Doelstelling 1
Subdoelstellingen
DoelstellingKwalitatief goed en gevarieerd onderwijshuisvestingsaanbod
SubdoelstellingAdequate onderwijshuisvesting
Er is keuzevrijheid voor ouders uit diverse denominaties en onderwijsconcepten; daarnaast is er een passend aanbod voor iedere leerling
Voor onderwijshuisvesting hebben we een wettelijke taak uitgevoerd. We hebben de vanuit
maatschappelijk oogpunt gewenste keuzevrijheid van ouders bewaakt. Voor het basisonderwijs kunnen
ouders in Utrecht op wijkniveau kiezen voor onderwijs vanuit diverse denominaties en op stedelijke
niveau vanuit verschillende onderwijsconcepten.
Voor het voortgezet onderwijs hebben we voldoende variatie en breedte van het aanbod op stedelijke niveau. Het aanbod in het voortgezet onderwijs is uitgebreid met de komst voor de Stichting voor persoonlijk onderwijs. Voor het speciaal onderwijs hebben we onze regionale functie vervuld.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Drie denominaties per wijk | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | |||
|
||||||||||
E1.1.1 | Twee onderwijsconcepten op stedelijk niveau | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | |||
|
||||||||||
E1.1.1 | Twee scholen speciaal onderwijs op stedelijk niveau | 100% | 100% | 100% | ||||||
|
Versterken van de educatieve infrastructuur
Afronding masterplan primair onderwijs
De laatste projecten vanuit het Masterplan – de laatste kinderclusters in Overvecht - zijn in 2017 opgeleverd. Het betreft de drie kinderclusters aan de Teun de Jagerdreef, Ibisdreef en de Beiroetdreef en twee gymzalen. Zo krijgen in totaal zes scholen een plek in een nieuw schoolgebouw.
Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting (MPOHV)
In het MPOHV zijn de projecten gedefinieerd voor het kunnen uitvoeren van de wettelijk taak. In oktober is de voorgangsrapportage
naar de raad gestuurd. De financiële verantwoording vindt jaarlijks plaats via de begrotingscyclus.
Ook de groei van de stad en wat het betekent voor de onderwijsvoorzieningen zijn meegenomen in de voortgangsrapportage. Dit geldt voor zowel de nieuwe wijken in Leidsche Rijn als de inbreidingslocaties in de stad zoals de Merwedekanaalzone, de Cartesiusdriehoek en het stationsgebied.
De bestaande buurten in Leidsche Rijn vallen ook binnen het MPOHV. In 2017 zijn we gestart met de voorbereiding van de ontwikkeling van scholen in nieuw te ontwikkelen wijken zoals Rijnvliet, Haarzicht, Haarrijn, Leeuwesteyn Noord. Schoolgebouwen in nieuw te ontwikkelen wijken zijn financieel opgenomen in het Referentiekader Leidsche Rijn. Verder is in 2017 een nieuwe basisschool opgeleverd in Leidsche Rijn Centrum, die onderdak zal bieden aan twee scholen (onder de Bogen en de Eben Haezer).
Voor de Merwedekanaalzone, de Cartesiusdriehoek en het stationsgebied hebben we grondreserveringen gemaakt voor zowel het primair als voortgezet onderwijs. We zitten nu in de initiatief fase. In de volgende voortgangsrapportage zal de voortgang worden beschreven.
In december 2017 heeft het Ministerie goedkeuring verleend aan het Plan van Scholen. Dit omvat vier scholen voor het primair onderwijs van de volgende besturen: PCOU, Stichting Monton, Stichting Islamitisch Onderwijs (Aboe Daoed) en Happy Kids. Deze nieuwe scholen zullen starten in schooljaar 2018/2019.
In 2017 is gestart met een pilot om een Integraal Kindcentrum te realiseren in Rijnvliet in samenwerking met SPO Utrecht en Kind&Co.
In 2017 is gestart met het voorlopig ontwerp voor de vervangende nieuwbouw voor de Pantarijn en de Shri Krishna (ter vervanging van het TRIO-gebouw) aan de Lawick van Pabstlaan. De huidige planning is dat het gebouw gereed is schooljaar 2020/2021.
Het OPDC (de Utrechtse School) verhuist naar hun definitieve, permanente locatie aan de van Lieflandlaan. Na de zomer van 2017 is de Stichting Persoonlijk Onderwijs aan de Noordse Parklaan een nieuwe VO-school in Utrecht gestart.
Met de schoolbesturen zijn afspraken gemaakt voor de invulling van de groeiopgave voor het voortgezet onderwijs. Met de voorbereidingen voor een nieuwe brede school op de kavel aan het Berlijnplein voor 1600 leerlingen is een begin gemaakt met de uitvoering van deze afspraken. Op dit moment wordt het programma van eisen opgesteld en is gestart met het voorlopig ontwerp. De planning is dat de school in 2020 gereed is. Vooruitlopend hierop is ook gestart met de benodigde tijdelijke huisvesting aan het Muntmeesterplantsoen. Deze tijdelijke huisvesting zal gereed zijn per schooljaar 2018/2019. Ten slotte is gestart met de nieuwbouw van VO Vleuterweide. De planning is dat dit gebouw gereed is eind 2019.
Multifunctionele accommodaties
In de voortgangsrapportage is de raad geïnformeerd over de stand van zaken omtrent de renovatie van een aantal multifunctionele accommodaties (MFA’s). Daarin is aangegeven dat de scenario’s en onderliggende technische gebreken juridisch, functioneel, technisch en financieel zijn getoetst in zogeheten haalbaarheidsstudies. Dit heeft in de eerste helft van 2017 plaatsgevonden. Na intensieve samenwerking met de locatiedirecteuren en bestuurders zijn we voor elke MFA gekomen tot een gezamenlijk gedragen en haalbaar renovatieplan die nu verder per MFA wordt uitgewerkt.
