Doelstelling 1
Subdoelstellingen
DoelstellingOpenbare ruimte is veilig en functioneel
SubdoelstellingDe openbare ruimte is heel, veilig en functioneel
In de openbare ruimte kan iedereen zich veilig verplaatsen en verblijven
Om de veiligheid van de openbare ruimte voor de gebruikers te kunnen garanderen, voeren we periodiek inspecties uit. Als het niet mogelijk was om direct het benodigde onderhoud uit te voeren, stelden we uit veiligheidsoverwegingen een deel van de openbare ruimte tijdelijk buiten gebruik. De doelstelling was om dit jaar maximaal vijf objecten buiten werking te stellen. We zijn in 2017 binnen deze doelstelling gebleven met vijf objecten die buiten werking zijn gesteld. De maatregelen waren gericht op het afsluiten of beperken van verkeer in de openbare ruimte.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Potentieel onveilige objecten in de openbare ruimte worden buiten werking gesteld, zodat iedereen zich veilig kan verplaatsen en verblijven | 40 (2008) | 5 | 7 | 5 | 5 | 5 | |||||||
|
We werken achterstallig onderhoud weg aan de kapitaalgoederen
In 2017 hebben we grotendeels kunnen uitvoeren wat we ons in de begroting en in de programmering van de projecten hadden voorgenomen.
Civiele constructies
In 2017 hebben we op basis van extern onderzoek naar het behoud van bomen op de werven bij het herstel van de wal- en kluismuren enkele aanvullende maatregelen doorgevoerd om de ontwikkeling van de conditie van de bomen tijdens de werkzaamheden beter te kunnen volgen. Daarnaast zijn we in 2017 begonnen met de werkzaamheden op een aantal rakken of zijn er voorbereidende werkzaamheden verricht. In 2017 heeft er een herijkingsonderzoek van de financiën van het project Wal- en Kluismuren plaatsgevonden.
Op basis daarvan heeft de raad bij de Voorjaarsnota 2017 12 miljoen euro extra beschikbaar gesteld.
Er zijn zes, merendeel kleinere, bruggen in onder andere Lunetten vervangen en er is groot onderhoud uitgevoerd aan enkele onderdoorgangen. De betonreparatie aan de Tolsteegbrug is grotendeels afgerond. Voor de renovatie van de Marnixbrug heeft afstemming plaatsgevonden met nutsbedrijven voor het ingrijpend verleggen/vernieuwen van de kabels en leidingen en is de technische voorbereiding voor de renovatie afgerond. In 2018 starten de werkzaamheden van de renovatie.
Bij de Stadsbaantunnel is in augustus een stuk beton aangetroffen, dat had losgelaten van de pergola bij de uitmonding van het middentunnelkanaal aan de zuidzijde (niet op de rijbaan). Voor het veilig stellen, het onderzoek en de reparatie is de Stadsbaantunnel een paar keer afgesloten geweest voor het verkeer.
Daarnaast is het vervangen van de beschoeiing aan de oostzijde van de Oosterstroom afgerond en het vervangen van de beschoeiing van de Stadsbuitengracht is voorbereid.
Langs de Vecht is bij de kademuur, ter hoogte van Gietershof, aanvullend onderzoek uitgevoerd, gericht op het verhogen van de stabiliteit van de kademuur. De uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden start in 2018.
Groen
Van de 160.000 gemeentelijke bomen in Utrecht zijn er 24.000 essen. 82% van die 24.000 essen blijkt besmet met de dodelijke essentaksterfte. Bij de Voorjaarsnota 2017 heeft de raad 5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de aanpak van de essentaksterfte voor de komende jaren. In 2017 heeft er een grootschalig onderzoek plaatsgevonden naar de essentaksterfte, waarbij alle essen in Utrecht zijn onderzocht. Tevens is er een plan van aanpak essentaksterft
e in Utrecht ontwikkeld. Deze is in oktober met u gedeeld.
In het kader van het aantrekkelijker maken van de woonomgeving is een aantal woonstraten van gevel tot gevel aangepakt. Daarbij zijn op basis van het bomenbeleid bomen vervangen door jonge bomen. We hebben ook de groeiplaatsen verbeterd bij bomen die dit nodig hadden. In diverse wijken zijn achttien straten aangepakt, waarbij in totaal 129 bomen zijn verwijderd, waarvan er twee verplant zijn en 128 nieuw aangeplant.
Verkeer, verkeersregelinstallaties en verlichting
De Waterlinieweg is opnieuw ingericht en voorzien van nieuw asfalt met een geluidsreducerende deklaag. Ook op diverse andere locaties is onderhoud uitgevoerd aan wegen, waarbij prioriteit is gegeven aan het herstellen van verhardingen met hoge (veiligheids)risico’s. In 2017 zijn zes (van de 210) verkeersregelinstallaties vervangen. Drie daarvan zijn begin 2017 vervangen op basis van het programma van 2016. Daarnaast zijn 60 verkeersregelinstallaties aangesloten op het glasvezelnetwerk. Daarmee is nu de helft van alle verkeersregelinstallaties op glasvezel aangesloten. Deze verkeersregelinstallaties zijn klaar voor de grotere datastromen die voor dynamisch verkeersmanagement benodigd zijn.
Bij de openbare verlichting zijn 2.400 (van de 65.000) armaturen vervangen door armaturen met moderne led techniek, 30 (van de 57.000) masten. Van de vervangen armaturen zijn er, in het kader van het burgerinitiatief 'Iedere dag verdient een Nacht van de Nacht' in woonstraten en op wegen met een verkeersfunctie 2000 armaturen geplaatst die geen lichtuitstraling naar boven hebben. Tijdens de Nacht van de Nacht heeft de gemeente Utrecht vijftien objecten uitgeschakeld.
Tot slot zijn 38 (van de 550) voedingskasten vervangen en er is 8,7 (van de 1.500) kilometer aan oude elektriciteitskabels vervangen door nieuwe kabels.
Bij het bepalen van het achterstallig onderhoud maken we gebruik van beheersystemen en de daarbij behorende beheersystematiek. Bij de doorontwikkeling van de beheersystemen van de openbare ruimte zijn we bezig om de kostenramingen in de komende jaren verder te verfijnen.
Conclusie
Samenvattend is er veel werk verricht aan onze kapitaalgoederen. Dit werk is ook terug te zien in de stad, zowel tijdens de uitvoering van het werk als het resultaat. Zo zijn de werkzaamheden aan de wal- en kluismuren goed te zien. Tegelijkertijd is na afronding van een rak het prachtige resultaat van deze werkzaamheden ook goed waar te nemen. De doelstellingen van bovenstaande indicatoren zijn behaald.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Omvang achterstallig onderhoud | 195 (2007) | 94 | 91 | 95 | 90 | 90 | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
05-1-1-1 |
Achterstallig onderhoud wegwerken |
4.444 |
6.132 |
4.448 |
4.461 |
6.171 |
1.710 |
4.472 |
|||||||||
Totaal Baten |
4.444 |
6.132 |
4.448 |
4.461 |
6.171 |
1.710 |
4.472 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
05-1-1-1 |
Achterstallig onderhoud wegwerken |
49.173 |
51.183 |
40.826 |
44.453 |
42.877 |
1.576 |
51.221 |
|||||||||
Totaal Lasten |
49.173 |
51.183 |
40.826 |
44.453 |
42.877 |
1.576 |
51.221 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-44.729 |
-45.051 |
-36.377 |
-39.992 |
-36.706 |
3.286 |
-46.749 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
6.621 |
6.621 |
4.000 |
10.331 |
10.331 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
8.000 |
8.000 |
0 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-43.350 |
-43.672 |
-40.377 |
-49.323 |
-46.037 |
3.286 |
-46.749 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Achterstallig onderhoud wegwerken
De Waterlinieweg is in 2017 opnieuw ingericht en voorzien van nieuw asfalt met een geluidsreducerende deklaag. Voor deze werkzaamheden hebben we een subsidie ontvangen in het kader van het landelijke programma Beter Benutten. Daarnaast hebben we een bijdrage vanuit Rijkswaterstaat ontvangen voor dit project. Het voordeel op de baten van 1,7 miljoen euro wordt grotendeels veroorzaakt door de hiervoor genoemde subsidie en bijdrage.
