Doelstelling 1
Subdoelstelling
DoelstellingUtrecht is een vitaal sociale stad, waar inwoners betrokken zijn en verantwoordelijkheid nemen voor hun omgeving, kwetsbare inwoners nemen hun toekomst in eigen handen
SubdoelstellingUtrecht is een vitaal sociale stad, waar inwoners betrokken zijn en verantwoordelijkheid nemen voor hun omgeving, kwetsbare inwoners nemen hun toekomst in eigen handen
Utrechters organiseren zelfstandig activiteiten en voelen zich meer verantwoordelijk voor hun omgeving en hebben competenties ontwikkeld om de civil society (beter) te ondersteunen en vorm te geven
Betere samenwerking tussen vrijwilligersorganisaties en wijkorganisaties als buurtteams, leiden tot een nog steeds toenemend aantal hulpvragen bij vrijwilligersorganisaties. Er is ook nog steeds groei van het aantal vrijwilligers op het gebied van zorg en welzijn.
Verder is het bereik onder mantelzorgers vergroot. Zo zien wij een toename van het aantal geregistreerde mantelzorgers bij Steunpunt Mantelzorg. Verder is de informatievoorziening verbeterd door lancering van website mantelzorgutrecht.nl
.
De samenwerking en verbinding tussen vrijwilligersorganisaties en bedrijven is versterkt. Tijdens de 12e editie van de Beursvloer maakten ruim 120 aanwezige bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan 80 matches met werkzoekenden.
Het percentage Utrechters dat informele zorg ontvangt van vrijwilligersorganisaties is in 2017 nagenoeg gelijk aan dat van de twee voorgaande jaren, 2015 en 2016. De doelstelling voor 2017 was hoger gezet vanuit de verwachting dat de vraag naar informele zorg zou stijgen. Het algemene beeld is dat het aanbod van vrijwilligers niet voldoende meegroeit met de vraag naar informele zorg.
De diensten van de ondersteunende organisaties in de stad (Vrijwilligerscentrale, Sociaal Makelorganisaties, Harten voor sport, KEES, Zimihc, Vereniging Sport Utrecht en Gemeente/Wijkbureau) werden gemiddeld gewaardeerd met een 7,4.
In de stad zijn nu 21 zelfbeheerinitiatieven die het beheer van accommodaties van de gemeente hebben overgenomen. Deze initiatieven hebben hun bedrijfsvoering verbeterd en worden zo minder afhankelijk van subsidies.
De 21 beheerde speeltuinen hebben dit jaar recht gekregen op verzelfstandiging. Dit alles passend binnen het vastgestelde beleid.
In zo’n 90% van de buurtcentra zijn nu 'driehoeksoverleggen' actief. Gebruikers, sociaal beheerders en Stadsbedrijven zijn hierin gezamenlijk verantwoordelijk voor beheer, inrichting, activiteiten en communicatie.
In enkele huiskamers van de buurtcentra vindt dagbesteding voor ouderen plaats. Ontmoeting en dagbesteding versterken elkaar in gebruik, levendigheid, saamhorigheid, bekendheid en toegankelijkheid van deze buurtcentra.
Het aantal gebruikers van buurtcentra met een tarief gratis of 35%, is gegroeid. De kosten voor de welzijnsaccommodaties zijn desondanks binnen de financiële kaders 2017 gebleven door onder andere de inkomsten uit verhuur en door sturing op de beheerlasten.
Utrechters ervaren zo min mogelijk drempels, fysiek of sociaal, om deel te nemen aan het dagelijkse leven
Het in 2016 geratificeerde VN-verdrag Handicap is bekender geworden, binnen én buiten Utrecht. In 2017 hebben wij de Utrecht Standaard Toegankelijk - voor het toegankelijk (ver)bouwen van gebouwen- bekend gemaakt. Het Stadskantoor heeft het ITS keurmerk ontvangen. Vanaf de start van de bouw is aandacht gegeven aan toegankelijkheid. Na de oplevering waren toch nog enkele maatregelen nodig, zoals automatische deurdrangers. Het feit dat wij dit jaar voor de derde maal de Toegankelijkheidsprijs uitreikten, dit jaar aan het Panel Meetellen , droeg bij aan meer bekendheid en betrokkenheid op dit thema.