Internationale school
In 2017 hebben de Gemeente Utrecht, Stichting International School Utrecht en Universiteit Utrecht een intentieovereenkomst getekend. In de intentieovereenkomst is vastgelegd om gezamenlijk de ruimtelijke, planologische, juridische, financiële en technische haalbaarheid te onderzoeken voor de definitieve huisvesting van de International School voor 1200 leerlingen met sportvoorzieningen. De locatie is aan de Cambridgelaan op het Utrecht Science Park (USP) op de Uithof. Naar verwachting leggen we het haalbaarheidsonderzoek in het 2e kwartaal 2018 voor aan de raad.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Projecten Leidsche Rijn | 30 | 25 | 31 | 29 | 39 | ||||
|
||||||||||
P1.1.1 | Projecten opgeleverd (MPOHV) wel cumulatief | 0 | 1 | 2 | 8 | 6 | ||||
|
||||||||||
P1.1.1 | Aantal gerealiseerde projecten masterplan PO en (V)SO | Masterplan is afgerond | Masterplan in afgerond | Masterplan is afgerond | niet bekend | - | ||||
|
||||||||||
P1.1.1 | Aantal gerealiseerde projecten in Masterplan VO | Masterplan is afgerond | Masterplan is afgerond | Masterplan is afgerond | niet bekend | - | ||||
|
||||||||||
P1.1.1 | Projecten opgestart (MPOHV) niet cumulatief | 15 | 14 | 20 | volgt | 18 | ||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
07-1-1-1 |
Educatieve infrastructuur |
1.560 |
2.142 |
1.587 |
2.330 |
2.321 |
-8 |
1.587 |
|||||||||
Totaal Baten |
1.560 |
2.142 |
1.587 |
2.330 |
2.321 |
-8 |
1.587 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
07-1-1-1 |
Educatieve infrastructuur |
40.873 |
39.766 |
41.821 |
39.061 |
52.623 |
-13.561 |
43.668 |
|||||||||
Totaal Lasten |
40.873 |
39.766 |
41.821 |
39.061 |
52.623 |
-13.561 |
43.668 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-39.314 |
-37.624 |
-40.235 |
-36.732 |
-50.301 |
-13.570 |
-42.081 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
2.206 |
0 |
11.229 |
11.229 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
3.356 |
3.396 |
2.235 |
8.905 |
9.141 |
237 |
2.349 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-35.958 |
-36.434 |
-38.000 |
-39.055 |
-52.389 |
-13.333 |
-39.732 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Educatieve infrastructuur
De baten zijn 0,008 miljoen euro lager dan begroot.
Dit is een saldo van een aantal posten waarbij voor 0,395 miljoen euro meer en voor 0,403 miljoen euro minder ontvangen is dan wij begroot hebben.
Meer ontvangen dan begroot totaal 0,395 miljoen euro
- 0,353 miljoen euro betreffende de verhuur BSO/KDV-ruimten en is bestemd voor reservering onderhoud en kapitaallasten.
- 0,042 miljoen euro diverse opbrengsten.
Minder ontvangen dan begroot totaal 0,403 miljoen euro
- 0,163 miljoen euro verhuurde schoolgebouwen.
- 0,038 miljoen euro afdracht onderhoud door schoolbesturen MFA’s en tijdelijke huisvesting.
- 0,202 miljoen euro interne overboeking van de balans voor de vorming van een reserve vaste activa project MAVO 10 (hiervoor is 0,202 miljoen euro onttrokken aan de reserve; verschil actueel/realisatie onttrekking reserves).
De lasten zijn 13,561 miljoen euro hoger dan begroot.
Dit is een saldo van een aantal posten waarbij voor 15,770 miljoen euro meer en voor 2,209 miljoen euro minder uitgegeven is dan wij begroot hebben.
Meer uitgegeven dan begroot totaal 15,770 miljoen euro
- 0,653 miljoen euro voor uitgaven van de Huisvestingsprogramma’s tot en met 2016.
- 0,422 miljoen euro hogere lasten dan begroot aandeel beheerslasten UVO voor algemene kosten en kosten i.v.m. verdere professionalisering van de beheersorganisatie.
- 0,160 miljoen euro belastingen OZB als gevolg van nagekomen aanslagen voor de in de afgelopen jaren (nieuw) opgeleverde en in gebruik genomen onderwijsvoorzieningen.
- 0,139 miljoen euro programmakosten PO/VO/Gebiedsontwikkeling.
- 0,185 miljoen euro asbestsanering PO/VO.
- 0,203 miljoen euro afdracht van gemeentefondsbudget aan de gemeente de Stichtse Vecht voor een nevenvestiging in die gemeente van de in onze gemeente gevestigde Internationale Schakel Klassen.
- 0,197 miljoen euro interne huur onderwijsdeel in de MFA’s.
- 0,156 miljoen euro huur gebouwen als gevolg van Piekopvang Terwijde en overige kosten.
- 13,656 miljoen euro betreffende de afboeking van de balanswaarde van het Gerrit Rietveld College. In december 2017 is de notitie Materiële Vaste Activa uitgegeven door de Commissie BBV. Hieruit blijkt een aanscherping op het gebied van panden die eeuwigdurend in erfpacht zijn uitgegeven en waarvan de canon is afgekocht. Deze panden mogen slechts tegen registratiewaarde op de balans staan. Alle Utrechtse panden zijn hierop bekeken. Daaruit is gebleken dat dit alleen voor het Gerrit Rietveld College van toepassing is. De balanswaarde is daarom afgeboekt voor het bedrag van 13,656 miljoen euro. Ter dekking van de kapitaallasten van dit pand was een vaste activa reserve gevormd ten bedrage van 9,421 miljoen euro. Deze reserve kan als dekking van de inhaalafschrijving vrijvallen. Daarnaast wordt er een bedrag van 4,235 miljoen onttrokken aan de vaste activa reserve voor onderhandenwerk betreffende de onderwijsprojecten: Winklerlaan 79 (vervangende nieuwbouw SO Fier inclusief twee gymzalen), Opzoomerstr 1/Joan Roëllstr 12 (vervangende nieuwbouw inclusief gymzaal) en Lawick van Pabstlaan 1 (vervangende nieuwbouw Pantarijn en Shri Krishna op terrein TRIO-gebouw). Dit bedrag kan vrijvallen omdat de kapitaallasten van deze toekomstige activeringen in plaats vanuit deze vaste activa reserve gedekt zullen worden met de vrijgevallen kapitaallasten van het GRC Gerrit Rietveld College.
Minder uitgegeven dan begroot totaal 2,209 miljoen euro
- 0,780 miljoen euro als gevolg van vertraging uitvoering huisvestingsprogramma 2017.
- 0,299 miljoen euro als gevolg van minder declaraties en kosten schade/vandalisme(inclusief nagekomen brandschade uitkering 2016 van 0,159 miljoen euro).
- 0,208 miljoen euro kapitaallasten.
- 0,256 miljoen euro voor tijdelijke huisvesting en verhuiskosten onderwijs.
- 0,200 miljoen euro uitgaven risico BSO/uitgaven vrijvallende locaties.
- 0,104 miljoen euro overige inkomstenoverdrachten aan schoolbesturen voor o.a. derving huur door inzetten BSO-ruimten voor onderwijs.
- 0,099 miljoen euro vergoedingen aan schoolbesturen voor sportaccommodaties.
- 0,080 miljoen euro verzekeringspremies.
- 0,183 miljoen euro VVE-voorzieningen en verrekeningen met andere diensten.
De onttrekking aan de reserves is 0,237 miljoen euro hoger dan begroot
- 0,202 miljoen euro voor de vorming van een reserve vaste activa project MAVO 10.
