Doelstelling 1
Subdoelstellingen
DoelstellingUtrecht is een economisch vitale stad
SubdoelstellingUtrecht heeft een goede fysieke economische structuur
Utrecht heeft een goede (fysieke) economische structuur
Voor bedrijven en (kennisinstellingen) is het belangrijk dat ze hun activiteiten op een goede manier kunnen uitvoeren. Een goede fysieke economische structuur is daarbij een voorwaarde om de bestaande werkgelegenheid op bedrijventerreinen, kantorenparken en in winkelcentra te behouden of zelfs te laten groeien. Samen met bedrijven en instellingen hebben we - ook via onze inzet binnen het Ondernemersfonds Utrecht - hieraan gewerkt.
Na een flinke daling van het percentage incourant aanbod van bedrijfsruimte in 2015 is dit in 2016 en 2017 nog iets verder gedaald. De leegstand van kantoorruimte in de stad is stabiel. Binnen de retail is er een groei van het aantal horecagelegenheden, met name daghoreca en restaurants.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1a | Percentage incourant aanbod bedrijfsruimte ten opzichte van totale aanbod | 62% (2011) | 30% | 11,1% | 9% | 12% | 11% | |||||||
|
||||||||||||||
E1.1.1b | Beste G4 stad met betrekking tot vestigingsplaats voor bedrijven | 1 (2011) | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | |||||||
|
||||||||||||||
E1.1.1c | Aantal ZZP'ers | pm | 23.500 | 24.600 | 24.000 | 23.292 | 24.600 | |||||||
|
||||||||||||||
E1.1.1d | Leegstand % kantoorruimte | 11% | 11,6% | 11% | 8,2% | 11% | ||||||||
|
Bevorderen van de (fysieke) economische structuur
Toekomstbestendige bedrijventerreinen, kantorenparken en winkelcentra zijn essentieel voor een goede fysieke economische structuur. Via ons accountmanagement weten we welke kansen zich aandienen en kunnen we indien nodig snel schakelen. Het is daarbij belangrijk dat we onze informatie op een makkelijke manier beschikbaar stellen voor anderen. Zo is er voor bedrijventerrein Lage Weide een kansenkaart gemaakt, waarop de kansrijke ontwikkellocaties staan aangegeven. Dit heeft er in 2017 toe geleid dat drie locaties op Lage Weide worden herontwikkeld. Op bedrijventerrein Nieuw Overvecht zijn we gestart met het versterken van de betrokkenheid van ondernemers en betere profilering van het terrein. Ook zijn we met voorbereidingen bezig voor het opzetten van een stagestraat. Juist nieuwe bedrijfsactiviteiten op bedrijventerreinen kunnen leiden tot meer werkgelegenheid voor lager- en middelbaar opgeleiden.
Er is een start gemaakt met het opstellen van een nieuwe gezamenlijke visie voor het kantorenpark Rijnsweerd waarbij gemeente intensief samenwerkt met Stichting Kantorenpark Rijnsweerd (SKR) en met Utrecht Science Park (USP). In het stationsgebied is het kantoorgebouw WTC bijna gereed en is het project Wonderwoods getenderd. Met de realisatie van het WTC gebouw en nieuwe kantoren in Leidsche Rijn Centrum zal de werkgelegenheid verder toenemen.
Er is voor meer dan 66.000 m2 bedrijfsruimte getransformeerd naar andere functies, bijvoorbeeld de Watertoren Rotsoord waar nu bedrijfsruimten en een restaurant in zijn gevestigd.
In het kader van de winkeltijdenverordening zijn er twintig ontheffingsprocedures gevolgd waarbij een leefbaarheidstoets heeft plaatsgevonden. Via onze inzet in de brancheringscommissie voor Leidsche Rijn Centrum zijn we bij de ontwikkelingen daar betrokken. Ook hebben we een informatiebijeenkomst over de toekomst van detailhandel georganiseerd.