Een zelfde bedrag van 1,7 miljoen euro aan lasten staat hier tegenover. Daarnaast hebben we in 2017, conform de bestaande gedragslijn, al een aantal voorbereidende werkzaamheden kunnen doen van 0,7 miljoen euro op de programmering 2018 van de projecten om achterstallig onderhoud weg te werken.
Bij de Voorjaarsnota 2017 zijn de uitkomsten van de herijking van het Project Wal- en kluismuren gepresenteerd. Ten opzichte van de oorspronkelijke raming (35,6 miljoen euro) was er een bijstelling van het budget nodig van 12 miljoen euro, als gevolg van prijsontwikkelingen, complexiteit van de werkzaamheden en specifieke maatregelen om het project tot en met het 1
e
gedeelte van de Kromme Nieuwe Gracht te kunnen afronden. De toegekende 12 miljoen euro is toegevoegd aan de begroting 2017 (3 miljoen euro), 2018 (6 miljoen euro) en 2019 (3 miljoen euro). Daarnaast is er nog 10 miljoen euro beschikbaar in de projectreserve.
In 2017 is in totaal 8,1 miljoen euro besteed aan het project wal- en kluismuren. In verband met gewijzigde regelgeving worden de kosten van het project Wal- en kluismuren, gemaakt na 1 januari 2017, geactiveerd na voltooiing van de werkzaamheden. Om toekomstige kapitaallasten te kunnen dekken, zal worden voorgesteld de beschikbare middelen toe te voegen aan een vaste activa reserve.
We hebben in 2017 een start gemaakt met Waterproof Lombok, een project om de wateroverlast in Lombok op te lossen. Daarnaast leveren de perceeleigenaren van souterrainwoningen zelf ook een aandeel in het oplossen van de wateroverlast, waarbij de gemeente in dat geval een bijdrage in de kosten toekent aan de eigenaren. Voor het toekennen van bijdragen aan eigenaren is totaal 1,0 miljoen euro beschikbaar gesteld bij de Voorjaarsnota 2016. Tijdens voorbereidende werkzaamheden is bij bodemonderzoek een zeer hoge gehalte aan lood aangetroffen, waardoor het project 'Waterproof' vertraging heeft opgelopen. We hebben nagenoeg geen kosten in 2017 vergoed aan de perceeleigenaren van souterrainwoningen. Hierdoor hebben we 1 miljoen euro minder lasten in 2017
Verbonden partijen
Bijdrage 2017 aan
Vereniging parkmanagement Papendorp
0,356 miljoen euro.
Bijdrage 2017 aan
Vereniging parkmanagement De Wetering- Haarrijn
0,226 miljoen euro.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
05-1-1-1 |
Achterstallig onderhoud wegwerken |
||||||||||||||||||||||
6720 |
Dienstverlening Heel en Veilig |
1.250 |
1.399 |
1.247 |
1.259 |
608 |
-652 |
1.282 |
|||||||||||||||
6722 |
Stedelijk beheer openbare ruimte |
2.310 |
3.876 |
2.310 |
2.320 |
4.439 |
2.119 |
2.320 |
|||||||||||||||
6723 |
Stedelijk beheer ruimtelijke voorz.en |
884 |
857 |
881 |
881 |
1.094 |
213 |
869 |
|||||||||||||||
6754 |
Stedelijk beheer OR groen & recreatie |
0 |
0 |
10 |
0 |
30 |
30 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
4.444 |
6.132 |
4.448 |
4.461 |
6.171 |
1.710 |
4.472 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
05-1-1-1 |
Achterstallig onderhoud wegwerken |
||||||||||||||||||||||
6720 |
Dienstverlening Heel en Veilig |
3.555 |
2.292 |
2.319 |
2.030 |
427 |
1.603 |
3.302 |
|||||||||||||||
6722 |
Stedelijk beheer openbare ruimte |
43.783 |
47.073 |
33.110 |
29.282 |
32.071 |
-2.790 |
34.016 |
|||||||||||||||
6723 |
Stedelijk beheer ruimtelijke voorz.en |
1.835 |
1.817 |
1.741 |
1.644 |
1.857 |
-213 |
1.639 |
|||||||||||||||
6752 |
Stedelijk beheer Wal- en kluismuren |
0 |
0 |
3.500 |
3.000 |
0 |
3.000 |
6.000 |
|||||||||||||||
6754 |
Stedelijk beheer OR groen & recreatie |
0 |
0 |
156 |
8.497 |
8.521 |
-24 |
6.264 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
49.173 |
51.183 |
40.826 |
44.453 |
42.877 |
1.576 |
51.221 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-44.729 |
-45.051 |
-36.377 |
-39.992 |
-36.706 |
3.286 |
-46.749 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
6.621 |
6.621 |
4.000 |
10.331 |
10.331 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
8.000 |
8.000 |
0 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-43.350 |
-43.672 |
-40.377 |
-49.323 |
-46.037 |
3.286 |
-46.749 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
DoelstellingOpenbare ruimte is veilig en functioneel
SubdoelstellingHet afval- en hemelwater wordt veilig en milieuvriendelijk afgevoerd en de waterkwaliteit is goed
Een goed functionerend rioolstelsel
Door het rioolstelsel goed te beheren en te onderhouden is het afvalwater veilig ingezameld en afgevoerd, zonder risico’s voor de volksgezondheid en het milieu. Het hemelwater zamelden we in en verwerkten we op een zodanige wijze dat er zo min mogelijk wateroverlast optrad.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Het aantal keer per jaar dat wateroverlast optreedt door het onvoldoende functioneren van het gemeentelijk hemelwater- en/of ontwateringssysteem | 64 (2012) | 50 | 34 | <50 | 8 | <50 | |||||||
|
Vervangen en re-linen van vijf kilometer riolering per jaar
Onder het budget van de doelstelling vijf kilometer riolering relinen/vervangen, vallen meerdere investeringen, bijvoorbeeld ook het renoveren van rioolgemalen. Het ene jaar ligt de nadruk vooral op het vervangen/relinen van vijf kilometer riolering, het andere jaar worden er ook andere investeringen uitgevoerd.
In 2017 zijn de renovaties van de rioolgemalen Zwarte Water, Lange Hagelstraat en Kardinaal de Jongweg afgerond. De renovatie van het rioolgemaal Korte Baanstraat is aanbesteed en er is gestart met de voorbereiding van de renovatie van de rioolgemalen Korte Baanstraat, Kanaalweg en Beneluxlaan.
Tevens zijn er bij 55 kleinere rioolgemalen elektra kasten vernieuwd.
Daarnaast wilden we in 2017 vijf kilometer riool te relinen/vervangen. We proberen hierbij altijd zo veel mogelijk werk met werk te maken. Doordat de herinrichting van de Eijkmanlaan, Oudenoord en de Schoolstraat in Vleuten (waarbij tegelijkertijd het riool vervangen wordt) is uitgesteld naar 2018 verschuift de voor 2017 geplande vervanging/relining van 1.040 meter riool ook naar 2018. Tevens heeft de aanleg van de fietsstraat over de Hogelanden Lagenoord vertraging opgelopen, waardoor ook het vervangen/relinen van het riool op deze plek (560 meter) doorschuift naar 2018. Hierdoor is het niet gelukt om in 2017 vijf kilometer riool te relinen/vervangen. Het geld dat gereserveerd was voor de overige kilometers is in de voorziening gezet en wordt in 2018 gebruikt om deze kilometers alsnog te relinen/vervangen.