- 0,035 miljoen euro dekking kapitaallasten afgesloten projecten 2017.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
07-1-1-1 |
Educatieve infrastructuur |
||||||||||||||||||||||
6127 |
Voorziening Huisvestingcalamiteiten |
0 |
42 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6134 |
Onderwijshuisvesting |
1.560 |
2.100 |
1.587 |
2.330 |
2.321 |
-8 |
1.587 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
1.560 |
2.142 |
1.587 |
2.330 |
2.321 |
-8 |
1.587 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
07-1-1-1 |
Educatieve infrastructuur |
||||||||||||||||||||||
6127 |
Voorziening Huisvestingcalamiteiten |
588 |
266 |
600 |
425 |
126 |
299 |
434 |
|||||||||||||||
6134 |
Onderwijshuisvesting |
40.286 |
39.500 |
41.221 |
38.636 |
52.497 |
-13.861 |
43.233 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
40.873 |
39.766 |
41.821 |
39.061 |
52.623 |
-13.561 |
43.668 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-39.314 |
-37.624 |
-40.235 |
-36.732 |
-50.301 |
-13.570 |
-42.081 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
2.206 |
0 |
11.229 |
11.229 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
3.356 |
3.396 |
2.235 |
8.905 |
9.141 |
237 |
2.349 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-35.958 |
-36.434 |
-38.000 |
-39.055 |
-52.389 |
-13.333 |
-39.732 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
DoelstellingKwalitatief goed en gevarieerd onderwijshuisvestingsaanbod
SubdoelstellingAdequaat leerlingenvervoer
Leerlingen die dit nodig hebben kunnen met behulp van leerlingenvervoer onderwijs volgen
Voor leerlingen die niet in staat waren zelf van en naar school te reizen, hebben we leerlingenvervoer beschikbaar gesteld. Hierdoor konden deze kinderen het onderwijs van hun keuze en/of met het juiste niveau volgen. Dit gold bijvoorbeeld voor leerlingen in het speciaal onderwijs.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | Aantal thuiszittende kinderen als gevolg van ontbrekend leerlingenvervoer | Schooljaar 2010-2011 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
|
Verzorgen van leerlingenvervoer naar scholen
De klankbordgroep van ouders is verschillende keren bij elkaar geweest. We blijven samen zoeken naar een goede overlegvorm waarbij we de brede ervaring van ouders kunnen benutten voor een goede kwaliteit van ons leerlingenvervoer, zónder hen daarbij te veel te belasten. Ouders hebben immers al te maken met een relatief grote belasting in thuissituatie.
Evaluatie met beide klankbordgroepen, ouders en professionals, gaf geen aanleiding tot aanpassing van de verordening.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1 | Klanttevredenheid | 8 | 7,6 | 8 | 7,8 | 8 | ||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
07-1-2-1 |
Leerlingenvervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||
Totaal Baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
07-1-2-1 |
Leerlingenvervoer |
3.698 |
3.696 |
3.555 |
3.545 |
3.285 |
260 |
3.565 |
|||||||||
Totaal Lasten |
3.698 |
3.696 |
3.555 |
3.545 |
3.285 |
260 |
3.565 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-3.698 |
-3.696 |
-3.555 |
-3.545 |
-3.285 |
260 |
-3.565 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-3.698 |
-3.696 |
-3.555 |
-3.545 |
-3.285 |
260 |
-3.565 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Op deze subdoelstelling zijn geen majeure afwijkingen toe te lichten.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
07-1-2-1 |
Leerlingenvervoer |
||||||||||||||||||||||
6128 |
Leerlingenvervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
07-1-2-1 |
Leerlingenvervoer |
||||||||||||||||||||||
6128 |
Leerlingenvervoer |
3.698 |
3.696 |
3.555 |
3.545 |
3.285 |
260 |
3.565 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
3.698 |
3.696 |
3.555 |
3.545 |
3.285 |
260 |
3.565 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-3.698 |
-3.696 |
-3.555 |
-3.545 |
-3.285 |
260 |
-3.565 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-3.698 |
-3.696 |
-3.555 |
-3.545 |
-3.285 |
260 |
-3.565 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
Doelstelling 2
Subdoelstellingen
DoelstellingKwalitatief goed onderwijs
SubdoelstellingAlle Utrechtse leerlingen van 0-12 jaar bereiden zich voor op het behalen van een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Alle leerlingen beschikken over een optimale voorbereiding zodat ze toegerust zijn voor vervolgonderwijs en/of arbeidsmarkt
Onderwijs vormt de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. In de leeftijd van 0 tot 12 jaar speelden opvang, voorschoolse educatie en primair onderwijs uiteraard weer een belangrijke rol in de voorbereiding van leerlingen om talenten te ontwikkelen. Ook hebben we weer activiteiten ontplooit gericht op betrokkenheid van hun ouders. Leerlingen hebben daarmee zoveel mogelijk bagage meekregen om hun kansen op een betekenisvolle toekomst te vergroten.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.1.1 | Alle leerlingen vinden een plaats in het voortgezet onderwijs | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | ||||
|
Voorbereiden van leerlingen op hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school
Cognitie
In februari en in oktober 2017 hebben we u met een raadsbrief geïnformeerd over de geplande invulling van de nieuwe wet Harmonisatie voorschoolse voorzieningen, ook in het licht van de onzekerheid over het rijksbudget. We hebben afspraken gemaakt met de huidige aanbieder Spelenderwijs over de nieuwe wettelijke eisen vanaf 2018 en over de voorlichting aan ouders over de veranderingen die voor hen relevant zijn.
Het Rijk heeft de bestaande periode Onderwijsachterstandenbeleid en Bestuursakkoord voor de derde keer met een jaar verlengd tot 1 januari 2019. Gekozen is om het schooljaar 2017-2018 ongewijzigd voort te zetten. De professionaliseringsaanpak Nu voor Later is in juni 2017 afgerond. Met de partners zijn afspraken gemaakt over borging en voortzetten van de website.
Bij de Voorschoolse educatie constateren we een lichte groei in het totaal aantal peuters en het aantal geplaatste VVE-peuters. Hoewel we alle VVE-peuters in beeld hebben, lukt het minder goed om ze ook allemaal direct te plaatsen. Per 1 oktober was het percentage geplaatste kinderen 89%. Dit is een momentopname; door het jaar heen varieert dit percentage. Eén van de oorzaken is de spreiding over de stad: vraag en aanbod op wijkniveau is niet altijd gelijk, waardoor op één plek soms overcapaciteit is en op de andere plek tekort. Ook zien we een toename van het aantal kinderen dat op basis van ervaring op de peuterspeelzaal alsnog wordt geïndiceerd voor VVE. Het is niet eenvoudig om voor deze peuters tijdig en op juiste locaties capaciteit beschikbaar te hebben, wat tijdelijk tot een lager plaatsingspercentage kan leiden. Tot slot is een belangrijke oorzaak van het iets lagere percentage geplaatste kinderen dat een aantal VVE groepen zijn verkleind in verband met de complexe (gedrags)problematiek van peuters. Dit was met name het geval in Overvecht. Door deze verkleining kan VVE van voldoende kwaliteit worden geboden. Om toch voldoende plekken te hebben, zijn we op zoek naar goede, duurzaam beschikbare nieuwe locaties.
In Overvecht zijn binnen de Versnellingsaanpak verder afspraken gemaakt over extra begeleiding voor ouders en kinderen, ook voor de peuters op de wachtlijst. Spelenderwijs (VVE) werkt samen met de schoolbesturen aan een passend curriculum voor de kinderen die op 4-jarige leeftijd nog niet het juiste niveau hebben om goed in te stromen in groep 1 van de basisschool.