In 2017 hebben ongeveer 3.000 inwoners deelgenomen aan taalactiviteiten (van diplomagerichte cursus tot conversatieles met een Taalmaatje). Rond de 1.000 personen hebben deelgenomen aan digitale activiteiten, van cursus tot inloop-activiteiten en bijeenkomsten met Digibuddies.
Om wachtlijsten in het taalaanbod te voorkomen hebben we incidenteel 0,250 miljoen euro extra beschikbaar gesteld (VJN 2017), waardoor 150 inwoners nog in 2017 konden starten met een intensieve taalopleiding van twee dagen per week, waarin gedurende een schooljaar een erkend diploma wordt behaald.
Ongeveer 1.500 – 2.000 (landelijke)inwoners hebben wekelijks gebruik gemaakt van Uabc.nl
. Met name de module met uitleg en instructie over aanvragen en gebruik van DigiD wordt goed gebruikt.
Het cijfer voor ervaren discriminatie is in 2017 met 1% gedaald naar 14% van de inwoners, maar nog steeds te hoog ondanks het brede scala aan inspanningen gericht op het tegengaan van discriminatie en het bevorderen van verbinding.
In 2017 is een groot aantal Utrechters bereikt met de activiteiten vanuit 'Utrecht Zijn We Samen'. Een aantal cijfers: 150 medewerkers van scholen in Overvecht zijn getraind in het omgaan met polarisatie en radicalisering; 275 ouders hebben deelgenomen aan bijeenkomsten en debatten over opvoeding; ongeveer 300 jongeren hebben deelgenomen aan jongerendialogen.
Utrechters zijn in staat om samen met hun directe omgeving een adequate oplossing te vinden voor hun (zorg)vraag
In 2017 zijn in 14.850 casussen, 15.154 klanten ondersteund door de buurtteams sociaal. Het bereik is daarmee met 4,2% gestegen ten opzichte van 2016. De meeste lopende dossiers zijn in Overvecht, waar er 3.131 (21%) bewoners ondersteund werden. In de wijk Kanaleneiland waren dat 1.746 (11%), in Zuilen 1.312 (8,8%), in West 1.146 (7%), in Leidsche Rijn 1.078 (7%) en Ondiep Pijlsweerd 1.026 (6%) inwoners.
Nu de buurtteams drie jaar onderweg zijn, wordt zichtbaarder in welke mate klanten langdurig worden ondersteund. In 2017 wordt 11% van de klanten langer dan twee jaar ondersteund. Zo’n 15% van de klanten krijgt langer dan aan een jaar ondersteuning. De meeste begeleiding was in 2017 kortdurend; 27% één tot twee maanden en 28% gedurende drie tot zes maanden.
Uit de landelijk verplicht gestelde cliëntervaringsonderzoek blijkt dat 78% van de respondenten aangeeft dat zij zich beter kunnen redden door hulp of ondersteuning. In de rapportage vanuit de buurtteams blijkt dat 83% van hun klanten heeft aangegeven zelfstandig verder te kunnen.
In september 2017 zijn de resultaten gepresenteerd van de aanpak Krachtige Basiszorg in Overvecht. Deze aanpak is gericht op een integrale benadering van de groep patiënten met hoge gezondheidsrisico's en/of hoge zorgkosten. In deze aanpak werkt de Buurtteamorganisatie Sociaal samen met onder andere de huisartsen, wijkverpleging en GGZ om voor deze risicogroep afspraken en werkwijzen te ontwikkelen. NIVEL onderzoek maakt zeer aannemelijk dat de aanpak leidt tot een duurzame verbetering van de kwaliteit van zorg.