Samen met het Centrum Management Utrecht (CMU) werken we aan de uitvoering van het convenant De Rode Loper over inrichting, beheer en vindbaarheid van Utrecht centrum. Bijvoorbeeld met een nieuwe kaart van het centrum en een nieuwe website met informatie over alle winkels in de binnenstad. Daarnaast hebben we samen met ondernemers gewerkt aan een nieuwe indeling en nieuw standplaatsenbeleid van de markt Vredenburg.
We hebben in 2017 het Ontwikkelingskader Horeca Utrecht (OHU) aangepast en aangeboden aan de raad, zodat nieuwe mengvormen, horeca in de wijk en (een beperkt aantal) extra activiteiten voor restaurants mogelijk worden. Naast het OHU hebben we ook nieuw beleid voor particulier vakantieverhuur en shortstay aan de gemeenteraad voorgelegd.
Net als andere betalers van Onroerende Zaak Belasting voor niet woningen hebben we bijgedragen aan het Ondernemersfonds Utrecht (OFU). Onze inzet was gericht op het vergroten van de (indirecte) werkgelegenheid.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1a | Aantal m2 getransformeerde kantoren | n.v.t. | 25.000 | - | 25.000 | 18.262 | 25.000 | |||
|
||||||||||
P1.1.1b | KVO certificering | 32 (2009) | 34 | - | 34 | 32 | 32 | |||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
17-1-1-1 |
Versterken economisch structuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
454 |
454 |
0 |
|||||||||
Totaal Baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
454 |
454 |
0 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
17-1-1-1 |
Versterken economisch structuur |
9.176 |
9.265 |
9.256 |
9.462 |
9.961 |
-499 |
8.885 |
|||||||||
Totaal Lasten |
9.176 |
9.265 |
9.256 |
9.462 |
9.961 |
-499 |
8.885 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-9.176 |
-9.265 |
-9.256 |
-9.462 |
-9.507 |
-45 |
-8.885 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
350 |
350 |
0 |
206 |
206 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-8.826 |
-8.915 |
-9.256 |
-9.256 |
-9.301 |
-45 |
-8.885 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Versterken economische structuur
Vanuit de Rijksgelden cofinanciering PID (Pieken in de Delta) voor de uitvoering van de Economische Agenda Utrecht 2012-2018 is 0,454 miljoen euro opgenomen ter dekking van incidentele uitgaven voor bijdragen aan de Vlampijpzone en OR Woonboulevard.
De lasten zijn 0,499 miljoen hoger dan begroot, waarvan 0,454 miljoen euro te verklaren is uit bovenstaande bijdragen. De overige 0,045 miljoen aan lasten zijn met name gemaakt voor de ondernemerspeiling, monitoring hotelmarkt en onderzoek bedrijfsruimten.
Verbonden Partijen
CV Wijkontwikkelingsmaatschappij (WOM) Noord West
geen bijdrage.