Uiteindelijk bleek het aantal vluchtelingenkinderen dat in 2017 naar Utrecht kwam lager te zijn dan eerder verwacht. Kinderen van statushouders worden meegenomen in het bestaande aanbod van Spelenderwijs en Taalschool.
Wij zijn in 2017 gestart met de nieuwe opgave om te zorgen voor voldoende plaatsen voor en goede toeleiding van (niet-VVE) peuters waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Deze opgave vloeit voort uit het convenant tussen het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Vereniging Nederlandse Gemeenten van juli 2016.
In 2017 hebben we een (digitaal) boekje gemaakt met een overzicht van de activiteiten met betrekking tot het versterken van de betrokkenheid van ouders bij de taalontwikkeling van hun kind. In 2017 zijn de laatste drie van de geplande ouderlokalen opgeleverd; zij functioneren volgens plan.
Met de Universiteit Utrecht werkten we samen binnen het internationale onderzoek ISOTIS en het Utrechtse actieonderzoek ‘Utrechtse virtuele leeromgeving’ (U-VLO). Beide onderzoeken zijn gericht op het versterken van gelijke kansen door de ervaringen en mogelijkheden van laag opgeleide (migranten)ouders positief te gebruiken voor het stimuleren van de taalontwikkeling van hun kind. Digitale hulpmiddelen spelen hierbij een ondersteunende rol. Naar verwachting komen de eerste resultaten voorjaar 2018 beschikbaar.
Basisscholen met relatief veel achterstandsleerlingen bestrijden (taal)achterstanden door de inzet van onder meer vroegschoolse educatie, schakelgroepen in de onderbouw, leertijduitbreiding (LTU) en de Brede school Academie in groep 3 tot en met 8.
In schooljaar 2016/2017 heeft een evaluatie plaatsgevonden van de inzet op LTU. Inzet van LTU is gericht op zowel hele klassen als geselecteerde groepjes leerlingen in de groepen 3 tot en met 8. Conclusie was dat met LTU de uitvoering van de doorlopende taalleerlijn tot groep 8 mogelijk werd. De afgelopen jaren hebben scholen (een deel van) de LTU ook ingezet op het benutten van creatieve vakken voor extra taalonderwijs. Scholen die nu LTU geven (22) en hun wekelijkse lesprogramma hierop hebben ingericht, zijn hier positief over.
In 2017 waren er zeven Brede School Academies Primair Onderwijs (BSA) in de wijken Overvecht, Zuidwest, Noordwest en Zuid en West. De BSA in West is per september 2017 gesloten zoals gepland (zie programmaverantwoording 2016). De BSA leerlingen in deze wijk gaan naar de BSA in Kanaleneiland. In 2017 heeft een pilot plaatsgevonden, die zich richtte op overdracht van de succesfactoren van de BSA op gebied van onder andere motivatie en zelfstandig werken, naar het regulier onderwijs. De pilot is succesvol verlopen en de aanpak wordt daarom op verzoek van de schoolbesturen gecontinueerd.
Aan de zomerschool van de BSA, die voor alle PO leerlingen met een taalachterstand is, hebben circa 360 leerlingen meegedaan. Gestimuleerd wordt om deze kinderen meerdere jaren te laten terugkomen. Ook worden de ouders nadrukkelijk betrokken.
Zorg
Met betrekking tot de uitvoering van passend onderwijs en de aansluiting bij de zorg voor jeugd in de stad, hebben we ingezet op het continueren en verder versterken van de samenwerking tussen kinderopvang, VVE, basisscholen, het speciaal (basis) onderwijs met het Buurtteam Jeugd en Gezin en waar nodig specialistische zorg in zogenoemde onderwijs-zorgarrangementen. Specifieke inzet hierbij is gezet op de uitvoering van het G4 thuiszitterspact
van februari 2017. Eind 2017 hebben ook de G32 zich aangesloten bij het G4 netwerk thuiszitters. Door praktische kennis uit te wisselen worden ontwikkelingen versneld. In 2017 is in Utrecht een proeftuin uitgevoerd in het speciaal onderwijs voor leerlingen met een levenslange zorgbehoefte. Mede op basis hiervan is in het regeerakkoord van 2017 de wens opgenomen om de combinatie van passend onderwijs en zorg vanuit verschillende financieringsbronnen eenduidiger en eenvoudiger te maken. Ook is in 2017 gestart met een aanpak samen met SAVE (Samen Veilig, zij komen in beeld als er zorgen zijn over de veiligheid van een kind) en de Raad voor de Kinderbescherming, gericht op versnelling van justitiële trajecten. Tot slot heeft de inzet gericht op het hoogbegaafdenonderwijs in de stad er in 2017 toe geleid dat het samenwerkingsverband Utrecht PO in 2017 besloten heeft hiervoor stedelijk beleid op te stellen.
Talentontwikkeling 0-12
De pijlers van de Brede Scholen zijn ongewijzigd: Talentontwikkeling, ouderbetrokkenheid en gezamenlijke pedagogische aanpak. In 2017 is op twaalf Brede Scholen een aanbod op het terrein van brede talentontwikkeling (sport, cultuur en techniek) volgens planning uitgevoerd. Bij de Brede Scholen zijn 42 basisschoollocaties betrokken. Deze scholen hebben in totaal circa 11.500 leerlingen. De inzet gebeurt voor een deel door combinatiefunctionarissen en voor een deel via cursussen en activiteiten waarmee kinderen binnenschools kunnen kennismaken en die daarna buitenschools worden aangeboden. De pedagogische verbinding tussen buitenschoolse sport en binnenschoolse sport via een leerlijn sport is op drie Brede scholen gerealiseerd. (Ondiep, Overvecht en Hoograven).
Ook tien niet-brede scholen met meer dan 15 % gewichtenleerlingen hebben activiteiten brede talentontwikkeling uitgevoerd. Deze scholen hebben in totaal 2500 leerlingen
Ontwikkeling Integrale Kindcentra (IKC)
De IKC-tafel van de Utrechtse onderwijsagenda is overgegaan in een stuurgroep IKC, waar schoolbesturen en besturen van kinderopvangorganisaties en voorschoolse educatie en gemeente elkaar treffen. We hebben een visienotitie geschreven over de IKC-ontwikkelingen in Utrecht. Vanuit deze stuurgroep en met gezamenlijke uitgangspunten en financiering is een stedelijk coördinator IKC aangesteld. De voorbereiding van de beoogde masterclasses en de ondersteuning van teams die willen doorontwikkelen naar een IKC is gestart. Een IKC-nieuwbouw in Rijnvliet is in voorbereiding.
Cultuureducatie
In 2017 is extra inspanning geleverd om alle Utrechtse scholen goed te informeren over de mogelijkheid van de subsidie voor cultuureducatie. Het bereik van het aantal leerlingen hierbij was: 97,8% op het PO, 88,8% op het VO, en 62,6% op het SO.
We hebben in 2017 onder de noemer van CultON (Zet cultuureducatie aan in je school) meerdere bijeenkomsten georganiseerd voor het onderwijsveld met als doel kennisdeling tussen de scholen onderling, deskundigheidsbevordering en zicht op aanbod. Een van de bijeenkomsten was de cultuureducatiemarkt waar het onderwijs en het brede Utrechtse culturele veld live met elkaar kennis konden maken. Daarnaast hebben we in 2017 uitgebreid geïnventariseerd op welke manier we de scholen vanaf 2018 het beste overzicht kunnen bieden over het hele scala aan culturele instellingen.