In 2017 is intensief samengewerkt met bewoners in de voorbereiding van regenwaterbestendig maken van de souterrainwoningen in Lombok en de Zeeheldenbuurt. Helaas is de aanleg van het extra hemelwaterriool in Lombok vertraagd door de aangetroffen bodemverontreiniging in een aantal tuinen, waardoor de start van de aanleg van het hemelwaterriool is doorgeschoven naar 2018. Wel is per 1 juli 2017 de toegezegde subsidieregeling in werking getreden voor eigenaren en bewoners in Lombok die al maatregelen in huis hebben genomen of willen nemen.
In samenwerkingsprojecten met het waterschap De Stichtse Rijnlanden om de waterkwaliteit te verbeteren zijn de werkzaamheden in de Oudenrijnsingel, het Kloosterpark en de duiker onder de Meerndijk gereed gekomen. Het effect van de maatregelen op de waterkwaliteit is veelbelovend. Ook de herinrichting van de Groene Kop in Tuindorp met circa 0,6 hectare aan extra oppervlaktewater is nagenoeg gereed. De start van de geplande werkzaamheden voor het verbeteren van de waterkwaliteit in het Wilhelminapark en het Niftarlakeplantsoen is doorgeschoven naar 2018, vanwege de wens werk met werk te maken (herinrichting Prinses Irenelaan in combinatie met Niftarlakeplantsoen).
Naast het oplossen van wateroverlast hebben we ook stappen gezet met het verder regenwaterbestendig maken van de stad om toekomstige overlast te voorkomen. Een eerste verkenning van risicovolle locaties voor wateroverlast bij zeer extreme buien is in de raadsbrief van 6 februari 2017 over motie 55 'Slimme tuinen droge voeten' gepresenteerd aan de raad. Ook is het nieuwe rioleringsmodel aanbesteed om de risico’s op wateroverlast nog beter in kaart te brengen. De eerste resultaten worden in 2018 verwacht.
Wij zijn gestart met operatie Steenbreek om eigenaren en bewoners van Utrecht bewust te maken van de mogelijke gevolgen van verstening van de tuinen en percelen voor het risico op wateroverlast en het financieel ondersteunen van bewonersinitiatieven.
De doelstelling uit het Plan Gemeentelijke Watertaken om jaarlijks vier hectare af te koppelen of te vergroenen is gerealiseerd. In totaal is circa vijf hectare gehaald, waarvan vier hectare oppervlak afgekoppeld is (regenwater wordt lokaal verwerkt in plaats van afgevoerd naar de rioolwaterzuivering) en één hectare verhard oppervlak vergroend is. De jaarlijkse subsidie voor groene daken is volledig benut.
Conclusie
Samenvattend zijn we hard bezig met het relinen en vervangen van ons riool. Om de overlast te beperken en zo efficiënt mogelijk te werken, proberen we zoveel mogelijk werk met werk te maken. Dit betekent dat we afhankelijk zijn van andere projecten. In 2017 hebben we hierdoor 3,4 kilometer van de geplande vijf kilometer gerelinen/vervangen. Het geld dat gereserveerd was voor de overige kilometers is in de voorziening gezet en wordt in 2018 gebruikt om deze kilometers alsnog te relinen/vervangen. Daarnaast hebben we de renovatie van drie rioolgemalen afgerond en is er vijf hectare oppervlak afgekoppeld dan wel vergroend.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Jaarlijks 5km re-linen/vervangen | 5 km (2009) | 5 km | 4,3 | 5 km | 3,4 | 5 km | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
05-1-2-1 |
Vervangen en re-linen van 5 km riolering |
37.812 |
39.177 |
42.513 |
38.219 |
39.060 |
841 |
38.759 |
|||||||||
Totaal Baten |
37.812 |
39.177 |
42.513 |
38.219 |
39.060 |
841 |
38.759 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
05-1-2-1 |
Vervangen en re-linen van 5 km riolering |
30.039 |
29.830 |
33.300 |
28.279 |
28.277 |
2 |
29.432 |
|||||||||
Totaal Lasten |
30.039 |
29.830 |
33.300 |
28.279 |
28.277 |
2 |
29.432 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
7.774 |
9.347 |
9.213 |
9.940 |
10.783 |
844 |
9.327 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
7.774 |
9.347 |
9.213 |
9.940 |
10.783 |
844 |
10.327 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Vervangen en re-linen van vijf kilometer riolering
De hogere baten van 0,8 miljoen euro zijn met name te verklaren door hogere opbrengsten uit de rioolheffing als gevolg van meer volume (betalers). De structurele component van het voordeel op de baten is meegenomen bij de tariefopstelling 2018 en heeft geleid tot een verlaging van de rioolheffing in 2018.
Zoals bij prestatiedoelstelling 1.2.1 inhoudelijk toegelicht is er een aantal investeringsprojecten vertraagd, waardoor er 2,8 miljoen euro minder is uitgegeven aan rioleringsinvesteringen dan begroot. Conform de hiervoor geldende wet- en regelgeving is dit bedrag gestort in de voorziening GRP investeringen, zie hiervoor ook de reserves en voorzieningen.
Verbonden partijen
Bijdrage aan de BghU voor rioolheffing: 0,878 miljoen euro.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
05-1-2-1 |
Vervangen en re-linen van 5 km riolering |
||||||||||||||||||||||
6041 |
Rioolrechten |
37.762 |
38.898 |
42.513 |
38.219 |
38.820 |
601 |
38.759 |
|||||||||||||||
6718 |
Stedelijk Beheer Riolen & rioolgemalen |
50 |
279 |
0 |
0 |
241 |
241 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
37.812 |
39.177 |
42.513 |
38.219 |
39.060 |
841 |
38.759 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
05-1-2-1 |
Vervangen en re-linen van 5 km riolering |
||||||||||||||||||||||
6041 |
Rioolrechten |
924 |
1.043 |
926 |
869 |
1.151 |
-282 |
855 |
|||||||||||||||
6718 |
Stedelijk Beheer Riolen & rioolgemalen |
29.114 |
28.788 |
32.374 |
27.410 |
27.126 |
284 |
28.577 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
30.039 |
29.830 |
33.300 |
28.279 |
28.277 |
2 |
29.432 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
7.774 |
9.347 |
9.213 |
9.940 |
10.783 |
844 |
9.327 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
7.774 |
9.347 |
9.213 |
9.940 |
10.783 |
844 |
10.327 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
Doelstelling 2
Subdoelstellingen
DoelstellingOpenbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
SubdoelstellingDe buitenruimte is schoon en het groen is onderhouden
De buitenruimte is schoon en het groen is netjes onderhouden
Om te bepalen of de afgesproken onderhoudsnorm gehaald wordt, laten we de openbare ruimte schouwen: in totaal wordt er twaalf keer per jaar geschouwd voor schoon en vier keer per jaar voor groen. Het gestelde doel is voor schoon gerealiseerd, voor groen net niet. De monitoringsmethodiek van het CROW is vanaf 2017 in gebruik voor de bestuurlijke verantwoording en leidend in de uitvoering van de werkzaamheden. Per brief van 16 september 2016 bent u uitgebreid geïnformeerd over de overstap van de KIOR-methode naar de CROW-methode
. In deze brief is gemeld dat de CROW-scores lager kunnen uitvallen als gevolg van een andere manier van meten. De verwachting was dat de score over de hele linie iets lager zou uitkomen dan voorheen en dat op enkele maatlatten het verschil groter zou zijn. De lagere score op groen is hierdoor deels te verklaren. Zouden we de KIOR-methodiek nu hanteren, dan zouden we met een afwijking van 3,5% ruimschoots voldoen aan de gestelde norm voor groen.
De doelstelling met betrekking tot de bewonerswaardering is een zes. Uit de bewonersenquête blijkt dat we worden gewaardeerd met een zes komma vijf, de doelstelling wordt dus gehaald.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Waardering bewoners schone openbare ruimte minimaal 6,0 | 6 (1996) | 6 | 6,5 | 6 | 6,5 | 6 | |||||||
|
Schoonhouden van de openbare ruimte
De norm voor schoon is: niet meer dan 10% van de gemeten punten scoort lager dan een B. Stadsbreed bleven we dit jaar binnen deze norm. De doelstelling om in de binnenstad niet meer dan 10% van de gemeten punten lager dan een A te laten scoren, werd niet gehaald: 14,2% van de gemeten punten scoorde lager dan een A. In 2016 was dit 13,9%.
