Doelstelling 1
Subdoelstelling
DoelstellingVoldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
SubdoelstellingUtrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst
Utrecht heeft ook in de toekomst voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed
Utrecht heeft met circa 4,94% (ook volgens de definitie van de benchmark gemeentelijk vastgoed) relatief weinig leegstand. De 5% normatieve leegstand
is
nodig voor het goed functioneren van de markt, onder andere voor verhuisbewegingen (frictieleegstand), leegstand stedelijke ontwikkeling (strategisch vastgoed in afwachting tot herontwikkeling), leegstand voor groot onderhoud.
In 2017 is gestart met het project Leegstandsbeheer. De doelstelling van het project Leegstandsbeheer is om in de leegstand een betere match te maken, waardoor er meer huisvestingsmogelijkheid ontstaat voor maatschappelijke/culturele initiatieven die een bijdrage leveren aan de stad. Uiteindelijk zal in 2018 een aanbesteding van het leegstandsbeheer plaatsvinden.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Het aantal leegstaande panden (% van de totale portefeuille) | 4% (2011) | 3% | 4,1% | 3% | 4,94% | 5% | |||
|
Verwerven, ontwikkelen, beheren en afstoten van duurzaam en toegankelijk gemeentelijk vastgoed
In 2017 is gestart en/of gewerkt aan diverse huisvestingsplannen. Voor de vastgoed portefeuilles Eigen Huisvesting, Cultuur en Bereikbaarheid is een concept Huisvestingsplan beschikbaar. In 2018 zullen de diverse concepten definitief worden.
In de vastgoed portefeuille Welzijn wordt het Maatschappelijk Initiatief Onder Dak (2016-2025) uitgevoerd: locaties worden uitgebreid en vernieuwd.
De vastgoed portefeuilles Zorg, Erfgoed en Stedelijke Ontwikkeling kennen geen gestuurde huisvestingvraag vanuit een beleidsdoel waardoor er geen huisvestingsplan samengesteld kan worden.
Voor 2017 zijn voor de MFA’s Cultuurcampus en Sportcampus, naast het reeds in uitvoering zijnde project vijf MFA’s, nulmetingen uitgevoerd ten aanzien van de technische kant van de gebouwen om de structurele issues waar we in deze panden tegen aanlopen en benodigde maatregelen in beeld te krijgen.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1 | Aantal opgestelde en uitgevoerde huisvestingsplannen | 1 (2006) | 5 | - | 6 | 5 | 9 | |||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
12-1-1-1 |
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ |
28.739 |
23.621 |
31.171 |
35.198 |
25.759 |
-9.439 |
31.990 |
|||||||||
Totaal Baten |
28.739 |
23.621 |
31.171 |
35.198 |
25.759 |
-9.439 |
31.990 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
12-1-1-1 |
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ |
19.457 |
25.745 |
22.785 |
28.432 |
23.341 |
5.092 |
24.746 |
|||||||||
Totaal Lasten |
19.457 |
25.745 |
22.785 |
28.432 |
23.341 |
5.092 |
24.746 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
9.281 |
-2.124 |
8.386 |
6.766 |
2.418 |
-4.348 |
7.243 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
1.400 |
1.400 |
0 |
4.217 |
4.217 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
2.328 |
3.409 |
1.870 |
2.230 |
2.056 |
-174 |
2.025 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
10.209 |
-115 |
10.257 |
4.779 |
257 |
-4.522 |
9.268 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Duurzame en toegankelijke accommodaties
Baten
De totale baten zijn 9,439 miljoen euro lager dan begroot.
- Binnen de begrote te behalen baten is een verkooptaakstelling opgenomen van 2,7 miljoen euro. De realisatie vindt, net als vorig jaar, plaats binnen het programma Stedelijke ontwikkeling. Dit verklaart een verschil van 2,7 miljoen euro. De verkooptaakstelling is voor 1,087 miljoen euro gerealiseerd.
- Het besluit van de toevoeging bij de voorjaarsnota 2017 is in de begroting verwerkt als een volledige ophoging van de lasten, terwijl ook een verlaging van de baten had moeten plaatsvinden. Hierdoor is in totaal een bedrag van 6,364 miljoen euro aan baten niet verlaagd.