In 2017 is het kader voor het CSU verruimd. Cultuur & School Utrecht kan nu bemiddelen voor alle, in Utrecht gevestigde, musea en alle, in Utrecht gevestigde, ‘reguliere podia op het gebied van podiumkunsten met aanbod op het gebied van cultuureducatie, waarbij de podiumzaal minstens twee klassen kan verwelkomen’.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Het aantal thuiszitters (aantal kinderen dat langer dan 3 maanden thuis heeft gezeten zonder passend aanbod) | - | n.v.t. | 20/30.000 | 4/30.000 | 15/30.000 | ||||||
|
||||||||||||
P2.1.1 | % bereik doelgroeppeuters | 95% | n.n.b. | 95% | 89% | 95% | ||||||
|
||||||||||||
P2.1.1 | Aantal brede scholen | 13 | 12 | 13 | 12 | 12 | ||||||
P2.1.1 | Aantal combinatie functionarissen (fte) sport, cultuur en onderwijs | 26,8 | 26,8 | 26,8 | 26,8 | 26,8 | ||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
07-2-1-1 |
Talentontwikkeling 0-12 jaar |
20.121 |
17.894 |
17.414 |
17.414 |
18.865 |
1.451 |
17.414 |
|||||||||
Totaal Baten |
20.121 |
17.894 |
17.414 |
17.414 |
18.865 |
1.451 |
17.414 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
07-2-1-1 |
Talentontwikkeling 0-12 jaar |
33.358 |
30.491 |
30.455 |
29.687 |
30.861 |
-1.173 |
32.658 |
|||||||||
Totaal Lasten |
33.358 |
30.491 |
30.455 |
29.687 |
30.861 |
-1.173 |
32.658 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-13.237 |
-12.597 |
-13.041 |
-12.273 |
-11.995 |
278 |
-15.243 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
1.000 |
0 |
-1.000 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
0 |
2 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-13.236 |
-12.595 |
-13.040 |
-13.272 |
-12.994 |
278 |
-14.242 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Talentontwikkeling 0-12 jaar
De baten op talentontwikkeling 0-12 zijn 1,451 miljoen euro hoger dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door de beschikking van het rijk voor Onderwijsachterstandenbeleid, die 1,321 miljoen euro hoger is dan begroot.
De hogere lasten van 1,173 miljoen euro kunnen verklaard worden door de hogere baten, voor het grootste deel veroorzaakt door de hogere beschikking voor Onderwijsachterstandenbeleid (zie baten). Deze middelen zijn conform de doelstellingen van het onderwijsachterstandenbeleid uitgegeven, om taalachterstanden op vroege leeftijd zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast zijn er verschillende lagere lasten en terugvorderingen ter hoogte van 0,278 miljoen euro.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
07-2-1-1 |
Talentontwikkeling 0-12 jaar |
||||||||||||||||||||||
6140 |
Cognitie 0-12 |
19.759 |
17.535 |
17.052 |
17.052 |
18.512 |
1.460 |
17.052 |
|||||||||||||||
6141 |
Zorg 0-12 |
320 |
320 |
320 |
320 |
320 |
0 |
320 |
|||||||||||||||
6142 |
Talentontwikkeling 0-12 |
42 |
38 |
42 |
42 |
33 |
-9 |
42 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
20.121 |
17.894 |
17.414 |
17.414 |
18.865 |
1.451 |
17.414 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
07-2-1-1 |
Talentontwikkeling 0-12 jaar |
||||||||||||||||||||||
6111 |
Het Jonge Kind |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6140 |
Cognitie 0-12 |
22.953 |
20.540 |
20.077 |
19.453 |
20.912 |
-1.460 |
22.196 |
|||||||||||||||
6141 |
Zorg 0-12 |
3.976 |
3.636 |
3.925 |
3.917 |
3.825 |
92 |
4.142 |
|||||||||||||||
6142 |
Talentontwikkeling 0-12 |
6.429 |
6.314 |
3.437 |
3.358 |
3.134 |
224 |
3.401 |
|||||||||||||||
6143 |
Talentontwikkeling 0-12 Cultuureducatie |
0 |
0 |
3.016 |
2.960 |
2.990 |
-30 |
2.919 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
33.358 |
30.491 |
30.455 |
29.687 |
30.861 |
-1.173 |
32.658 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-13.237 |
-12.597 |
-13.041 |
-12.273 |
-11.995 |
278 |
-15.243 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
1.000 |
0 |
-1.000 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
0 |
2 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-13.236 |
-12.595 |
-13.040 |
-13.272 |
-12.994 |
278 |
-14.242 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Prestatie- |
Subsidie- |
Omschrijving Subsidiedoelstelling |
Begroting 2017 |
Realisatie 2017 |
Verschil |
Voorschoolse Educatie & Peuterspeelzaalwerk |
De startpositie van jonge kinderen verbeteren die het risico lopen op een achterstand in (taal)ontwikkeling door middel van o.a. Voorschoolse Educatie & Peuterspeelzaalwerk. |
11.539 |
11.546 |
0 |
|
Versterken van taal |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Cognitie 0-12. |
5.708 |
5.615 |
0 |
|
Taalschool: taal onderwijs voor nieuwkomers van 4 t/m 12 jaar |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Cognitie 0-12. |
614 |
614 |
0 |
|
Verkeersexamen in de wijken |
Resultaat Verkeersveiligheid PO groep 7/8 afsluiten met theoretisch en praktisch examen. |
30 |
32 |
0 |
|
Schoolmaatschappelijk werk PO |
Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school (Buurtteams). |
1.203 |
1.198 |
0 |
|
Overgang PO naar VO |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Schoolloopbaan 12-23. |
205 |
205 |
0 |
|
Leerlingenbegeleiding PO |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Zorg 0-12. |
1.031 |
1.033 |
0 |
|
Onderwijsondersteuning woonwagen- en Romaleerlingen PO |
Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school. |
88 |
88 |
0 |
|
Conciërges PO |
Leerlingen en personeel voelen zich veilig in en rondom de school. |
276 |
267 |
0 |
|
Combinatiefuncties onderwijs, activiteiten brede talentontwikkeling en programma Brede Scholen |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Talentontwikkeling 0-12. |
1.240 |
1.165 |
0 |
|
Uitvoerende Combinatiefuncties Cultuur |
Organisatie en uitvoering van culturele activiteiten op het terrein van talentontwikkeling in samenhang met het programma op (brede) scholen. |
139 |
156 |
0 |
|
Uitvoerende Combinatiefuncties Sport |
Organisatie en uitvoering van talentontwikkeling op het terrein van sport, in samenhang met het programma op de (brede) scholen. |
832 |
844 |
0 |
|
Regie UOA |
Ondersteunen Utrechtse Onderwijsagenda |
0 |
18 |
0 |
|
Burgerschap PO |
Vredeseducatie. |
26 |
26 |
0 |
|
Cultuureducatie (onderwijs) |
Kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs in contact brengen met een breed aanbod van kunst en cultuur in en rondom de school. De scholen stimuleren om planmatig hun onderwijs cultuureducatie vorm te geven. |
1.582 |
1.547 |
0 |
|