Wijkontwikkelingsmaatschappij Lombok BV
geen bijdrage.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
17-1-1-1 |
Versterken economisch structuur |
||||||||||||||||||||||
6094 |
Versterken economische structuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
454 |
454 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
454 |
454 |
0 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
17-1-1-1 |
Versterken economisch structuur |
||||||||||||||||||||||
6094 |
Versterken economische structuur |
9.176 |
9.265 |
9.256 |
9.462 |
9.961 |
-499 |
8.885 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
9.176 |
9.265 |
9.256 |
9.462 |
9.961 |
-499 |
8.885 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-9.176 |
-9.265 |
-9.256 |
-9.462 |
-9.507 |
-45 |
-8.885 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
350 |
350 |
0 |
206 |
206 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-8.826 |
-8.915 |
-9.256 |
-9.256 |
-9.301 |
-45 |
-8.885 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing
Subsidies
Prestatie- |
Subsidie- |
Omschrijving Subsidiedoelstelling |
Begroting 2017 |
Realisatie 2017 |
Verschil |
Stimuleren bedrijven (BSBB) |
Tegemoetkoming kleinschalige ondernemers en eigenaren onroerend goed wegens negatieve gevolgen ontstaan door stedelijke vernieuwing. |
100 |
0 |
0 |
|
Utrecht Science Park |
Exploitatie subsidie Utrecht Science Park. |
50 |
50 |
0 |
|
Ondernemersfonds Utrecht |
Subsidie aan Stichting Ondernemersfonds Utrecht voor stimulering economische structuur van Utrecht en economische vitaliteit van de stad. |
6.767 |
7.333 |
0 |
|
BIZ Woonboulevard |
BIZ subsidie (bedrijf Investering Zone). |
135 |
141 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 1.1.1 Bevorderen van de (fysieke) economische structuur |
7.052 |
7.524 |
0 |
||
Totaal Subdoelstelling |
7.052 |
7.524 |
0 |
||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
DoelstellingUtrecht is een economisch vitale stad
SubdoelstellingUtrecht is een aantrekkelijke stad voor bezoekers en evenementen
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor zakelijke toeristen en voor evenementen
2017 is wederom een goed jaar geweest voor de bekendheid van Utrecht als toeristische bestemming. In 2017 waren er 534.000 overnachtingen, waarvan de helft buitenlandse gasten. De Domtoren was in 2017 populairder dan ooit en ontving een recordaantal van 84.000 bezoekers, maar liefst 11.000 meer dan in 2015. De aandacht voor Utrecht is ook na de Tour de France onverminderd groot gebleken.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1a | Aantal nationale dagbezoeken (x 1.000) | 4.500 (2014) | 4.500 | 3.736 | 4.500 | 10.943 | 4.500 | |||||||
|
||||||||||||||
E1.2.1b | Besteding leisure bezoeker per dag | 43 euro (2014) | 43 euro | 43 euro | 45 euro | 48,20 euro | 45 euro | |||||||
|
||||||||||||||
E1.2.1c | Aantal overnachtingen leisure en zakelijk (x 1.000) | 463 (2014) | 475 | 534 | 475 | 672 | 535. | |||||||
|
||||||||||||||
E1.2.1d | Aantal congresdeelnemersdagen | 19.500 (2014) | 20.000 | 55.000 | 20.000 | 41.095 | 35.000 | |||||||
|
||||||||||||||
E1.2.1e | Besteding congresbezoekers per dag | 354 euro (2014) | 360 euro | 419 euro | 360 euro | 390 euro | 360 euro | |||||||
|
||||||||||||||
E1.2.1f | Aantal voltijdbanen | 12.510 (2014) | 12.700 | 13.760 | 12.700 | N.n.b. | 14.000 | |||||||
|
||||||||||||||
E1.2.1g | Aantal Utrechtse evenementen dat gehonoreerd is met een prijs | 2 (2009) | 3 | 1 | 3 | Niet uitgereikt in 2017 | 3 | |||||||
|
||||||||||||||
E1.2.1h | Positie op de ranglijst evenementen G50 | 2 (2011) | Top 3 | n.v.t. | Top 3 | 3 | n.v.t. | |||||||
|
Verhogen van de (zakelijke en toeristische) bekendheid van de stad
De toeristische groei heeft zich in 2017 verder doorgezet met meer hotelovernachtingen en meer overnachtingen van particuliere verhuur (zoals AirBnB). Ook maken steeds meer bewoners gebruik van de faciliteiten in de binnenstad. Het richting geven aan een evenwichtige groei, met aandacht voor levendigheid en leefbaarheid, stond in diverse projecten centraal, zoals in het opzetten van een nieuwe monitor om te komen tot een optimale bezoekmix met de Universiteit Leuven en het opstarten van een challenge om meer bezoekers naar de onontdekte parels van Leidsche Rijn te trekken.