Het verbeterplan voor Hulp bij Huishouden moet leiden tot een goede aansluiting van Wmo-voorzieningen (en met name huishoudelijke hulp) op de individuele zorg- en ondersteuningsbehoefte van klanten. Daarbij is maatwerk voor klanten en een grotere tevredenheid van klanten het uitgangspunt.
Alle klanten waarvan de indicatie in 2017 afloopt zijn door de Buurtteamorganisatie Sociaal bezocht en alle nieuwe aanvragen zijn afgehandeld. Echter gezien de omvang van het project is het niet gelukt om alle huisbezoeken af te ronden in 2017. Ongeveer 540 klanten worden uiterlijk voor 30 april 2018 bezocht door het buurtteam. Het betreft klanten met een aflopende indicatie in 2018 en 2019.
De uitbreiding van het aanbod aan dagbegeleiding heeft ook geleid tot een hoger aantal deelnemers. Hoewel het toewijzen van de maatwerk voorziening arbeidsmatige activering door het buurtteam merkbaar is verbeterd , is er sprake van een grotere uitstroom dan verwacht. Hierbij ligt er een vraagstuk op het gebied van langdurige no show (langer dan 4-6 weken) dat vaak te maken heeft met een terugval in verslaving of psychiatrie.
Utrechters die zeer beperkt zelfredzaam zijn ervaren, met behulp van een solide vangnet, voldoende kwaliteit van leven
Utrechters die in het verlengde van de individuele begeleiding van de buurtteams aanvullende individuele begeleiding nodig hebben, worden doorverwezen naar de aanvullende zorgpartijen. De samenwerking tussen de buurtteams en de aanvullende zorgpartijen is verder verbeterd. Onder andere door flexibele arrangementen die soepele op- en afschaling van de zorg mogelijk maken, zodat de zorg steeds zoveel mogelijk aansluit bij de behoefte van de klant.
De zorg in natura individuele begeleiding aanvullende zorg is in 2017 gegroeid van 546 klanten aan het begin van het jaar naar 703 aan het eind van 2017. Deze toename is opgevangen binnen de begroting.
Met buurtteams en aanvullende zorgpartijen is eind 2017 ‘gekeken naar de cijfers’ en gezocht naar verklaringen. Hierbij zijn de volgende verklaringen genoemd voor de toename van de individuele begeleiding:
- De betere worteling van buurtteams in de wijken, waardoor ook ‘nieuwe’ cliënten (eerder) bereikt worden waarvan een deel wordt doorverwezen naar de aanvullende zorg.
- Het langer én eerder thuis wonen van cliënten. Ouderen wonen langer thuis en Utrechters in (GGZ-) behandeling komen eerder thuis doordat de behandelduur van GGZ-instellingen en revalidatie steeds korter wordt. Deze mensen hebben vervolgens wel een zorg/ondersteuningsbehoefte vanuit de Wmo.
- Het beeld bestaat dat de instroom in de Welzijn beperkter wordt, wat tot gevolg heeft dat er meer mensen gebruik maken van ondersteuning in de Wmo.
Er bestaat een wachtlijst voor instroom in maatschappelijke opvang en beschermd wonen. Met alle partijen in de stad die deze zorg bieden, zijn diverse maatregelen genomen om de capaciteit uit te breiden met extra plaatsen, de wachtlijst waar mogelijk terug te dringen en de doorstroom te bevorderen.
Hierbij zijn in 2017 de volgende stappen gezet:
- Uitbreiding capaciteit met 150 extra plaatsen in de opvang en beschermd wonen (was reeds gestart in 2016).
- Ontwikkeling van een geautomatiseerd systeem om de wachtlijsten nauwkeurig te kunnen volgen.
- Ontwikkeling en implementatie van verbeteringen in de uitstroom van cliënten van de MO/BW om belemmeringen op het gebied van schulden weg te nemen.