Cultuureducatie onderwijs (UCK)/amateurkunsteducatie |
Amateurkunsteducatie, vrije cursusaanbod in de stad. |
1.245 |
1.245 |
0 |
|
Zorgplatform |
Coördinatie van het onderdeel 0-4 jaar binnen zorgplatform en bieden van ambulante begeleiding gericht op een vloeiende overgang van kinderen van voorschoolse voorziening naar het primair (speciaal) onderwijs |
100 |
100 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 2.1.1 Voorbereiden van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school |
25.858 |
25.699 |
0 |
||
Totaal Subdoelstelling |
25.858 |
25.699 |
0 |
||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
DoelstellingKwalitatief goed onderwijs
SubdoelstellingAlle Utrechtse leerlingen van 12-23 jaar behalen een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Alle leerlingen beschikken over een startkwalificatie (naar vermogen) zodat ze toegerust zijn voor vervolgonderwijs en/of arbeidsmarkt
Onderwijs en werk vormen de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van ieder mens. In de leeftijd van 12 tot 23 jaar speelt het voortgezet en middelbaar onderwijs een belangrijke rol in verbetering van kansen voor iedereen om hun talenten te ontwikkelen. Daardoor kunnen leerlingen hun startkwalificatie behalen en daarmee een goede start maken op de arbeidsmarkt.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | % 17-22 jarigen met startkwalificatie of schoolinschrijving | 78% | 95% | 94% | 95% | 94% | 95% | |||
|
Toerusten van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school zodat zij een startkwalificatie halen
Onderwijsimpuls
Met de Utrechts onderwijsimpuls voor kwaliteit en excellentie kunnen scholen meer uren vrijmaken voor de noodzakelijke ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs. In 2017 is er opnieuw grote belangstelling vanuit het voortgezet onderwijs voor de onderwijsimpuls. In totaal 32 aanvragen zijn gedaan, waarvan er 28 zijn toegekend. Projecten vinden op bijna alle VO-scholen plaats. Binnen enkele projecten wordt samengewerkt met PO scholen. De middelen zijn volledig besteed.
Subsidies zijn voor het overgrote deel aangevraagd door scholen, soms door docenten, soms door derden in samenwerking met scholen. http://www.kijkoponderwijs.nl/professionals/onderwijsimpuls
Er zijn twee onderwijscafés geweest, georganiseerd voor én door docenten. Docenten brengen zelf de gespreksonderwerpen in en leren van elkaars ervaringen. Op de website kijkoponderwijs is een impressie
te zien.
Cognitie: kansrijke deelname en schoolloopbaan
Met de Schoolwerkt Agenda (het regionaal programma voortijdig schoolverlaten) is in 2017 in samenwerking met het voortgezet (speciaal) onderwijs en het middelbaar beroeps onderwijs (MBO) ingezet op het verder terugdringen van schooluitval. De sterke elementen van de agenda hebben wij voortgezet zoals de overstap of het regionaal verzuimbeleid. Dat heeft in 2017 Utrecht geleid tot het verder terugdringen van het aantal voortijdig schoolverlaters. Binnen de aanpak is de samenwerking tussen de onderwijsinstellingen en de gemeenten verstevigd. We geven u een overzicht van de relevante en nieuwe ontwikkelingen.
Al sinds een aantal jaren wordt de overgang van V(S)O naar MBO met de Overstap strak geregisseerd en erop toegezien dat iedere jongere daadwerkelijk is ingeschreven bij een MBO opleiding. De jongeren die een risico lopen zijn eerder in beeld en kunnen ondersteuning krijgen om tijdig tot een goede keuze en inschrijving te komen. In 2017 is ingezet op een ‘warme’ overgang van PrO en VSO naar het MBO.
Extra begeleiding wordt vanaf het schooljaar 2017/2018 aan nieuwe eerstejaarsstudenten met een ondersteuningsbehoefte geboden door een startcoach. Doel is om met de startcoach uitval in het eerste studiejaar te voorkomen. Daarnaast wordt ook steeds meer begeleiding geboden door peercoaches bij loopbaan- en stagebegeleiding en bij de verzuimaanpak.
De samenwerking tussen het MBO en leerplicht/RMC is in 2017 verbeterd met de introductie van een vaste contactpersoon op iedere MBO locatie, die leerlingen begeleidt ongeacht hun woonplaats. De vaste contactpersoon legt waar nodig de verbinding met de leerplicht/RMC afdeling van de woongemeente van de jongere, zorgt voor een betere samenwerking op de MBO locatie, versterkt de vroegtijdige signalering van dreigende uitval en bestrijdt daardoor effectiever verzuim en schooluitval. Deze werkwijze zal verder vorm krijgen bij alle mbo locaties in de regio.
De focus van de Schoolwerkt Agenda is verbreed naar een goede aansluiting met de arbeidsmarkt. In het bijzonder voor de studenten die uitstromen uit het PrO, VSO en de entreeopleiding zijn er afspraken gemaakt over de begeleiding naar werk of dagbesteding. Deze groep en de afspraken die zijn gemaakt worden gemonitord. Daarnaast houdt deze verbreding in dat de jongvolwassenen tussen 18 en 23 jaar die eerder zijn uitgevallen uit het onderwijs, geen werk hebben en zich niet hebben gemeld bij werk en inkomen voor een uitkering, in beeld worden gebracht (zgn. FOCUS aanpak). In 2017 zijn in Overvecht, Kanaleneiland en Hoograven ongeveer 230 van deze jongeren actief benaderd met als doel ze te activeren naar onderwijs of werk. In deze aanpak werkt RMC samen met werk en inkomen, de buurtteams en het jongerenwerk.
Zorg
Ook in het voortgezet onderwijs en het MBO hebben we de samenwerking gecontinueerd en verder versterkt met betrekking tot de uitvoering van passend onderwijs en de aansluiting bij de zorg voor jeugd in de stad. Ook hier is specifiek ingezet op de uitvoering van het G4 thuiszitterspact (zie doelstelling 2.1). Najaar 2017 hebben de kernpartners in het VO een werkwijze afgesproken om alle, ook complexe, casussen binnen drie maanden een passend aanbod van onderwijs en/ of zorg te doen. Al in de eerste weken na de start van deze werkwijze lijkt dit ertoe te leiden dat we sneller een passend aanbod kunnen doen. In het MBO is gestart met een proces om te komen tot een regionale kernpartneraanpak. In de regionale kernpartneraanpak sluiten ook de regio gemeenten aan op de zorgstructuur in het MBO.
Talentontwikkeling
De inzet in tien brede scholen is gecontinueerd; op deze scholen zaten in totaal 6500 leerlingen. Het
uitgangspunt is ongewijzigd, brede persoonlijke talentontwikkeling. Er zijn activiteiten uitgevoerd op het
terrein van sport, cultuur en burgerschap. Ook in 2017 zijn hiervoor combinatiefunctionarissen ingezet.