- De kosten van de brandweerpanden worden doorbelast aan het programma Veiligheid. Als gevolg van lagere onderhoudslasten voor de brandweerpanden is de te betalen bijdrage vanuit programma Veiligheid ook naar beneden bijgesteld. Het betreft hier 0,36 miljoen euro.
- Het actief beheer van de portefeuille betreft een mix van positieve en negatieve baten na gereedkomen van de pandenbegroting. Voorbeelden zijn nieuwe verhuurcontracten, maar ook meeropbrengsten op benzineverkooppunten. Ook hebben wij minder baten ontvangen als gevolg van het aanpassen van huurprijzen en nieuw ontstane leegstand. Daarnaast zijn minder baten gerealiseerd als gevolg van verkoop van panden waarvoor opbrengsten waren begroot. In totaal betreft het hier 0,015 miljoen euro aan lagere baten.
Lasten
De totale lasten zijn 5,092 miljoen euro lager dan begroot.
Lagere lasten:
- Het besluit van de toevoeging bij de voorjaarsnota 2017 is in de begroting verwerkt als een volledige ophoging van de lasten, terwijl ook een verlaging van de baten had moeten plaatsvinden. Hierdoor is in totaal een bedrag van 4,693 miljoen euro aan lasten niet verlaagd.
- De onderhoudslasten zijn 1,015 miljoen euro lager dan begroot. In 2017 is geïnvesteerd in het opstellen van meerjaren onderhoudsplannen conform NEN 2767. Gedurende deze periode is terughoudend omgegaan met het uitvoeren van het onderhoud. Beleid is dat op natuurlijke onderhoudsmomenten wordt beoordeeld of duurzaamheidsmaatregelen kunnen worden meegenomen. Het inpassen van duurzaamheidsmaatregelen in het onderhoud vergt tijd, waardoor eveneens minder werkzaamheden zijn uitgevoerd.
- Panden die een beperkte gebruiksduur hebben worden niet gekocht maar aangehuurd. In 2017 is 0,5 miljoen euro minder aan huurlasten betaald.
- Voor het voortijdige afwikkelen van een huurcontract van een aangehuurd pand was een bedrag gereserveerd van 0,5 miljoen euro. Het contract is in 2017 afgehandeld. Daarom kan de reservering vrijvallen.
Hogere lasten:
- Binnen programma Vastgoed wordt de betaalde watersysteemheffing voor de gehele gemeente verantwoord. Hierin is voor 0,162 miljoen euro watersysteemheffing opgenomen voor gronden van de gemeente die niet binnen het programma Vastgoed worden verantwoord. Deze kosten zijn niet begroot.
- Als gevolg van een toename van de waarde onroerend zaakbelasting van het stadskantoor is er een toename van de OZB lasten met 0,178 miljoen euro.
- Bij de jaarrekening 2016 is een onbetaalde vordering te laste gebracht van de voorziening dubieuze debiteuren. De hoogte van deze voorziening was niet toereikend waardoor de voorziening negatief werd. Dit is onjuist. In 2017 heeft aanzuivering van 0,420 miljoen euro plaatsgevonden.
- Algemene niet begrote centrale kosten en verdere professionalisering van de beheersorganisatie leidt tot een overschrijding van de beheerlasten met 0,75 miljoen euro.
- De overige kostencomponenten laten een verschil van 0,107 miljoen euro zien.
