contactkanaal te weten Chat. In de pilot hebben we onderzocht of de mogelijkheid om te kunnen chatten bij de invulling van formulieren van toegevoegde waarde was ten opzichte van de overige bestaande kanalen. De pilot is eind 2017 positief afgerond en heeft ertoe geleid dat we in 2018 de chat definitief gaan invoeren als extra ondersteuning bij de invulling van formulieren.
Met kanaalsturing leiden we onze inwoners naar de meest passende kanalen gegeven klantvraag, situatie en moment.
Als gemeente zetten we verschillende kanalen in voor onze dienstverlening. De voorkeur van onze bewoners en ondernemers voor een bepaald kanaal is verschillend en hangt samen met de vraag, de situatie en het moment. Om effectief te kunnen sturen op het gebruik van onze kanalen (web, telefonie, post, balie, et cetera) hebben we doelgericht instrumenten ingezet om onze inwoners en ondernemers optimaal te ondersteunen binnen het voor hen meest passende kanaal.
In 2017 hebben we met name binnen de kanalen telefonie en website stappen gezet om meer datagedreven te gaan werken. Zo is het nu mogelijk om met behulp van data onder andere te zien waar inwoners vastlopen op onze website en kunnen we op basis van de meest gestelde vragen binnen het KlantContact Center onderzoeken op welke onderwerpen nog extra ondersteuning gewenst is.
Met behulp van deze inzichten in combinatie met de continue klanttevredenheidsmonitor kunnen we nu beter knelpunten signaleren, verbeteringen doorvoeren en zien wat het effect is van aanpassingen.
Onze website is toegankelijk conform doelstellingen Agenda 22
We willen dat onze dienstverlening op de website toegankelijk is voor zoveel mogelijk gebruikers. We hanteren de webrichtlijnen daarbij als leidraad. Elk jaar laten wij een extern bureau onze website laten toetsen op de webrichtlijnen. De test voor 2017 is helaas wat vertraagd en zal eerste kwartaal 2018 worden uitgevoerd. Zodra de uitkomsten bekend zijn, zal de raad hierover worden geïnformeerd.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P3.2.1 | Burgerzaken voldoet aan de kwaliteitseisen op het terrein van beheren van gegevens, processen en privacy-aspecten (auditnorm BZK) | 90% (2010) | 100% | 91,3% | 100% | 95,5% | 100% | |||||||
|
||||||||||||||
P3.2.2a | Percentage telefonische contact-pogingen dat leidt tot een contact (bereikbaarheidsnorm) | 93% (2010) | 95% | 90,8% | 90% | 90% | 95% | |||||||
|
||||||||||||||
P3.2.2b | Percentage vragen dat tijdens het eerste contact wordt beantwoord (Telefonisch via KCC) | 58% (2009) | 75% | 77,3% | 80% | 75% | 80% | |||||||
|
||||||||||||||
P3.2.2c | Digitaal ontvangen dienstverlenings-transacties | n.n.b. | 220.000 | 232.449 | 220.000 | 233.453 | 230.000 | |||||||
|
||||||||||||||
P3.2.4 | Realisatie Webrichtlijnen | n.n.b. | 40/51 | 41/51 | 40/51 | nnb | 45/51 | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
01-3-2-1 |
Juist bestand persoonsgegevens |
7.327 |
7.641 |
7.476 |
8.249 |
8.343 |
94 |
7.600 |
|||||||||
01-3-2-2 |
Informatie aan bewoners |
66 |
95 |
66 |
66 |
81 |
15 |
66 |
|||||||||
01-3-2-3 |
Publieksdienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 |
12 |
0 |
|||||||||
Totaal Baten |
7.393 |
7.736 |
7.542 |
8.315 |
8.436 |
121 |
7.666 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
01-3-2-1 |
Juist bestand persoonsgegevens |
9.349 |
9.997 |
8.670 |
9.501 |
10.143 |
-642 |
9.014 |
|||||||||
01-3-2-2 |
Informatie aan bewoners |
5.933 |
6.048 |
6.154 |
6.127 |
6.733 |
-607 |
6.165 |
|||||||||
01-3-2-3 |
Publieksdienstverlening |
2.789 |
2.234 |
1.488 |
1.975 |
1.571 |
404 |
1.576 |
|||||||||
Totaal Lasten |
18.071 |
18.279 |
16.312 |
17.603 |
18.447 |
-844 |
16.755 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-10.678 |
-10.543 |
-8.769 |
-9.288 |
-10.011 |
-724 |
-9.088 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
616 |
616 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
400 |
400 |
0 |
400 |
400 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-10.894 |
-10.759 |
-8.769 |
-8.888 |
-9.611 |
-724 |
-9.088 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Juist bestand persoonsgegevens
De baten op deze prestatiedoelstelling zijn 0,094 miljoen euro hoger dan begroot.