We constateren dat scholen de inzet van subsidie talentontwikkeling vaker combineren met de inzet van andere subsidies van de gemeente bijvoorbeeld cultuureducatie, onderwijsimpuls, subsidies vanuit Jeugd (jongerenwerk) en 'Utrecht zijn we Samen'. Op deze manier wordt versnippering van de inzet tegengegaan en kan er meer resultaat worden bereikt.
In 2017 is de ‘Brede School VO’ één Brede School rijker, én 1 Brede School armer. De Utrechtse School heeft afscheid genomen van het label – de focus op een veilige basis heeft prioriteit. Het Gregorius College is toegetreden tot de groep van in totaal tien Brede Scholen – 2017 was hun eerste jaar, in 2018 zetten zij het voort.
De in 2016 met middelen uit het programma 'Utrecht Zijn We Samen' ingezette intensivering op inzet van jongerenwerk op acht scholen met een vmbo afdeling, is in 2017 voortgezet. Scholen waarderen de inzet over het algemeen nog steeds als positief.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | % voortijdige schoolverlaters VMBO-bovenbouw | 1,50% | 4% | 1,19% | 1% | 0,88% | 1% | |||||
|
||||||||||||
P2.2.1 | % voortijdige schoolverlaters HAVO/VWO bovenbouw | 0,5% | 0,1% | 0,21% | 0,1% | 0,37% | 0,1% | |||||
|
||||||||||||
P2.2.1 | % voortijdige schoolverlaters MBO 1 | 32,5% | 22,5% | 30,0% | 27,5% | 36,11% | 27,5% | |||||
|
||||||||||||
P2.2.1 | % voortijdige schoolverlaters MBO 2 | 13,5% | 10% | 10,76% | 9,5% | 11,15% | 9,4% | |||||
|
||||||||||||
P2.2.1 | % voortijdige schoolverlaters VO-onderbouw | 2013: 20% | 1% | 0,20% | 0,1% | 0,16% | 0,1% | |||||
|
||||||||||||
P2.2.1 | % voortijdige schoolverlaters MBO 3/4 | 2,75% | 4,26% | 3,6% | 5,45% | 3,5% | ||||||
|
||||||||||||
P2.2.1 | % voortijdige schoolverlaters MBO 4 | 2,75% | 2,75% | 4,39% | 2,75% | |||||||
|
||||||||||||
P2.2.1 | Aantal brede scholen | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||
P2.2.1 | Aantal combinatie functionarissen (fte) | 9,2 | 9,2 | 9,2 | 9,2 | 9,2 | ||||||
|
||||||||||||
P2.2.1 | Het aantal thuiszitters (aantal kinderen dat langer dan 3 maanden thuis heeft gezeten zonder passend aanbod) | - | n.v.t. | 40/16.000 | 28/16.000 | 30/16.000 | ||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
07-2-2-1 |
Talentontwikkeling 12-23 jaar |
2.149 |
1.979 |
2.958 |
2.958 |
3.163 |
206 |
2.958 |
|||||||||
Totaal Baten |
2.149 |
1.979 |
2.958 |
2.958 |
3.163 |
206 |
2.958 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
07-2-2-1 |
Talentontwikkeling 12-23 jaar |
10.783 |
10.441 |
9.481 |
9.423 |
9.203 |
220 |
9.518 |
|||||||||
Totaal Lasten |
10.783 |
10.441 |
9.481 |
9.423 |
9.203 |
220 |
9.518 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-8.633 |
-8.462 |
-6.524 |
-6.466 |
-6.040 |
426 |
-6.561 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-8.633 |
-8.462 |
-6.524 |
-6.466 |
-6.040 |
426 |
-6.561 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Op deze subdoelstelling zijn geen majeure afwijkingen toe te lichten.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
07-2-2-1 |
Talentontwikkeling 12-23 jaar |
||||||||||||||||||||||
6150 |
Cognitie 12-23 |
0 |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6151 |
Zorg 12-23 |
355 |
355 |
355 |
355 |
420 |
65 |
355 |
|||||||||||||||
6153 |
Schoolloopbaan 12-23 |
1.794 |
1.613 |
2.602 |
2.602 |
2.743 |
141 |
2.602 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
2.149 |
1.979 |
2.958 |
2.958 |
3.163 |
206 |
2.958 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
07-2-2-1 |
Talentontwikkeling 12-23 jaar |
||||||||||||||||||||||
6150 |
Cognitie 12-23 |
207 |
263 |
167 |
164 |
170 |
-5 |
168 |
|||||||||||||||
6151 |
Zorg 12-23 |
1.802 |
1.866 |
1.786 |
1.782 |
1.841 |
-59 |
1.815 |
|||||||||||||||
6152 |
Talentontwikkeling 12-23 |
1.338 |
1.219 |
1.230 |
1.222 |
1.068 |
154 |
1.245 |
|||||||||||||||
6153 |
Schoolloopbaan 12-23 |
7.436 |
7.094 |
6.298 |
6.255 |
6.125 |
130 |
6.291 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
10.783 |
10.441 |
9.481 |
9.423 |
9.203 |
220 |
9.518 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-8.633 |
-8.462 |
-6.524 |
-6.466 |
-6.040 |
426 |
-6.561 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-8.633 |
-8.462 |
-6.524 |
-6.466 |
-6.040 |
426 |
-6.561 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Prestatie- |
Subsidie- |
Omschrijving Subsidiedoelstelling |
Begroting 2017 |
Realisatie 2017 |
Verschil |
Internationale Schakel Klassen (ISK): taal onderwijs voor nieuwkomers (VO) van 12 t/m 18 jaar |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Cognitie 12-23. |
82 |
82 |
0 |
|
OPDC De Utrechtse School |
Het realiseren van de beoogde effecten cfm de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Zorg 12-23. |
755 |
755 |
0 |
|
Schoolmaatschappelijk werk VO |
Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school (Buurtteams). |
755 |
752 |
0 |
|
Ontwikkelen passend en dekkend onderwijsvoorzieningenaanbod VO |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Zorg 12-23. |
49 |
49 |
0 |
|
Brede School VO – talentontwikkeling en sport op school |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Talentontwikkeling 12-23. Dit door middel van de organisatie en uitvoering van activiteiten mbt talentontwikkeling. |
632 |
554 |
0 |
|
Onderwijsondersteuning woonwagen- en Romaleerlingen VO |
Leerlingen ondersteunen bij het doorlopen van hun schoolloopbaan. |
102 |
101 |
0 |
|
Combinatiefuncties uitvoerend VO |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Talentontwikkeling 12-23. |
266 |
266 |
0 |
|
Coördinatie loopbaan oriëntatie VO naar MBO |
Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Schoolloopbaan 12-23. |
153 |
150 |
0 |
|
Burgerschap VO |
Vredeseducatie en Homo-emancipatie LHTB. |
56 |
55 |
0 |
|
Voortijdig schoolverlaten |
Schoolverzuim en -uitval terugdringen waardoor leerlingen de kans krijgen hun schoolloopbaan zo soepel mogelijk te doorlopen en daarmee het perspectief op het behalen van een startkwalificatie vergroten. |
1.335 |
1.314 |
0 |
|
RMC |
Regionale meld- en coördinatie voortijdig schoolverlaten. |
1.082 |
1.083 |
0 |
|
Onderwijsimpuls voor kwaliteit en excellentie |
Het geven van een impuls aan de kwaliteit van het onderwijs en het stimuleren van onderwijsinnovatie in Utrecht. |
1.166 |
1.200 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 2.2.1 Toerusten van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school zodat zij een startkwalificatie halen |
6.433 |
6.361 |
0 |
||
Totaal Subdoelstelling |
6.433 |
6.361 |
0 |
||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Doelstelling 3
Subdoelstelling
DoelstellingIedere Utrechter heeft vrije en laagdrempelige toegang tot media als bronnen van kennis en cultuur
SubdoelstellingZoveel mogelijk Utrechters gebruiken de bibliotheek
Meer mensen gebruiken de bibliotheek
Door vrije en laagdrempelige toegang tot bronnen van kennis en cultuur kunnen burgers zich bewust, kritisch en actief bewegen in de maatschappij. Daarom hebben we onze inzet in 2017 onverminderd gericht op het laagdrempelig, bereikbaar, toegankelijk en aantrekkelijk houden van de Bibliotheek Utrecht.