- Extra woningen voor de uitstroom uit maatschappelijke opvang en beschermd wonen in het kader van het actieplan Versnelling sociale woningbouw en de nieuwe afspraken over het contingent (vooral bij Place2BU).
De wachtlijsten blijven in 2018 gemonitord.
Met de regiogemeenten heeft Utrecht een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag. Dit blijkt ook uit de landelijke monitor die laat zien dat de regio op vrijwel alle onderdelen van de door het landelijk schakelteam geformuleerde bouwstenen in een vergevorderd stadium is wat betreft de ontwikkeling en uitvoering.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1 | % bewoners dat actief is in de buurt | 38% | 28% | 38% | 28% | 28% | ||||||||
|
||||||||||||||
E2.1 | % Utrechters dat aangeeft weinig tot geen problemen te ervaren met meedoen | 2015 | n.t.b. | 79% | 80% | 79% | 80% | |||||||
|
||||||||||||||
E3 | % Utrechters dat zich vrijwillig inzet | 40% | 39% | 38% | 40% | 39% | ||||||||
|
||||||||||||||
E4 | % bewoners tevreden over beschikbaarheid ruimte voor bewonersinitiatieven in de buurt | 32% | 35% | 32% | 38% | 35% | ||||||||
|
||||||||||||||
E5 | % Utrechters dat zich gediscrimineerd voelt | 10% | 15% | 10% | 14% | 10% | ||||||||
|
||||||||||||||
E6 | % Utrechters dat informele zorg ontvangt van vrijwilligers(organisatie) | 2015 | n.t.b. | 15% | 18% | 15% | 17% | |||||||
|
||||||||||||||
E7 | % Utrechters dat zich door hulp of ondersteuning beter kan redden | 2015 | - | - | 77% | 78% | 78% | |||||||
|
||||||||||||||
E8 | Mate van overbelasting van mantelzorgers | - | - | 16% | 16% | 16% | ||||||||
|
Basisvoorzieningen zijn georganiseerd en initiatieven, vrijwilligers en mantelzorgers ondersteund
Sociaal makelaarschap
De vijf sociaal makelorganisaties hebben het sociaal makelaarschap voor volwassenen en voor kinderen en het sociaal beheer van de 21 buurtcentra en twintig beheerde speeltuinen vormgegeven. Daarmee heeft het sociaal makelaarschap bijgedragen aan levendige en leefbare wijken en meer sociale samenhang. In 2017 is de nota van Uitgangspunten Sociaal Makelaarschap 2019-2024 vastgesteld. Met de opgedane ervaringen zetten we in op continuïteit in de uitvoering, buurtgericht werken en één aanvraag voor de hele stad. Van het budget komt 5% beschikbaar voor (bewoners)initiatieven die een bijdrage leveren aan de doelen van het sociaal makelaarschap. Dit is verder uitgewerkt in de visie op het versterken van de sociale basis.
In het Beleidskader beheerde speeltuinen zijn eenduidige kwaliteitscriteria vastgesteld om de speeltuinen een impuls te geven. Ook is bepaald dat de buurtcentra en beheerde speeltuinen jaarlijks per 1 januari het recht hebben om te verzelfstandigen wanneer er voldoende draagvlak is en voldaan wordt aan de kwaliteitscriteria.
Bewoners die het initiatief namen een speeltuin in zelfbeheer te nemen of een ander initiatief in hun buurt, zijn ondersteund door de sociaal makelaars. Het gaat hierbij dan meestal om bewoners die een steuntje in de rug kunnen gebruiken om actief te worden of die al de handen uit de mouwen willen steken, maar hulp nodig hebben bij persoonlijke of organisatorische obstakels.