Deelname van Utrechtse partners aan het landelijke cultuur toeristische themajaar Mondriaan tot Dutch Design van NBTC Holland Marketing was zeer succesvol. Utrecht Marketing heeft als spin in het web een breed activatieprogramma uitgevoerd met als resultaat 450 deelnemende organisaties, een mediawaarde van liefst 4 miljoen euro én 245.000 museumbezoekers (samen met Amersfoort).
In 2017 is het nieuwe Meerjarenplan 2017-2020 door Utrecht Marketing opgeleverd. Afgelopen jaar was het eerste jaar waarin deze stichting is gaan werken met een coalitiemodel, waarin Utrecht Marketing de versterkende en verbindende schakel is. Utrecht Marketing vertelt het verhaal van de stad (en de regio eromheen) en zet Utrecht in de etalage. Utrecht Marketing verbindt partijen, stimuleert het welbevinden in de stad, start coalities en ondersteunt samenwerking en nieuwe initiatieven. Utrecht Marketing reageert op vragen uit de markt: intrinsieke en afgeleide vragen van bezoekers en bedrijven. Met één centrale doelstelling: de concurrentiekracht van Utrecht uitdragen en versterken. Naast bewoners en bezoekers, richt Utrecht Marketing zich voortaan op bedrijven en talent.
In 2017 is de beleidsregel Evenementenfonds Utrecht (EFU) vastgesteld. Doel van deze beleidsregels is om het profiel van Utrecht als aantrekkelijke evenementenstad nationaal en internationaal een impuls te geven. Subsidies werden verstrekt aan de evenementen Hello&Goodbye, het Kadeconcert en het Utrechts Literatuurstad Festival. We zijn ook gestart met het opzetten van locatieprofielen. Hierbij bekijken we met stakeholders naar de geschiktheid van locaties in de stad voor evenement.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1a | Aantal publicaties in buitenlandse bladen | 50 (2009) | 180 | 118 | 180 | 114 | 140 | |||||
|
||||||||||||
P1.2.1b | Aantal nieuwe grote samenwerkingsprojecten/initiatieven met stakeholder uit de festival en evenementenwereld | 1 (2015) | 2 | - | 2 | 1 | 3 | |||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
17-1-2-1 |
Toerisme en evenementen |
1.821 |
2.025 |
2.146 |
2.396 |
2.242 |
154 |
2.711 |
|||||||||
Totaal Lasten |
1.821 |
2.025 |
2.146 |
2.396 |
2.242 |
154 |
2.711 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-1.821 |
-2.025 |
-2.146 |
-2.396 |
-2.242 |
154 |
-2.711 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
40 |
40 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-1.821 |
-2.025 |
-2.146 |
-2.356 |
-2.202 |
154 |
-2.711 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Toerisme en evenementen
De lasten zijn 0,154 miljoen euro lager dan begroot. De begroting van Toerisme en evenementen is conform begroting uitgevoerd en besteed, met uitzondering van het toegekende budget bij de Voorjaarsnota 2016 voor evenementenfonds. Binnen de pilot (twee jaar) is in de eerste ronde Evenementenfonds 2018 (toekenning in 2017) 0,140 miljoen euro niet uitgegeven.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
17-1-2-1 |
Toerisme en evenementen |
||||||||||||||||||||||
6097 |
Stadspromotie |
1.821 |
2.025 |
2.146 |
2.396 |
2.242 |
154 |
2.711 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
1.821 |
2.025 |
2.146 |
2.396 |
2.242 |
154 |
2.711 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-1.821 |
-2.025 |
-2.146 |
-2.396 |
-2.242 |
154 |
-2.711 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
40 |
40 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-1.821 |
-2.025 |
-2.146 |
-2.356 |
-2.202 |
154 |
-2.711 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- |
Subsidie- |
Omschrijving Subsidiedoelstelling |
Begroting 2017 |
Realisatie 2017 |
Verschil |
Marketing, promotie en informatievoorziening |