Het aantal jeugdleden is evenals afgelopen jaar verder gestegen; de dalende trend in het aantal volwassen leden heeft zich in 2017 voortgezet. Onze klanten maken steeds meer gebruik van de bibliotheek-app en minder van onze website. Door de afname van de klassieke bibliotheekfunctie, waarbij leners in een frequente cyclus de bibliotheek bezoeken, is het aantal bezoekers teruggelopen. Toename van de activiteiten van de Bibliotheek Utrecht in het sociale domein al dan niet in gezamenlijkheid met derden, is terug te zien in het aantal culturele, educatieve en informatieve dagdelen dat 36% hoger is dan was begroot voor 2017.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E3.1.1 | Klanttevredenheid gebruikers wijkniveau | - | - | 7 | 63% | 7 | ||||||||
|
||||||||||||||
E3.1.1 | Klanttevredenheid gebruikers aanbod stedelijk niveau | - | - | 7 | 72% | 7 | ||||||||
|
||||||||||||||
E3.1.1 | Aantal gebruikers online bibliotheek | 2010 | 950.000 | 894.289 | 1.000.000 | 885.897 | 890.000 | |||||||
|
||||||||||||||
E3.1.1 | Aantal leden | 2010 | 65.000 | 69.835 | 70.000 | 74.025 | 71.000 | |||||||
|
||||||||||||||
E3.1.1 | Aantal gebruikers fysieke bibliotheek | 2010 | 1.350.000 | 1.313.029 | 1.300.000 | 1.266.585 | 1.350.000 | |||||||
|
De bibliotheek biedt een aanbod dat is afgestemd op de verschillende doelgroepen van de bibliotheek
De bibliotheek heeft in 2017, de doelgroepen bediend door uitvoering te geven aan de twee kerntaken:
- De bibliotheek biedt support bij het leren lezen van de wereld, ook in nieuwe talen en via nieuwe kanalen (de bibliotheek helpt bij het ontwikkelen van [informatie] vaardigheden)
- De Bibliotheek als huis voor informeel leren, faciliteert kenniscreatie door (groepen) mensen zelf (de bibliotheek reikt informatie aan en faciliteert kennisontwikkeling).
De bibliotheek is volop bezig met de transformatie naar een programmerende bibliotheek. Op basis van haar visie ‘Utrecht maakt kennis met de bibliotheek van de 21e eeuw’, heeft de bibliotheek in 2017 gewerkt aan indicatoren en effecten waarmee de invulling van de waarden en kerntaken, inclusief de vijf wettelijke functies, van de Bibliotheek Utrecht worden gemeten.
De bibliotheek heeft voldaan aan de belangrijke randvoorwaarden om binnen de financiële kaders het niveau van de dienstverlening te handhaven. Binnen dat kader heeft de Bibliotheek Utrecht ook uitvoering gegeven aan een aanbod aan activiteiten dat is afgestemd op de verschillende doelgroepen van de Bibliotheek. Het bereik van de onderwijsinstellingen was in 2017 conform de begrote prestaties. Het ingezette beleid, ondersteund door een extra subsidie van de gemeente, om een 100% bereik te realiseren bij de instellingen van Spelenderwijs is gerealiseerd. Daar staat tegenover dat met inzetten van de beschikbare capaciteit op dit beleid, het bereik onder de overige kinderdagverblijven en peuterspeelzalen beperkt is.
Tenslotte zijn de bouwtraject van locatie Neude en van de locatie Leidsche Rijn Centrum vertraagd waardoor start van de bouw doorgeschoven is naar begin 2018.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P3.1.1 | Bereik/contacten: peuterspeelzalen en kinderdagverblijven | 2010 | - | - | 50% | 50,5% | 90% | |||||||
|
||||||||||||||
P3.1.1 | Bereik/ contacten: scholen primair onderwijs | 2012 | - | - | 90% | 91% | 90% | |||||||
|
||||||||||||||
P3.1.1 | Bereik/contacten: scholen voorgezet onderwijs | 2010 | - | - | 50% | 62,5% | 50% | |||||||
|
||||||||||||||
P3.1.1 | Bereik/ contacten: peutercentra Spelenderwijs | 2010 | - | - | 90% | 100% | 50% | |||||||
|
||||||||||||||
P3.1.1 | Specifieke activiteiten voor specifieke groepen (educatie) o.a. taalgroepen, computerlinlopen, basisvaardigheden project kwetsbare ouderen | 2010 | 1.200 | - | 1.250 | 1699 | 1.500 | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
07-3-1-1 |
Bibliotheek Utrecht |
11.925 |
11.707 |
11.369 |
13.305 |
13.225 |
80 |
12.336 |
|||||||||
Totaal Lasten |
11.925 |
11.707 |
11.369 |
13.305 |
13.225 |
80 |
12.336 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-11.925 |
-11.707 |
-11.369 |
-13.305 |
-13.225 |
80 |
-12.336 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
785 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
3.855 |
3.855 |
0 |
1.154 |
1.154 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-8.070 |
-7.852 |
-12.154 |
-12.151 |
-12.071 |
80 |
-12.336 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Er zijn geen bijzonderheden te melden, de uitgaven zijn conform begroting.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
07-3-1-1 |
Bibliotheek Utrecht |
||||||||||||||||||||||
6139 |
Bibliotheek Utrecht |
11.925 |
11.707 |
11.369 |
13.305 |
13.225 |
80 |
12.336 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
11.925 |
11.707 |
11.369 |
13.305 |
13.225 |
80 |
12.336 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-11.925 |
-11.707 |
-11.369 |
-13.305 |
-13.225 |
80 |
-12.336 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
785 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
3.855 |
3.855 |
0 |
1.154 |
1.154 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-8.070 |
-7.852 |
-12.154 |
-12.151 |
-12.071 |
80 |
-12.336 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.