Er is meer samenwerking in de sociale basis tussen de sociaal makelaars, de buurtteams en Stichting JoU. Deze organisaties hebben een gezamenlijke wijkanalyse gemaakt, waarop zij concrete aandachtspunten hebben benoemd waaruit zij gezamenlijk werken. In de wijken Noordwest en Overvecht zijn pilots ‘Welzijn op recept’ gestart.
Initiatieven
In 2017 hebben 90 deelnemers van 45 verschillende initiatieven via ‘Voor je Stadsie’ een workshop crowdfunding gevolgd. Voor je Stadsie heeft daarnaast achttien initiatieven ondersteund bij het voeren van hun campagne. Hiermee werd ruim 0,200 miljoen euro opgehaald bij 3.619 supporters en hebben zich 64 vrijwilligers aangemeld via Voor je Stadsie.
De MAEX Utrecht (110 initiatieven) faciliteerde initiatiefnemers in onderlinge ontmoeting, exposure en de zichtbaarheid van hun ondersteuningsvragen. Stichting Omzien faciliteerde een netwerk van bewonersinitiatieven Zorg, Welzijn en Wonen.
In samenwerking met de Social Impact Factory en andere organisaties volgden in totaal 50 startende sociaal ondernemers en bewonersinitiatieven een programma om ondernemender te worden. Daarnaast heeft Starters4communities elf initiatieven ondersteund met ervaren sociaal ondernemers als buddy voor initiatiefnemers.
Welzijnsaccommodatie
In totaal is 0,050 miljoen euro subsidie verleend aan 20 driehoeksoverleggen uit de regeling ‘Driehoeksoverleggen buurtcentra’. De 2.500 euro per buurtcentrum is naar eigen inzicht besteed aan onder meer inrichting, communicatie en keukenspullen.
Stadsbedrijven deed een twee-jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek. Uit de respons van ruim 700 gebruikers, vrijwilligers en professionals, scoorde de tevredenheid op schoon, heel, veilig en toegankelijkheid gemiddeld een 7,4. Als aandachtspunten werd genoemd: gebruiksvriendelijkheid toegangssysteem en contactpersoon voor klachten en vragen. De onderhoudsstaat en inrichting van de buurtcentra werden het meest gewaardeerd.
Vrijgekomen middelen hebben we geïnvesteerd in nieuwe initiatieven van zelfbeheeraccommodaties, zoals De Saffier en Burezina. Bestaande initiatieven werden incidenteel bijgestaan voor fysieke aanpassingen en/of inrichting.
We realiseerden het nieuwe buurtcentrum De Jager in Overvecht en bereidden de verplaatsing voor van buurtcentrum Voorn naar de Oosterparklaan. Voor buurtcentrum De Speler (Ondiep) stelden we een verbeterplan op en we deden een haalbaarheidsstudie voor De Musketon om hier functionaliteit, gebruik, bezetting en toegankelijkheid te verbeteren. Verder zijn diverse ruimtes in buurtcentra verbeterd. Zo is het meubilair vervangen en is het digitaal toegangssysteem geïmplementeerd. Met dit digitale systeem kunnen groepen zelfstandig toegang krijgen tot hun ruimtes en verhogen we de sociale veiligheid.
De buurtcentra in zelfbeheer richtten vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid de vereniging Dwarsverband op. Deze vereniging ondersteunt, adviseert en faciliteert buurtcentra in zelfbeheer. In het schooljaar 2017/2018 voeren wij samen met de Academie van de Stad een ondersteuningsproject uit. Hier doen zeven zelfbeheerinitiatieven aan mee.