Ondersteuning toeristische activiteiten en evenementen |
381 |
238 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 1.2.1 Verhogen bekendheid van de stad |
381 |
238 |
0 |
||
Totaal Subdoelstelling |
381 |
238 |
0 |
||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
DoelstellingUtrecht is een economisch vitale stad
SubdoelstellingUtrecht heeft voldoende werkgelegenheid
Vergroten van de werkgelegenheid, versterking kenniseconomie en goede dienstverlening aan ondernemers en ondernemingen
De economische groei zet door in Nederland. Het bruto binnenlands product (BBP) is de afgelopen drie jaar gegroeid. De vraag naar arbeid neemt weer toe. In sommige sectoren – zoals ICT, bouw en horeca, begint een krapte op de arbeidsmarkt zichtbaar te worden. Ten opzichte van 2015 is de werkgelegenheid in Utrecht gestegen met 2.358 werkzame personen (in FTE). Deze positieve groei is grotendeels het gevolg door groei bij bestaande bedrijven. De groei van de werkgelegenheid in Utrecht is ook te zien aan het oplopend aantal openstaande vacatures. Daarbij zijn er ook meer bedrijven bij gekomen. Ook het grote aantal nieuwe ZZP'ers heeft hier invloed op. Zoals aangegeven in de Arbeidsmarktmonitor zijn er door de aantrekkende economie meer mensen die zich opnieuw op de arbeidsmarkt begeven. Dit zijn mensen die wel willen werken, maar nog niet direct een baan hebben. Hierdoor daalt de werkloosheid minder hard. Nieuwe technologie en kennisvalorisatie biedt enerzijds kansen voor meer werkgelegenheid aan startups en vernieuwende bedrijven. Traditionele bedrijven - van detailhandel en horeca tot banken - veranderen langzaam en bieden nieuwe bedrijfsmodellen aan. Dit vraagt ook nieuwe vaardigheden van werknemers.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | Aantal banen | n.v.t. | 230.000 | 243.745 | 245.000 | 248.625 | 249.000 | |||||
|
Bevorderen van de economische vestiging
Met ons acquisitieteam Utrecht City in Business (UCiB) en het Lokaal Economisch Fonds (LEF) hebben we gezorgd voor meer werkgelegenheid in Utrecht. Zo zijn er dankzij UCiB negentien nieuwe bedrijven en instellingen naar Utrecht gekomen met in totaal 1.048 nieuwe banen. Een van de grotere bedrijven die naar Utrecht komt is Vodafone/Ziggo. Met het Lokaal Economisch Fonds is voor de komst van 190 nieuwe banen structurele subsidie verstrekt. Hiervan is 15% geschikt voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
Via een internationale economische missie naar Taiwan en Duitsland hebben we de exportmogelijkheden voor Utrechtse bedrijven enerzijds vergroot, terwijl we anderzijds Utrecht hebben kunnen promoten als mogelijke vestigingsplaats. De gezamenlijke missie naar Duitsland van de regio's Utrecht en Amsterdam heeft tot doel om bedrijven uit onze regio's in contact te brengen met relevante partners in Beieren.
Ook in 2017 hebben we onze samenwerking tussen Bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden in Economie Board Utrecht (EBU) gecontinueerd. Wij hebben gezamenlijk gewerkt aan het verbeteren van het 'gezond stedelijk leven' in onze regio. Langs de lijnen Groen, Gezond en Slim zijn er investeringen uitgelokt ter waarde van circa 50 miljoen euro. Investeringen die tot stand komen door maatschappelijke uitdagingen met behulp van onze kennisinstellingen om te zetten in kansen voor vernieuwende bedrijven.
We hebben samen met Startup Utrecht - de overkoepelende organisatie van de Utrechtse incubators, Utrecht Science Park, de Jaarbeurs en de gemeente Utrecht - verder gewerkt aan verbetering van het startup klimaat in Utrecht. Dit hebben we gedaan volgens de actielijnen:
- betere toegang tot investeerders
- betere toegang tot corporaties
- betere toegang tot vaardigheden en talent.