In 2017 is zeer veel inzet gepleegd op bijplaatsingen bij ondergrondse containers. Deze inzet is inmiddels een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van de stad. De samenwerking met Toezicht en Handhaving is hierbij geoptimaliseerd.
Daarnaast hebben we de dienstverlening aangepast naar aanleiding van de verruiming van de openingstijden op de Meubelboulevard: we maken extra schoon op zaterdag en drie maal per week beginnen de werkzaamheden vervroegd (6.00 uur). Dit is tot op heden mogelijk binnen het beschikbare budget door diensten anders in te roosteren en werktijden te verschuiven. Verder zijn we gestart met het project Samen Schoon, waarbij we bewoners informeren hoe belangrijk een schone leefomgeving is, hoe we de openbare ruimte met elkaar schoon kunnen houden en op welke manier zij kunnen bijdragen aan het opruimen van zwerfafval.
Gemeente Utrecht heeft met zeventien scholen en drie sportverenigingen deel genomen aan de landelijke pilot Schoon Belonen. Dit is een project met als doel het verminderen en opruimen van zwerfafval. De deelnemers hebben fanatiek Plastic, Blik en Pak gescheiden ingezameld en minimaal één maal een opruimactie in de openbare ruimte gehouden. Tot slot leveren we bij speciale gelegenheden een grote inspanning om de stad schoon te maken en schoon te houden. Een goed voorbeeld os het opruimen in het Park Lepelenburg na de huldiging van het damesvoetbalteam, waardoor het park in zeer korte tijd weer helemaal in de oude staat was hersteld.
Onderhouden van het groen
De norm voor groenonderhoud is: niet meer dan 10% van de gemeten punten scoort lager dan een B. Hoewel de inzet gelijk is gebleven, voldoet het groenonderhoud in een aantal wijken niet aan die norm.
Zoals hierboven al is beschreven, zijn we in 2017 begonnen met een nieuwe meetmethodiek. We hadden de verwachting dat we door deze nieuwe methodiek iets lager zouden scoren op bepaalde maatlatten, zoals overgroei bosplantsoen en heesters. Dat blijkt ook zo te zijn. Verder zorgden de natte weersomstandigheden in de zomer ervoor dat we niet altijd op tijd konden maaien zonder het gras te beschadigen.
Op verschillende locaties zijn bloembollen geplant om de omgeving op te fleuren. Ook hebben we op de Rooseveltlaan, de Nijeveldlaan en de Herautsingel een pilot gedaan met nieuwe beplanting, waarmee we proberen om gedurende een langere periode in het jaar een gevarieerd straatbeeld te krijgen. Verder hebben we in het kader van zelfbeheer op verschillende plekken (onder andere Croeselaan, Winkelcentrum Lunetten) plantenbakken geplaatst en geveltuintjes (onder andere Croeselaan) aangelegd op verzoek van bewoners. In de wijk Zuid is met betrokken bewoners samengewerkt om te komen tot een aangepaste maaimethode ter verbetering van de ecologie.
Handhaven algemene regelgeving en voorschriften vergunningen
We hebben conform het handhavingsprogramma 2017 bijgedragen aan een schone en net onderhouden openbare ruimte. Het totaal beeld van de resultaten beschrijven wij in het handhavingsverslag 2017.
Handhaving op het water
Voor het eerst hebben wij handhavers ingezet tegen overlast op het water. Samen met de Havenmeester hebben handhavers de overlastlocaties en onderwerpen bepaald op basis van meldingen en ervaringen van medewerkers. De handhavers hebben tussen juni en september met name vanaf donderdagavond tot en met zondagavond toezicht gehouden op de singels. Daarbij zijn schippers aangesproken op hun gedrag (zoals te hard varen) en eventueel bekeurd (onder meer op baldadigheid, wildplassen en aanmeren waar dit niet is toegestaan). In totaal zijn er vijf boetes uitgeschreven en zes waarschuwingen gegeven. In 2018 willen we eerder in het jaar beginnen met de handhaving op het water.
Extra inzet tegen bijplaatsingen naast ondergrondse containers
Zoals hierboven ook al is beschreven, hebben wij in gezamenlijke teams van handhaving en afdelingen van Stadsbedrijven extra gehandhaafd op probleemlocaties voor bijplaatsingen naast ondergrondse containers. Hierbij zijn meer dan 5000 illegaal aangeboden afvalzakken verwijderd, waarbij circa 600 boetes zijn uitgeschreven. Daarnaast hebben we extra ingezet op hotspots en acties in burger uitgevoerd. Deze aanpak wordt in 2018 gecontinueerd.
Conclusie
Bovenstaande subdoelstelling gaat over het onderhouden van het groen en het schoonhouden van de openbare ruimte. Daarnaast hebben we de omgeving opgefleurd door bloembollen te planten en ook hebben we nieuwe beplanting uitgeprobeerd. Zo proberen we gedurende een langere periode in het jaar een gevarieerd straatbeeld te krijgen.
In 2017 is voor het eerst de openbare ruimte geschouwd volgens de CROW-methodiek. De norm voor schoon werd stadsbreed gehaald, daarnaast werd de doelstelling met betrekking tot de bewonerstevredenheid gemakkelijk gehaald en zijn de gegronde bezwaren onder de doelstelling gebleven. Echter, de norm voor het onderhouden van het groen werd ondanks de onverminderde inzet niet gehaald.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | % scores schoon onder B | 3,6 (2015) | 10 | 1,1 | 10 | 5,5 | 10 | |||||||
|
||||||||||||||
P2.1.2 | % scores groen onder B | 11,9 (2015) | 10 | 1,9 | 10 | 10,9 | 10 | |||||||
|
||||||||||||||
P2.1.3 | Gegronde bezwaren 1% | 1% (2012) | <1% | <1% | <1% | <1% | <1% | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
05-2-1-1 |
Schoonhouden van de openbare ruimte |
789 |
410 |
89 |
489 |
550 |
61 |
89 |
|||||||||
05-2-1-2 |
Onderhouden van het groen |
0 |
97 |
2 |
2 |
176 |
174 |
2 |
|||||||||
05-2-1-3 |
Handhaven van de algemene regelgeving |
4.137 |
4.124 |
4.367 |
4.328 |
4.270 |
-58 |
4.661 |
|||||||||
Totaal Baten |
4.926 |
4.630 |
4.457 |
4.818 |
4.996 |
178 |
4.751 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
05-2-1-1 |
Schoonhouden van de openbare ruimte |
16.195 |
16.204 |
14.316 |
14.425 |
14.517 |
-92 |
14.141 |
|||||||||
05-2-1-2 |
Onderhouden van het groen |
9.289 |
11.004 |
13.443 |
13.235 |
13.363 |
-128 |
13.685 |
|||||||||
05-2-1-3 |
Handhaven van de algemene regelgeving |
3.011 |
2.924 |
2.623 |
3.139 |
3.216 |
-77 |
3.000 |
|||||||||
Totaal Lasten |
28.495 |
30.133 |
30.382 |
30.799 |
31.096 |
-296 |
30.826 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-23.569 |
-25.502 |
-25.924 |
-25.981 |
-26.100 |
-119 |
-26.075 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-23.569 |
-25.502 |
-25.924 |
-25.981 |
-26.100 |
-119 |
-26.075 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Zoals hiervoor al inhoudelijk toegelicht hebben we in 2017 uitgevoerd wat we ons hadden voorgenomen. De financiële afwijkingen vallen daarom beneden het afgesproken grensbedrag waarop afzonderlijke posten worden toegelicht, de afwijking op het totaal van de bovenstaande doelstelling is kleiner dan 1%. Vermeld kan worden dat door de sneeuw die in december is gevallen er iets meer is uitgegeven aan gladheidsbestrijding dan begroot.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