Utrecht zijn we samen
Vanuit 'Utrecht Zijn We Samen' (UZWS) is ingezet op preventie, signalering en de persoonsgerichte aanpak (hulpverlening en repressie). Er is onder andere extra inzet op jongerenwerk op school en op meidenwerk, professionals zijn getraind in multi-cultureel vakmanschap. Het door de Universiteit Utrecht opgezette project ‘terrorisme bespreekbaar in de klas’ is gestart met een pilot op drie basisscholen en drie scholen voor voortgezet onderwijs. In het kader van de (landelijke) Week van de Dialoog werd op meer dan tien plekken in de stad het gesprek gevoerd over het thema ‘Samen verder’. De nieuwe lesmodule Polarisatie van de Vreedzame school is beschikbaar voor 98 basisscholen en 23 scholen in het voortgezet onderwijs. In totaal worden drie lesmodules gemaakt. Ongeveer 200 ouders hebben een serie van vijf bijeenkomsten bijgewoond over thema’s als weerbaar opvoeden, identiteitsontwikkeling bij jongeren, social media, communicatie met kinderen en huiselijk geweld. Tijdens het Bevrijdingsfestival Utrecht is de Tolerantieprijs 2017 uitgereikt aan STUT Theater. De jury koos de winnaar uit vijftien genomineerde (vrijwilligers-) organisaties die verdraagzaamheid, respect en begrip in de Utrechtse samenleving willen bevorderen. Ongeveer 300 jongeren hebben deelgenomen aan jongerendialogen in de wijken Kanaleneiland, Overvecht, Binnenstad, Leidsche Rijn en Noordwest. Deze gesprekken gingen over thema’s als discriminatie, polarisatie en radicalisering.
De interventies vanuit UZWS zijn mede gefinancierd vanuit de versterkingsgelden van het Rijk (NCTV).
LHBTI
Evenals voorgaande jaren hebben we de voorlichting in het basis- en voortgezet onderwijs door het COC en TheaterAanZet ondersteund. Nieuw dit jaar is dat er ook op de Pabo voorstellingen gegeven zijn om de handelingsverlegenheid onder toekomstige onderwijzers tegen te gaan. 'Veilige Haven', het project dat sinds 2015 voorziet in de hulpverleningsbehoefte van bi-culturele LHBTI-ers, is voortgezet. Vanuit het driejarig project 'Jezelf kunnen zijn' dat zich ook richt op deze doelgroep hebben ongeveer 60 hulpverleners en jongerenwerkers trainingen gevolgd. Het COC Mn en Artikel 1 Mn heeft campagne ‘ff helpen’ opgezet om zo veel mogelijk vertrouwenspersonen uit de Roze organisaties op te leiden om mensen te ondersteunen bij meldingen of aangiftes. Voor bi-culturele LHBTI vluchtelingen is een brochure gemaakt in meerdere talen. De Vereniging Sport Utrecht heeft verenigingen gestimuleerd aandacht te geven aan (seksuele) diversiteit binnen het bredere thema 'veilig sportklimaat'.
Informele zorg
We zien dat in een aantal wijken en buurten actieve netwerken van bewoners en professionals ontstaan die bewoners met een hulpvraag aan een vrijwilliger koppelen. Het streven dat eind 2017 in elke wijk in Utrecht een buurtnetwerk is ontstaan is gerealiseerd. Uit de evaluatie van de buurtnetwerken die in 2016 als pilot zijn gestart, blijkt vooral dat we buurtnetwerken niet te instrumenteel moeten benaderen: een goede buur wil niet worden gezien als aanvulling of vervanger van professionele hulpverlening.
Buurtnetwerken die min of meer organisch ontstaan blijken succesvol te zijn. Voorbeelden zijn de wijkinformatiepunten in Vleuten en in Oost en het burennetwerk van de Kracht van Zuilen. Hier zijn een groot aantal professionals uit de wijk actief betrokken maar het eigenaarschap ligt echt bij bewoners.
Met vrijwilligersorganisaties is een traject gestart om te komen tot versterking en vernieuwing van de sector. Daarvoor heeft Utrecht een aantal vernieuwingsplannen gefaciliteerd zoals de inzet van door 'ambassadeurs informele zorg’ op wijk/buurtniveau. Ook is gewerkt aan een betere samenwerking en afstemming binnen het veld van vrijwilligersorganisaties: er is meer overzicht van wat elke organisatie doet en meer organisaties verbinden zich aan het platform Netwerk informele zorg Utrecht.