Samen met startups gaan we via het programma Startup in Residence programma aan oplossingen werken voor maatschappelijke thema’s. In 2017 konden startups zich hier voor inschrijven. Inmiddels zijn er aan zeven onderwerpen startups gekoppeld.
Samen met de Utrecht Science Park- organisatie werken we aan versterking van de bedrijvigheid. Dit doen we door zowel startups in Utrechtinc en de nieuwe Life Science Incubator te faciliteren als, grotere bedrijven te koppelen aan kennispartners als Universiteit Utrecht, Universitair Medisch Centrum Utrecht en de Hogeschool Utrecht.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.3.1a | Aantal banen gecreëerd via LEF | 2014 | 400 | 318 | 450 | 228 | 450 | |||||
|
||||||||||||
P1.3.1b | Aantal stage- en leerwerkplekken gecreëerd via LEF | 2014 | 100 | 324 | 125 | 187 | 125 | |||||
|
||||||||||||
P1.3.1c | Aantal banen via acquisitie | 2015 | 500 | 948 | 450 | 972 | 450 | |||||
|
||||||||||||
P1.3.1d | Dienstverlening gemeente Utrecht | 2014 | 6,5 | - | 6,5 | 6,5 | 6,7 | |||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
17-1-3-1 |
Werkgelegenheid |
0 |
2.630 |
0 |
0 |
17 |
17 |
0 |
|||||||||
Totaal Baten |
0 |
2.630 |
0 |
0 |
17 |
17 |
0 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
17-1-3-1 |
Werkgelegenheid |
3.407 |
2.741 |
3.684 |
3.534 |
3.156 |
378 |
4.594 |
|||||||||
Totaal Lasten |
3.407 |
2.741 |
3.684 |
3.534 |
3.156 |
378 |
4.594 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-3.407 |
-110 |
-3.684 |
-3.534 |
-3.139 |
395 |
-4.594 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
58 |
58 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-3.349 |
-52 |
-3.684 |
-3.534 |
-3.139 |
395 |
-4.594 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Werkgelegenheid
De lasten waren in 2017 0,378 miljoen euro lager door 0,327 miljoen euro aan niet bestede projectgelden Werken aan Werk en door lagere lasten voor de subsidies vanuit het Lokaal Economisch Fonds (LEF) van 0,672 miljoen euro. Daartegenover staan extra lasten van 0,621 miljoen euro door extra inzet voor de uitvoering van de Economische Agenda Utrecht 2012-2018, onder andere ons acquisitieteam Utrecht City in Business (UCiB), onze inzet voor start-ups, samenwerking tussen Bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
17-1-3-1 |
Werkgelegenheid |
||||||||||||||||||||||
6090 |
Werkgelegenheid |
0 |
2.630 |
0 |
0 |
17 |
17 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
0 |
2.630 |
0 |
0 |
17 |
17 |
0 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
17-1-3-1 |
Werkgelegenheid |
||||||||||||||||||||||
6090 |
Werkgelegenheid |
3.407 |
2.741 |
3.684 |
3.534 |
3.156 |
378 |
4.594 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
3.407 |
2.741 |
3.684 |
3.534 |
3.156 |
378 |
4.594 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-3.407 |
-110 |
-3.684 |
-3.534 |
-3.139 |
395 |
-4.594 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
58 |
58 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-3.349 |
-52 |
-3.684 |
-3.534 |
-3.139 |
395 |
-4.594 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Prestatie- |
Subsidie- |
Omschrijving Subsidiedoelstelling |
Begroting 2017 |
Realisatie 2017 |
Verschil |
Lokaal Economisch Fonds |
Subsidie voor nieuwe werkgelegenheid en stage- en leerwerkplekken. |
1.900 |
1.228 |
0 |
|
Werken aan werk |
Werken aan de toekomst |
0 |
115 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 1.3.1 Bevorderen van de werkgelegenheid |
1.900 |
1.343 |
0 |
||
Totaal Subdoelstelling |
1.900 |
1.343 |
0 |
||
Bedragen zijn in duizenden euro's |