05-2-1-1 |
Schoonhouden van de openbare ruimte |
||||||||||||||||||||||
6726 |
Dagelijks Onderhoud Straatreiniging |
789 |
410 |
89 |
489 |
550 |
61 |
89 |
|||||||||||||||
05-2-1-2 |
Onderhouden van het groen |
||||||||||||||||||||||
6725 |
Dag. Onderh. Openb. Ruimte(excl straatr) |
0 |
97 |
0 |
0 |
5 |
5 |
0 |
|||||||||||||||
6755 |
Dag. Onderh. OR groen & recreatie |
0 |
0 |
2 |
2 |
171 |
170 |
2 |
|||||||||||||||
05-2-1-3 |
Handhaven van de algemene regelgeving |
||||||||||||||||||||||
6280 |
Behandeling Vergunn. aavr. Openb Ruimte |
1.176 |
1.209 |
1.176 |
1.320 |
1.302 |
-18 |
1.342 |
|||||||||||||||
6281 |
Expl. Verhuur Openb. Grond en Reclamevz |
2.920 |
2.886 |
3.150 |
2.968 |
2.917 |
-51 |
3.278 |
|||||||||||||||
6282 |
Toezicht en Handhaving |
40 |
29 |
40 |
40 |
51 |
11 |
41 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
4.926 |
4.630 |
4.457 |
4.818 |
4.996 |
178 |
4.751 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
05-2-1-1 |
Schoonhouden van de openbare ruimte |
||||||||||||||||||||||
6726 |
Dagelijks Onderhoud Straatreiniging |
16.195 |
16.204 |
14.316 |
14.425 |
14.517 |
-92 |
14.141 |
|||||||||||||||
05-2-1-2 |
Onderhouden van het groen |
||||||||||||||||||||||
6725 |
Dag. Onderh. Openb. Ruimte(excl straatr) |
9.289 |
11.004 |
2.013 |
2.899 |
2.789 |
110 |
2.936 |
|||||||||||||||
6755 |
Dag. Onderh. OR groen & recreatie |
0 |
0 |
11.429 |
10.337 |
10.574 |
-238 |
10.749 |
|||||||||||||||
05-2-1-3 |
Handhaven van de algemene regelgeving |
||||||||||||||||||||||
6280 |
Behandeling Vergunn. aavr. Openb Ruimte |
943 |
980 |
849 |
988 |
1.093 |
-105 |
1.010 |
|||||||||||||||
6281 |
Expl. Verhuur Openb. Grond en Reclamevz |
149 |
137 |
142 |
128 |
104 |
24 |
130 |
|||||||||||||||
6282 |
Toezicht en Handhaving |
1.918 |
1.808 |
1.632 |
2.023 |
2.019 |
4 |
1.861 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
28.495 |
30.133 |
30.382 |
30.799 |
31.096 |
-296 |
30.826 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-23.569 |
-25.502 |
-25.924 |
-25.981 |
-26.100 |
-119 |
-26.075 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-23.569 |
-25.502 |
-25.924 |
-25.981 |
-26.100 |
-119 |
-26.075 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
DoelstellingOpenbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
SubdoelstellingWe richten het groen zo in dat aantrekkelijk en bereikbaar wordt
Een aantrekkelijke en voor iedereen bereikbare groene leefomgeving in en om Utrecht
In 2017 is gewerkt aan de Actualisatie Groenstructuurplan 2017-2030
. Dit naar aanleiding van de motie (2016/109 ‘Voor een gezonde groene toekomst’). We voegden in deze actualisatie twee opgaven toe: hoe het groen meer dan nu kan bijdragen aan gezonde verstedelijking en klimaatadaptatie.
De uitvoering loopt via het Meerjaren Groenprogramma. Bij de uitvoering maken wij zoveel mogelijk werk-met-werk en ondersteunen we bewonersinitiatieven en ondernemers. Sinds de start van het Groenprogramma is door samen te werken het geïnvesteerde budget aanzienlijk vergroot. Hiermee verbeteren we parken en leggen nieuw groen aan. De wijkgroenplannen hebben geresulteerd in groen in de directe woonomgeving en draagvlak en betrokkenheid bij bewoners. Van alle projecten wordt ruim 1/3 in zelfbeheer genomen.
Met het onderdeel Groene Web dragen we bij aan de verbetering van stadsnatuur door het realiseren van een ecologisch netwerk en het opheffen van knelpunten voor planten en dieren.
Het aantal bomen in de stad is in 2017 gegroeid met 4000. De diversiteit aan bomen neemt toe: van de vijftien meest voorkomende geslachten zijn er veertien inheems. We kiezen vaker soorten die voedsel voor insecten en vogels leveren en meer weerstand hebben tegen ziekten.
Naast het groen in de stad investeren we in groen rondom Utrecht. De landgoederen staan met ruim 1 miljoen bezoekers per jaar in de top drie van de provincie en worden hoog gewaardeerd met een ruime 8. Daarnaast zorgen wij als deelnemer in de twee recreatieschappen rondom Utrecht voor een groot aanbod aan recreatief groen rondom onze compacte stad. Die rol wordt steeds belangrijker door de groei van onze stad.
Samen met bewoners, andere steden en partners werken we aan de verdere ontwikkeling van instrumentarium om de waarde van stedelijk groen en blauw mee te nemen in stedelijke opgaven. De tevredenheid van bewoners over het buurtgroen en de parken is hoog en is in 2017 opnieuw gestegen.
Wij willen het dierenwelzijn in onze stad bevorderen
Het dierenwelzijnsbeleid is gebaseerd op het geactualiseerde dierenwelzijnsbeleid (‘kaderbrief dierenwelzijn 2015’), dat in maart 2015 is vastgesteld. We werken samen met de Dierenbescherming aan de uitvoering van dierenwelzijnsactiviteiten die onder de verantwoordelijkheid van de gemeente plaatsvinden. In lijn met ‘kaderbrief dierenwelzijn’ versterken we de samenhang tussen dierenwelzijnsbeleid en breed ecologisch beleid.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | Tevredenheid met buurtgroen | 66% (2010) | 70% | 68% | 68% | 73% | 68% | |||||
|
||||||||||||
E2.2.2 | Tevredenheid parken | 72% (2010) | 70% | 73% | 72% | 73% | 73% | |||||
|
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groene leefomgeving dicht bij huis met ruimte voor stadsnatuur
In 2017 zijn diverse projecten gerealiseerd om meer en aantrekkelijk groen en stadsnatuur dichter bij de Utrechter te brengen. We zijn de laatste wijkgroenplannen aan het afronden en daarmee binnen alle tien wijken bijna 200 bewonersinitiatieven gerealiseerd.
Met afronding van het nieuwe park ‘De Groene Kop’ bij de Eijckmanlaan is ruim drie hectaren park toegevoegd, vooruitlopend op de ontwikkeling van zorgcentrum en wonen. In het kader van ‘Ontwikkelvisie Niftarlakepark’ (2016) zijn de eerste projecten in uitvoering. Voor het verbeteren van het Moreelse Park en Park Nieuweroord is planvorming in versnelling door mede-initiatief van eigenaren in dit gebied.
In Overvecht is in het groen rond de nieuwe sporthal aan de Pagodendreef met de aanplant van 4.000 tulpenbollen een kleurrijke impuls gegeven aan de biodiversiteit. Met de bewoners van de Wagenaarkade is een ontwerp opgesteld voor verbetering van het groen als onderdeel van de Parkzone Amsterdam Rijnkanaal. Voor de vergroening van de binnenstedelijke Vechtroute (Hogelanden) is het ontwerp afgerond en gereed gemaakt voor realisatie in 2018.
De faunapassages die park de Gagel verbinden met het Gagelbos zijn verbeterd door ze te voorzien van geleidende beplanting en voor de aanleg van de faunapassage Biltse Rading is met regionale partners een bestuurlijk besluit genomen.
Binnen het kader van de nieuwe natuurwet hebben we in 2017 de gedragscode Flora en fauna geactualiseerd. Voor de viering van het 20 jarig bestaan van het Groene Web sloten we het jaar af met een werkconferentie Groen & Ruig waaraan ongeveer 80 actieve bewoners deelnamen.