De baten op Burgerzaken zijn 0,082 miljoen euro hoger dan begroot en bestaan uit een voordelig verschil (0,151 miljoen euro) op de Rijksvergoeding die we als centrumgemeente ontvangen voor de uitvoering van de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI-taken). Tegelijkertijd zit er per saldo een klein nadelig verschil op de op de opbrengsten van de legesproducten Burgerzaken (0,07 miljoen euro).
Het nadeel op de lasten bedraagt 0,642 miljoen euro.
De lasten op Burgerzaken zijn 0,640 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door een nadeel van 0,507 miljoen euro op het exploitatiebudget voor Verkiezingen vanwege de gemaakte kosten in verband met het organiseren van de Tweede Kamerverkiezing in 2017 en reeds gemaakte voorbereidingskosten voor de Gemeenteraadsverkiezing 2018. Voor deze kosten hebben we een reserve Verkiezingen waaruit deze extra kosten gedekt zullen worden.
Het restantnadeel van 0,133 miljoen euro is een saldo van incidentele voor- en nadelen op de uitvoeringskosten voor onze betaalde en onbetaalde producten Burgerzaken.
Bewoners en bedrijven zijn tevreden over het contact met de gemeente.
De lasten op deze prestatiedoelstelling zijn 0,607 miljoen hoger dan begroot.
Een nadeel op de lasten van 0,577 miljoen euro wordt veroorzaakt doordat het Klant Contact Centrum meer personele capaciteit heeft ingezet dan begroot om aan de vraag van de burger te kunnen voldoen. Het Utrechtse archief (HUA) heeft aan overige incidentele voor- en nadelen een voordeel op de baten van 0,015 miljoen euro en een nadeel op de lasten van 0,030 miljoen euro.
Publieksdienstverlening
Het voordeel op de lasten van 0,404 miljoen euro is grotendeels het gevolg van het nog niet volledig benutten van het budget voor een planning- en roostertool (0,206 miljoen euro). De planning- en roostertool is op dit moment in de implementatiefase. Om het restant te kunnen financieren is dit incidentele budget in 2018 nog benodigd.
Verbonden partijen
Bijdrage aan
Het Utrechts Archief
van 2,9 miljoen euro.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
01-3-2-1 |
Juist bestand persoonsgegevens |
||||||||||||||||||||||
6026 |
Burgerzaken |
7.172 |
7.536 |
7.320 |
8.093 |
8.175 |
82 |
7.444 |
|||||||||||||||
6059 |
Experiment Bedrijven Investeringszones |
155 |
105 |
156 |
156 |
168 |
12 |
156 |
|||||||||||||||
01-3-2-2 |
Informatie aan bewoners |
||||||||||||||||||||||
6027 |
Het Utrechts Archief |
66 |
94 |
66 |
66 |
81 |
15 |
66 |
|||||||||||||||
6038 |
DBG-KlantContactCentrum |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
01-3-2-3 |
Publieksdienstverlening |
||||||||||||||||||||||
6039 |
Publieksdienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 |
12 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
7.393 |
7.736 |
7.542 |
8.315 |
8.436 |
121 |
7.666 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
01-3-2-1 |
Juist bestand persoonsgegevens |
||||||||||||||||||||||
6026 |
Burgerzaken |
9.199 |
9.860 |
8.520 |
9.351 |
9.991 |
-640 |
8.864 |
|||||||||||||||
6059 |
Experiment Bedrijven Investeringszones |
150 |
137 |
150 |
150 |
152 |
-2 |
150 |
|||||||||||||||
01-3-2-2 |
Informatie aan bewoners |
||||||||||||||||||||||
6027 |
Het Utrechts Archief |
2.897 |
2.853 |
2.944 |
2.907 |
2.937 |
-30 |
2.865 |
|||||||||||||||
6038 |
DBG-KlantContactCentrum |
3.036 |
3.195 |
3.210 |
3.220 |
3.796 |
-577 |
3.300 |
|||||||||||||||
01-3-2-3 |
Publieksdienstverlening |
||||||||||||||||||||||
6039 |
Publieksdienstverlening |
2.789 |
2.234 |
1.488 |
1.975 |
1.571 |
404 |
1.576 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
18.071 |
18.279 |
16.312 |
17.603 |
18.447 |
-844 |
16.755 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-10.678 |
-10.543 |
-8.769 |
-9.288 |
-10.011 |
-724 |
-9.088 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
616 |
616 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
400 |
400 |
0 |
400 |
400 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-10.894 |
-10.759 |
-8.769 |
-8.888 |
-9.611 |
-724 |
-9.088 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.