De onttrekking aan de reserves is 0,174 miljoen lager dan begroot door een lagere onttrekking aan de vaste activa reserves.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
12-1-1-1 |
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ |
||||||||||||||||||||||
6389 |
Vastgoedbeheer |
0 |
0 |
3.582 |
3.582 |
0 |
-3.582 |
3.987 |
|||||||||||||||
6740 |
Vastgoedbeheer DMO |
4.100 |
0 |
2.721 |
2.721 |
0 |
-2.721 |
2.912 |
|||||||||||||||
6750 |
Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.UVO |
24.639 |
23.641 |
24.868 |
28.895 |
25.689 |
-3.206 |
25.090 |
|||||||||||||||
6751 |
Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.SB |
0 |
-20 |
0 |
0 |
70 |
70 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
28.739 |
23.621 |
31.171 |
35.198 |
25.759 |
-9.439 |
31.990 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
12-1-1-1 |
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ |
||||||||||||||||||||||
6389 |
Vastgoedbeheer |
0 |
-27 |
2.984 |
2.987 |
0 |
2.987 |
4.389 |
|||||||||||||||
6560 |
Vastgoedadvies en overige dienstverl. |
339 |
134 |
0 |
205 |
205 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6740 |
Vastgoedbeheer DMO |
435 |
159 |
513 |
167 |
135 |
31 |
371 |
|||||||||||||||
6750 |
Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.UVO |
8.029 |
17.501 |
8.832 |
14.700 |
13.721 |
979 |
9.083 |
|||||||||||||||
6751 |
Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.SB |
10.654 |
7.978 |
10.455 |
10.374 |
9.280 |
1.094 |
10.903 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
19.457 |
25.745 |
22.785 |
28.432 |
23.341 |
5.092 |
24.746 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
9.281 |
-2.124 |
8.386 |
6.766 |
2.418 |
-4.348 |
7.243 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
1.400 |
1.400 |
0 |
4.217 |
4.217 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
2.328 |
3.409 |
1.870 |
2.230 |
2.056 |
-174 |
2.025 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
10.209 |
-115 |
10.257 |
4.779 |
257 |
-4.522 |
9.268 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing
Doelstelling 2
Subdoelstellingen
DoelstellingGemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
SubdoelstellingUtrecht heeft kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties waarin verschillende gebruikers naar tevredenheid functioneren dan wel samenwerken
Kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties en tevreden gebruikers
Het vastgoedloket verzorgt de verhuur van de gemeentelijke accommodaties. De gemeente beheert en exploiteert accommodaties met een maatschappelijke functie, zoals sport en welzijn. Een belangrijk deel van het maatschappelijke vastgoed wordt in dit verband in deeltijdgebruik gegeven aan personen, verenigingen en organisaties.
De bezetting van de sportaccommodaties is voor het eerst gemeten in 2016 en in de laatste twee jaar licht gestegen. In 2017 hebben we voor de buurtcentra(welzijn) voor het eerst alle verhuurde uren van ruimtes in een pand opgeteld. In 2016 hebben we nog gemeten per pand.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details |
---|
Stimuleren van het ontwikkelen van kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties en het tot stand brengen van een goede samenwerking in die gebouwen
Het Makelpunt is de centrale plek in de stad waar vraag en aanbod van ruimte bij elkaar komt. Het verhoogt niet alleen de bezettingsgraad van de gemeentelijke accommodaties maar ook die van haar partners en faciliteert tegelijkertijd initiatiefnemers in de stad in het vinden van ruimte. Het Makelpunt bemiddelt bij vraag en aanbod van ruimtes voor sociaal, maatschappelijke en commerciële activiteiten in de stad Utrecht en voorziet daarmee in een grote maatschappelijke behoefte. Ten opzichte van 2016 is er een lichte daling te zien in het aantal geregistreerde matches. Het aantal aanbodlocaties is toegenomen naar 230 en zoekende partijen hebben in 2017, in vergelijking tot 2016, bijna 25% meer doorgeklikt op de reserveringslink of contactbutton van locaties op de Makelpunt-site.
Over de resultaten van het Makelpunt is de raad nader geïnformeerd in de raadsbrief van 8 september 2017 (kenmerk 4777900).