Op de landgoederen Amelisweerd is het project Verbetering Engelse Werk, verbetering verkeersveiligheid en herstel tuin Nieuw Amelisweerd in uitvoering gegaan.
Voor de bomenhoofdstructuur zijn uit het groenprogramma aan de Goylaan 104 bomen aangeplant.
Samen met de Actualisatie GSP is de subsidieregeling Dak en gevelgroen (2011) geëvalueerd. Tot nu toe is ruim één hectare dak vergroend. In het 'Meerjaren Groenprogramma, 2018-2021, jaarsnede 2018' staat in de tabel van hoofdstuk 2 de terugblik op de uitvoering 2017 en in hoofdstuk 3 de projecten van het programma Groene Web beschreven.
Ontwikkelen van het groen en recreatiemogelijkheden om de stad
Naast de activiteiten van het Meerjaren Groenprogramma zijn we verantwoordelijk voor beheer en ontwikkeling van de recreatie om de stad, via de gemeenschappelijke regeling van het Recreatieschap De Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht. Met regionale partners werken we verder aan beschikbaarheid, beleefbaarheid en bereikbaarheid van groen om de stad. De afgelopen tien jaar is ruim 360 ha nieuw recreatief groen aangelegd en de afronding van deze opgave loopt nog door.
Afgelopen jaar is het werkgebied van het Recreatieschap De Stichtse Groenlanden uitgebreid met gemeente Ronde Venen. In 2017 is het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen mede ondertekend door het Plassenschap Loosdrecht, de samenwerking is erop gericht om de recreatieve en ecologische kwaliteit te verbeteren. Voor Noorderpark-Ruigenhoek is een gebiedsproces opgestart met als doel de verdere ontwikkeling van de kwaliteit en het gebruik van dit groene recreatiegebied aan de noordoostkant van de stad.
Wij zorgen goed voor onze dieren in de stad
Door het contract met de Dierenbescherming is de opvang en vervoer van hulpbehoevende dieren in onze stad geregeld. Om het aantal zwerfdieren terug te dringen, is in het najaar van 2017 een chipactie voor katten gehouden. Hierbij konden inwoners van onze stad hun kat gratis laten chippen.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Negen hoofdroutes naar groengebieden aangelegd | 0 (2010) | 50% | 55% | 56% | 56% | 47% | |||||||
|
||||||||||||||
P2.2.2 | In goede uitvoering van de gemeenschappelijke regelingen is het beheer en onderhoud van de recreatiegebieden om de stad verzorgd | 100% (2010) | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | |||||||
|
||||||||||||||
P2.2.3 | Aantal zwerfdieren/1.000 inwoners | 3 (2015) | - | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
05-2-2-1 |
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groen |
0 |
-24 |
0 |
609 |
234 |
-375 |
25 |
|||||||||
05-2-2-2 |
Ontwikkelen van het groen en recreatiemo |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
6 |
0 |
|||||||||
Totaal Baten |
0 |
-24 |
0 |
609 |
240 |
-369 |
25 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
05-2-2-1 |
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groen |
2.153 |
2.239 |
2.327 |
2.868 |
2.140 |
728 |
2.392 |
|||||||||
05-2-2-2 |
Ontwikkelen van het groen en recreatiemo |
1.101 |
1.071 |
1.062 |
1.058 |
1.062 |
-4 |
1.064 |
|||||||||
05-2-2-3 |
Wij zorgen goed voor onze dieren in stad |
0 |
0 |
464 |
465 |
477 |
-12 |
468 |
|||||||||
Totaal Lasten |
3.254 |
3.310 |
3.853 |
4.391 |
3.679 |
712 |
3.924 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-3.254 |
-3.334 |
-3.853 |
-3.782 |
-3.438 |
344 |
-3.899 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
500 |
500 |
0 |
80 |
80 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
50 |
50 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-3.704 |
-3.784 |
-3.853 |
-3.862 |
-3.518 |
344 |
-3.899 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Het ontwikkelen van een aantrekkelijke groene leefomgeving
De baten zijn per saldo 0,375 miljoen euro lager dan begroot. Voor het project Erfgoedparels Amelisweerd was de totale provinciale subsidie begroot in 2017, terwijl de uitvoering (en dekking uit de subsidie) grotendeels in 2018 zal plaatsvinden; hierdoor zijn de baten 0,489 miljoen euro lager dan begroot in 2017.
De baten zijn 0,034 miljoen euro hoger door bijdragen uit diverse subsidies (Faunapassage Biltsche Rading, Vleermuiskasten en Food Smart Cities). De ontvangen bijdrage conform de anterieure overeenkomst in het project Tuinenpark de Driehoek (Park de Groene Kop) voor dekking van kosten voor watercompensatie en wegomlegging was niet begroot, waardoor de baten 0,080 miljoen euro hoger zijn.
De lasten zijn per saldo 0,728 miljoen euro lager dan begroot.
De lasten zijn 0,468 miljoen euro lager doordat het project Erfgoedparels Amelisweerd grotendeels in 2018 zal worden uitgevoerd. Bij een aantal projecten is een gemeentelijke bijdrage in 2017 verrekend, terwijl de uitvoering hiervan deels nog in 2018 doorloopt, hierdoor zijn in 2017 de lasten 0,271 miljoen euro lager.
De lasten voor het incidentele project voor Amelisweerd bereikbaarheid/restauratie tuin (budget 0,400 miljoen euro uit VJN 2016) zijn 0,190 miljoen euro lager doordat dit project doorloopt in 2018.
Daarnaast zijn de lasten hoger door versnelling project Moreelsepark (0,033 miljoen euro), voor ondergrondse groeiplaatsverbetering bomen in de wijkgroenplannen West en Binnenstad (0,050 miljoen euro), door de boomfeestdag aan de Opaalweg (0,020 miljoen euro), extra bomen als proef voor tegengaan hittestress in de Noorderstraat (0,010 miljoen euro) en door inzet voor de actualisatie van het groenstructuurplan (0,088 miljoen euro).
Het ontwikkelen van groen en recreatiemogelijkheden om de stad
De baten zijn 0,006 miljoen euro hoger door de vergoeding voor de opdracht van de provincie voor onderzoek parkeervoorzieningen parkeerbos de Haar.
De lasten zijn 0,006 miljoen euro hoger door de opdracht voor parkeerbos de Haar. Door overige kleine verschillen zijn de lasten 0,002 miljoen euro lager.
Wij zorgen goed voor onze dieren in de stad
Per saldo zijn de lasten 0,012 miljoen euro hoger. Enerzijds zijn de lasten 0,007 miljoen euro lager doordat er minder subsidie dan begroot voor dierenweides is aangevraagd, anderzijds zijn de lasten 0,019 miljoen euro hoger doordat er geen budget beschikbaar is voor de ambtelijke inzet voor het dierenwelzijn.