Op gebied van mantelzorgondersteuning is bereikt dat er nieuwe vormen van respijtzorg zijn opgezet waarbij wordt bekeken of zij aan de behoefte van de doelgroep voldoen. Het gaat om uitbreiding van het aantal dagdelen dagbegeleiding (project ‘strippenkaart’), laagdrempelige logeeropvang bij Bartholomeusgasthuis en inzet van vrijwilligers als mantelzorgmaatje bij dementie en niet-aangeboren hersenletsel.
Toegankelijkheid
Voor de indicator ‘% gemeentelijke voorzieningen dat fysiek toegankelijk is’ is nog geen betrouwbare bron met concrete gegevens. In 2017 hebben wij in overleg met het SOLGU besloten om gebruik te gaan maken wheelmap.org, waarop inwoners informatie kunnen vinden over toegankelijkheid van gebouwen. Deze site heeft ook een app en maakt gebruikt van openstreetmap en vrijwilligers. Het SOLGU voegt met subsidie van de gemeente in vier jaar (2018-2021) alle panden uit de belangrijke gebieden in de stad -zoals de binnenstad en de winkelgebieden- toe aan wheelmap.org. Deze aantallen waren met toegankelijkutrecht.nl niet haalbaar. Alleen met grote aantallen is de informatievoorziening aantrekkelijk voor de gebruikers. Wij gaan in gesprek met de ontwikkelaars van wheelmap.org over de mogelijkheid om vanuit deze toepassing ook beleidsinformatie te halen.
In het najaar van 2017 is het plan Agenda 22 2012-2018 geëvalueerd en is er een stadsgesprek Toegankelijkheid georganiseerd. De resultaten hiervan worden verwerkt in een vervolg aanpak Toegankelijkheid.
Ter bevordering van digitale vaardigheden is 0,100 miljoen eurp beschikbaar gesteld om de infrastructuur aan leerplekken een nieuwe impuls te geven. In de circa 20 locaties in de stad waar computers voor lesdoeleinden beschikbaar zijn, worden oude hard- en software in de eerste helft van 2018 vervangen.
De verbeteringen aan de gemeentelijke dienstverlening via Utrecht.nl zijn in 2017 verder doorgevoerd. Eenvoudige taal, meer beeldende communicatie, inzicht in ‘klantreizen’ waren daarbij belangrijke aandachtspunten. Een mooi resultaat was de pluim die de WMO-dienstverlening mocht ontvangen van de ANBO, een aanmoedigingsprijs voor digitale dienstverlening.
Een stad dekkend, goed functionerend netwerk van buurtteam
Met de start van de buurtacademie heeft Buurteamorganisatie Sociaal verder geïnvesteerd op de doorontwikkeling van het generalisme. Voor het in kaart brengen van de verandering die een inwoner op een bepaalde leefgebieden maakt is het Wat Telt instrument ontwikkeld. Dit instrument sluit aan bij de beleving van de cliënt, helpt bij het opstellen van een ondersteuningsplan en levert informatie op over de bereikte effecten van de aanpak.
Om de ‘beweging naar voren’ te bevorderen heeft de buurtteamorganisatie sociaal per buurt concrete samenwerkingsafspraken gemaakt met de sociaal makelaars (SMO). De buurtteams zijn verder nauw betrokken geweest bij de vernieuwing van de informele zorg en is er gezamenlijk een vervolg op het ambassadeursproject informele zorg uitgewerkt.
Het flexibele (subsidie)budget is door de Buurtteamorganisatie ingezet voor de onderwerpen:
- schuldenproblematiek en armoede, vooral de pilots vroegsignalering.
- implementatie City Deal in Ondiep Ontregelt
- ontwikkeling van de samenwerking met het Wmo-loket van Werk en Inkomen
- het voeren van de brede gesprekken voor de hulp bij het huishouden
- het realiseren van wijknetwerken rondom ouderen.