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.1.1 | Aantal verhuurde uren verhuurloket Vastgoedloket | 260.000 uur (2010) | - | 385.000 | - | Sport 315.126/Welzijn 291.783 | 390.000 | |||||
|
||||||||||||
P2.1.2 | Aantal geregistreerde gematchte partijen Makelpunt | 100 (gem. 2009-2011) | 200 | 212 | - | 185 | 225 | |||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
12-2-1-1 |
multifunctionele accommodaties |
1.088 |
1.107 |
1.098 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||
Totaal Baten |
1.088 |
1.107 |
1.098 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
12-2-1-1 |
multifunctionele accommodaties |
673 |
755 |
676 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||
Totaal Lasten |
673 |
755 |
676 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
415 |
352 |
421 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
155 |
182 |
155 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
570 |
535 |
576 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Deze doelstelling is opgeheven en hoeft daarom niet toegelicht te worden.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
12-2-1-1 |
multifunctionele accommodaties |
||||||||||||||||||||||
6744 |
Voldoende MFA's |
1.088 |
1.107 |
1.098 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
1.088 |
1.107 |
1.098 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
12-2-1-1 |
multifunctionele accommodaties |
||||||||||||||||||||||
6744 |
Voldoende MFA's |
673 |
755 |
676 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
673 |
755 |
676 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
415 |
352 |
421 |
0 |
|||||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
155 |
182 |
155 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
570 |
535 |
576 |
0 |
|||||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
DoelstellingGemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
SubdoelstellingFacilitair beheer voor een aantal (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Facilitair beheer van (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Het facilitair beheer naar tevredenheid van gebruikers. In de multifunctionele accommodaties locaties waar Welzijnsruimtes casu quo Buurtcentra (Nieuw Welgelegen, Voorn, Zand, Weide Wereld, Hart van Noord) aanwezig zijn hebben we in 2017 klanttevredenheidsonderzoek onder de gebruikers van de welzijn accommodaties gehouden. De klanttevredenheid is gemiddeld een 7,4.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E2.2.1 | Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en wensen van de gebruikers | 7,0 (2008) | 7,0 | geen meting | - | 7,4 | 7 | |||
|
Het inrichten van het facilitair beheer voor een groeiend aantal (multifunctionele) accommodaties
Het facilitair beheer is op maat: Op de multifunctionele accommodaties (MFA’s) Nieuw Welgelegen, Weide Wereld, Waterwin, Voorn, ‘t Zand en Hart van Noord worden voor alle huurders shared services geleverd. Op Nieuw Welgelegen, ‘t Zand en Waterwin en Hart van Noord worden Front Office diensten geleverd. Voor Weide Wereld, Waterwin, ’t Zand en Voorn worden ‘hotline’ dienst geboden: mobiel technische beheerders die van 8.00-22.00 uur bereikbaar zijn voor huurders in verband met technische storingen.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P2.2.1 | Aantal accommodaties met facilitair beheer | 5 (2008) | 6 | 6 | - | 6 | 7 | |||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
12-2-2-1 |
facilitair beheer |
1.015 |
1.036 |
1.028 |
1.028 |
845 |
-183 |
1.047 |
|||||||||
Totaal Baten |
1.015 |
1.036 |
1.028 |
1.028 |
845 |
-183 |
1.047 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
12-2-2-1 |
facilitair beheer |
1.757 |
1.798 |
1.600 |
1.548 |
1.363 |
184 |
1.571 |
|||||||||
Totaal Lasten |
1.757 |
1.798 |
1.600 |
1.548 |
1.363 |
184 |
1.571 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-742 |
-762 |
-572 |
-519 |
-518 |
2 |
-525 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-742 |
-762 |
-572 |
-519 |
-518 |
2 |
-525 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Aangezien er minder salarislasten van 0,184 miljoen euro zijn gemaakt dan begroot wordt er ook minder salarissen doorbelast.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
12-2-2-1 |
facilitair beheer |
||||||||||||||||||||||
6749 |
Facilitair beheer MFA's SB |
1.015 |
1.036 |
1.028 |
1.028 |
845 |
-183 |
1.047 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
1.015 |
1.036 |
1.028 |
1.028 |
845 |
-183 |
1.047 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
12-2-2-1 |
facilitair beheer |
||||||||||||||||||||||
6745 |
Facilitair beheer MFA's |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
2 |
0 |
|||||||||||||||
6749 |
Facilitair beheer MFA's SB |
1.757 |
1.798 |
1.600 |
1.546 |
1.363 |
183 |
1.571 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
1.757 |
1.798 |
1.600 |
1.548 |
1.363 |
184 |
1.571 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-742 |
-762 |
-572 |
-519 |
-518 |
2 |
-525 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-742 |
-762 |
-572 |
-519 |
-518 |
2 |
-525 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.