Verbonden Partijen
Bijdrage aan de Recreatieschap Stichtse Rijnlanden
0,847miljoen euro
Bijdrage aan Plassenschap Loosdrecht
0,165 miljoen euro
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
05-2-2-1 |
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groen |
||||||||||||||||||||||
6398 |
Groenstructuurplan |
0 |
-24 |
0 |
609 |
234 |
-375 |
25 |
|||||||||||||||
05-2-2-2 |
Ontwikkelen van het groen en recreatiemo |
||||||||||||||||||||||
6399 |
Groen en recreatie om de stad |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
6 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
0 |
-24 |
0 |
609 |
240 |
-369 |
25 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
05-2-2-1 |
Ontwikkelen van een aantrekkelijke groen |
||||||||||||||||||||||
6398 |
Groenstructuurplan |
2.153 |
2.239 |
2.327 |
2.868 |
2.140 |
728 |
2.392 |
|||||||||||||||
05-2-2-2 |
Ontwikkelen van het groen en recreatiemo |
||||||||||||||||||||||
6399 |
Groen en recreatie om de stad |
1.101 |
1.071 |
1.062 |
1.058 |
1.062 |
-4 |
1.064 |
|||||||||||||||
05-2-2-3 |
Wij zorgen goed voor onze dieren in stad |
||||||||||||||||||||||
6396 |
Dierenwelzijn |
0 |
0 |
464 |
465 |
477 |
-12 |
468 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
3.254 |
3.310 |
3.853 |
4.391 |
3.679 |
712 |
3.924 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-3.254 |
-3.334 |
-3.853 |
-3.782 |
-3.438 |
344 |
-3.899 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
500 |
500 |
0 |
80 |
80 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
50 |
50 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-3.704 |
-3.784 |
-3.853 |
-3.862 |
-3.518 |
344 |
-3.899 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing
Subsidies
DoelstellingOpenbare ruimte is groen en schoon en nodigt uit tot ontmoeting
SubdoelstellingAfval wordt op efficiënte wijze gescheiden ingezameld om de klant van dienst te zijn en om in te zetten als grondstof
Het afval wordt in toenemende mate gescheiden ingezameld
In de nota Afval is Grondstof werd in 2015 tot de introductie van Het Nieuwe Inzamelen besloten. Daarmee was Utrecht landelijk één van de koplopers om bronscheiding in deze vorm op grote schaal toe te gaan passen.
De hoeveelheid fijn restafval is in de laagbouwgebieden waar Het Nieuwe Inzamelen is ingevoerd met 180 kilogram per inwoner per jaar gemiddeld substantieel lager dan het stedelijk gemiddelde van 225 kilogram per inwoner per jaar. Dit zorgt er ook voor dat de gemiddelde hoeveelheid (fijn en grof) restafval van 240 kilogram per inwoner in 2016 is gedaald naar 229 kilogram per inwoner in 2017. Dit is elf kilogram onder de doelstelling voor 2017 en zelfs al zes kilogram onder de doelstelling van 235 kilogram per inwoner in 2018. De aanpak van Het Nieuwe Inzamelen is met betrekking tot de afvalscheidingsresultaten dus succesvol gebleken.
Met betrekking tot het tevredenheidscijfer ten aanzien van afvalinzameling, zien we dat het rapportcijfer ten opzichte van 2016 met een tiende is gedaald naar een 6,4. De doelstelling van een 7,0 is hiermee dus niet gehaald. De oorzaak van de daling is op dit moment nog niet geheel duidelijk. Opvallend is dat de daling het sterkste is in de binnenstad, noordoost en zuidwest. In de binnenstad is wat betreft inzameling afgelopen jaar weinig veranderd. Wel ontstond in delen van Noordoost in de buurten Wittevrouwen, Tuinwijk en Vogelenbuurt weerstand met betrekking tot de plannen om ondergrondse containers te plaatsen. Deze weerstand komt met name voort uit de beperkte openbare ruimte in deze buurten en het risico op bijplaatsingen. In reactie hierop is besloten om eerst te starten met het legen van ondergrondse containers op basis van de vullingsgraad, voordat de containers in deze buurten daadwerkelijk worden geplaatst. Hierdoor worden bijplaatsingen door volle containers naar verwachting voorkomen. In zuidwest is Het Nieuwe Inzamelen ingevoerd in Transwijk, Rivierenwijk en Dichterswijk. In de onderzoeken naar de klanttevredenheid ten aanzien van Het Nieuwe Inzamelen die afgelopen voorjaar in deze gebieden werden uitgevoerd, beoordeelde ruim driekwart van de bewoners Het Nieuwe Inzamelen met een zeven of hoger.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.3.1 | Tevredenheid over de afvalinzameling (cijfer) | 6,8 (2014) | 7,0 | 6,5 | 7,0 | 6,4 | 7,0 | |||||||
|
||||||||||||||
E2.3.1 | Restafval/inwoner (kg) | 256 (2013) | 245 | 240 | 240 | 229 | 235 | |||||||
|
Het afval ophalen en de infrastructuur daarvoor versterken
In 2017 is Het Nieuwe Inzamelen verder ingevoerd in Voordorp, Zeeheldenbuurt, ’t Zand, Parkwijk Zuid, Grauwaart en diverse nieuwbouw gebieden. Inmiddels zijn we met de invoer van Het Nieuwe Inzamelen in de stad nu ruim over de helft. Bij 66% van de laagbouwwoningen die in aanmerking komen voor afval scheiden aan huis met kliko's, is Het Nieuwe Inzamelen ingevoerd. Oorspronkelijk was voorzien dat 75% van de laagbouwwoningen in 2017 op het voorzieningenniveau van Het Nieuwe Inzamelen zou zijn. Door de vertraging van de invoer van Het Nieuwe Inzamelen in Noordoost is dit niet gelukt. Hierover later meer.
Onder de slogan 'Utrecht weet wat afval waard is' zijn in 2017 weer diverse campagnes gevoerd om inwoners bewust te maken van de waarde van afval. Omdat een relatief groot deel van het restafval nog bestaat uit gft, is onder andere gestart met een campagne voor het gescheiden inzamelen van gft. De citybin voor de inzameling van gft wordt bij de invoering van Het Nieuwe Inzamelen ook weer actief onder de aandacht van bewoners gebracht.
We promoten het gebruik van Mijnafvalwijzer.nl en Afvalwijzer-app. Hiermee zijn inwoners altijd op de hoogte van de actuele ophaaldagen van het afval en kunnen zij informatie vinden over afval scheiden.
Tijdens de uitdaging 100-100-100 probeerden 198 Utrechtse huishoudens om zo afvalvrij mogelijk te leven. Minder afval en meer hergebruik van grondstoffen. De deelnemers aan deze positieve bewustwordingscampagne wisten hun restafval significant te verlagen met gemiddeld 86%. Ook werd enthousiast gebruik gemaakt van het digitale forum waar bewoners tips en ervaringen uitwisselden om hun afval goed te scheiden en nog belangrijker: te voorkomen. Het project heeft dus duidelijk laten zien dat het drastisch terugdringen van restafval mogelijk is, de deelnemers hadden slechts gemiddeld 1,3 kilogram restafval per week.
In 2017 heeft een proef met het slimmer inzamelen van afval op basis van de vullingsgraad van de ondergrondse containers plaatsgevonden en is de aanbesteding voor een systeem op Tendernet gepubliceerd. Met deze nieuwe manier van inzamelen hoeven we minder te rijden en sluiten we met nog meer zekerheid uit dat bewoners worden geconfronteerd met volle ondergrondse containers. Vanaf medio 2018 kan deze nieuwe wijze van inzamelen geleidelijk worden ingevoerd.
Het onderzoek naar afvalscheiding in de hoogbouw, met onder andere de G4 en Rijkswaterstaat, is afgelopen jaar helaas niet gestart. Om de privacy van de deelnemers goed te borgen worden de randvoorwaarden waarbinnen de proef moet gaan plaatsvinden uitgebreid getoetst. Hierover is onder andere gesproken met de Autoriteit Persoonsgegevens. Hierover verwachten wij op korte termijn uitsluitsel.
In het najaar is besloten tot een proef met nascheiding van plastic en pak uit restafval. Hiermee onderzoeken we of nascheiding voldoende hoogwaardige recycling biedt voor wijken waar bronscheiding met kliko’s niet mogelijk is. Deze proef zal naar verwachting na de zomer van 2018 starten.
De invoering van Het Nieuwe Inzamelen in de oude stadswijken rond het centrum zal aansluiten op de introductie van het dynamisch inzamelen en de proef met nascheiding van plastic, blik en pak. Feitelijk betekent dit dat we in deze wijken pas ondergrondse containers voor restafval plaatsen en in gebruik nemen, zodra we een proef kunnen doen met nascheiding van plastic, blik en pak én slimme containers kunnen gebruiken die dynamisch geleegd worden. Naar verwachting kunnen we in deze buurten daarom na de zomer van 2018 starten met de invoer van Het Nieuwe inzamelen. Oorspronkelijk was dit gepland in 2017, maar gelet op het belang om eerst ervaring op te doen met het dynamisch inzamelen is de invoer uitgesteld tot na de zomer van 2018. Dit verklaart ook waarom de prestatieindicatoren ten aanzien van Het Nieuwe Inzamelen en zakkeninzameling voor 2017 niet zijn gehaald. Bij de realisatie 2016 is door een typefout het verkeerde realisatiecijfer voor het percentage zakkeninzameling ingevoerd. Voor 2016 had dit 31% moeten zijn, in plaats van de gerapporteerde 23%. Het percentage is in 2017 dus gedaald met 4% naar 27%.
Conclusie
Op het gebied van afvalinzameling zijn we bezig met meerdere vernieuwingen. Niet alleen zijn we uiteraard hard aan het werk om Het Nieuwe Inzamelen op een juiste manier uit te rollen, ook hebben we diverse campagnes gevoerd, zijn we voor het eerst de uitdaging 100-100-100 aangegaan, wat een groot succes was, en hebben we de Afvalwijzer-app gepromoot.
De doelstelling om maximaal 240 kilogram restafval per inwoner te hebben is ruimschoots gehaald. De bewonerstevredenheid over de afvalzameling is op 6,4 uitgekomen, waarbij de doelstelling 7 was. De oorzaak van de daling is niet geheel duidelijk. Opvallend is dat de daling het sterkste is in de binnenstad, noordoost en zuidwest. In de binnenstad is wat betreft inzameling afgelopen jaar weinig veranderd. Wel ontstond in delen van Noordoost in de buurten Wittevrouwen, Tuinwijk en Vogelenbuurt weerstand met betrekking tot de plannen om ondergrondse containers te plaatsen. Deze weerstand komt met name voort uit de beperkte openbare ruimte in deze buurten en het risico op bijplaatsingen. In zuidwest is Het Nieuwe Inzamelen ingevoerd in Transwijk, Rivierenwijk en Dichterswijk. In de onderzoeken naar de klanttevredenheid ten aanzien van Het Nieuwe Inzamelen die afgelopen voorjaar in deze gebieden werden uitgevoerd, beoordeelde ruim driekwart van de bewoners Het Nieuwe Inzamelen echter met een 7 of hoger. Het doel ‘percentage laagbouwaansluitingen aangesloten op het voorzieningenniveau van Het Nieuwe Inzamelen’ is niet gehaald in verband met de vertraging van de invoer van Het Nieuwe Inzamelen in een aantal stadswijken in Noordoost.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.3.1 | Percentage laagbouwaansluitingen aangesloten op voorzieningenniveau van Het Nieuwe Inzamelen | 6% (2013) | 51% | 53% | 75% | 66% | 93% | |||||||
|
||||||||||||||
P2.3.1 | Percentage huisaansluitingen dat gebruik maakt van zakkeninzameling | 41% (2013) | 29% | 23% | 21% | 27% | 13% | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
05-2-3-1 |
Het afval ophalen en de infrastructuur |
39.676 |
39.991 |
42.721 |
42.503 |
43.215 |
712 |
43.957 |
|||||||||
Totaal Baten |
39.676 |
39.991 |
42.721 |
42.503 |
43.215 |
712 |
43.957 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
05-2-3-1 |
Het afval ophalen en de infrastructuur |
31.572 |
31.194 |
30.588 |
30.446 |
31.784 |
-1.338 |
31.701 |
|||||||||
Totaal Lasten |
31.572 |
31.194 |
30.588 |
30.446 |
31.784 |
-1.338 |
31.701 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
8.105 |
8.797 |
12.133 |
12.056 |
11.431 |
-626 |
12.257 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
526 |
545 |
126 |
153 |
166 |
14 |
101 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
8.630 |
9.342 |
12.259 |
12.209 |
11.597 |
-612 |
12.358 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Het afval ophalen en de infrastructuur
Conform amendement 2017/19 'Extra steun in de rug voor het invoeren van het Nieuwe Inzamelen' is het voordeel in 2016 op de exploitatielasten van huishoudelijk afval inzamelen in 2017 ingezet op het behalen van betere resultaten bij het Nieuwe Inzamelen, zoals het versterken van de campagne rond het beter scheiden van GFT en persoonlijke aandacht bij het aanbieden van extra kliko’s.
Het voordeel op de baten van 0,7 miljoen euro wordt grotendeels veroorzaakt door eindafrekeningen van voorgaande jaren met betrekking tot verschillende afval- en grondstofstromen, zoals kunststof.
In de lasten is een nadeel ad 0,7 miljoen euro door afrekeningen over voorgaande jaren van de restafvalverwerkingskosten. Tevens is er 0,4 miljoen euro meer aan kwijtscheldingen toegekend door de BGHU, grotendeels veroorzaakt door afwikkeling van opgelegde afvalstoffenheffingen van de periode voor 2017. Voor het overige, per saldo 0,2 miljoen euro, zijn er kleinere voor- en nadelen in de lasten.
Verbonden partijen
Bijdrage aan de BghU
voor afvalstoffenheffing: 0,680 miljoen euro.
Bijdrage 2017 aan
Afvalverwijdering Utrecht
is per saldo 6,7 miljoen euro
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
05-2-3-1 |
Het afval ophalen en de infrastructuur |
||||||||||||||||||||||
6425 |
Inzamelen en afvoeren van afval |
31.686 |
31.416 |
33.732 |
33.513 |
33.431 |
-83 |
34.960 |
|||||||||||||||
6731 |
Huishoudelijke afvalinzameling |
2.605 |
3.077 |
3.050 |
3.050 |
4.051 |
1.001 |
3.000 |
|||||||||||||||
6732 |
Overh.taken(excl HHafv)+facil inzameling |
82 |
51 |
126 |
126 |
42 |
-84 |
126 |
|||||||||||||||
6733 |
Bedrijfsafval inzameling |
3.894 |
4.071 |
4.320 |
4.320 |
4.232 |
-88 |
4.320 |
|||||||||||||||
6734 |
Marktdienst |
697 |
603 |
633 |
633 |
595 |
-38 |
670 |
|||||||||||||||
6735 |
Havendienst |
711 |
772 |
698 |
249 |
260 |
11 |
710 |
|||||||||||||||
6756 |
Havens overige activiteiten |
0 |
0 |
161 |
610 |
604 |
-7 |
170 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
39.676 |
39.991 |
42.721 |
42.503 |
43.215 |
712 |
43.957 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
05-2-3-1 |
Het afval ophalen en de infrastructuur |
||||||||||||||||||||||
6425 |
Inzamelen en afvoeren van afval |
3.696 |
3.162 |
4.120 |
3.735 |
4.146 |
-411 |
3.682 |
|||||||||||||||
6731 |
Huishoudelijke afvalinzameling |
22.043 |
22.601 |
21.271 |
21.076 |
22.139 |
-1.063 |
22.298 |
|||||||||||||||
6732 |
Overh.taken(excl HHafv)+facil inzameling |
233 |
112 |
327 |
197 |
111 |
85 |
198 |
|||||||||||||||
6733 |
Bedrijfsafval inzameling |
3.723 |
3.512 |
3.389 |
3.796 |
3.770 |
26 |
3.817 |
|||||||||||||||
6734 |
Marktdienst |
612 |
539 |
394 |
462 |
466 |
-4 |
501 |
|||||||||||||||
6735 |
Havendienst |
1.264 |
1.268 |
979 |
1.101 |
1.022 |
79 |
1.098 |
|||||||||||||||
6756 |
Havens overige activiteiten |
0 |
0 |
108 |
79 |
129 |
-50 |
108 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
31.572 |
31.194 |
30.588 |
30.446 |
31.784 |
-1.338 |
31.701 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
8.105 |
8.797 |
12.133 |
12.056 |
11.431 |
-626 |
12.257 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
526 |
545 |
126 |
153 |
166 |
14 |
101 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
8.630 |
9.342 |
12.259 |
12.209 |
11.597 |
-612 |
12.358 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Voor deze subdoelstelling zijn investeringen niet van toepassing.
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.