De gemiddelde wachttijd voor de start van de ondersteuning in hoger uitgevallen dan de norm van vijf dagen. Dit wordt verklaard door een fluctuatie in verschillende periodes over het jaar en is een weerslag van de bezetting (vacatures en ziekteverzuim) in de verschillende teams. De langere wachtperiode geldt alleen voor die ondersteuningsvragen die in overleg met de klant wat later kúnnen beginnen. Er wordt altijd gescreend of dat mogelijk is.
Het percentage volgens plan beëindigde trajecten bedraag 73%, waarvan 11% in overeenstemming vroegtijdig. Dit is een hoger percentage dan in 2016: 72% waarvan 12% in overeenstemming vroegtijdig.
Passende aanvullende ondersteuning voor mensen die dat nodig hebben
Hulp bij Huishouden
Het beleid en het verbeterplan Hulp bij Huishouden is in 2017 geëvalueerd en hierover is begin 2018 gerapporteerd. In het verbeterplan zijn maatregelen beschreven op de volgende onderdelen:
- Meer maatwerk bij Hulp bij het Huishouden (huisbezoeken en signalering)
- Verbeteren van de informatieverstrekking omtrent Hulp bij het Huishouden
- Onafhankelijke cliëntondersteuning
- Verbeteren van het toezicht op kwaliteit van aanbieders en de door hen geleverde hulp
- Analyse van het klantenbestand
- Helderheid over het voortbestaan van de HHT regeling
- Pilot inwonerspanel en inzet ervaringsdeskundigheid.
Vervoer
Op 1 oktober 2016 is na een aanbesteding, uitgevoerd door de provincie Utrecht de vervoerder De Vier Gewesten (DVG) gestart als uitvoerder van het Regiotaxi Utrecht Vervoer in de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht (deel Maarssen). Zij hebben gedurende de loop van het contract onvoldoende gepresteerd. In oktober 2017 is in goed overleg met DVG besloten het contract voor Regiotaxi in Utrecht en Maarssen te beëindigen. Er heeft een aanbesteding plaatsgevonden waarbij de kwaliteit van de dienstverlening een belangrijk uitgangspunt was. Deze aanbesteding is inmiddels afgerond. Vanaf 1 april 2018 is Willemsen-de Koning de nieuwe vervoerder.
Daarnaast is in U16-verband en in samenwerking met de provincie Utrecht een verkenning gestart naar de vervoersopgave waar we voor staan en een daarop passend vervoersaanbod. In deze verkenning is niet alleen aandacht voor Regiotaxi, maar ook voor het reguliere Openbare Vervoer (omdat beide vervoersstromen communicerende vaten zijn), voor overig doelgroepenvervoer (zoals leerlingenvervoer, vervoer in het kader van de Wmo, de Participatiewet en de Jeugdwet) en voor informele initiatieven voor laagdrempelig, kleinschalig vervoer in de wijk (zoals Buurt Mobiel).
Hulpmiddelen
De kwaliteit van de dienstverlening van hulpmiddelenleverancier Welzorg was onder de norm. Welzorg is niet in staat gebleken verbeteringen door te voeren die zorgen voor de gewenste kwaliteit van dienstverlening. Daarom zijn zij begin januari 2017 formeel in gebreke gesteld. Toen op 1 maart 2017 Welzorg nog niet aan de contractuele eisen voldeed op dat moment, is overgegaan tot ontbinding van het contract per 1 april 2017. De inwoners die een hulpmiddel van Welzorg in bruikleen hadden, zijn overgestapt naar één van de overige drie leveranciers.
Eenzaamheid
In 2017 zijn drie onderzoeken uitgevoerd naar eenzaamheid in Utrecht. In Vleuten een actieonderzoek onder ouderen, een stadsbreed actie-leer-traject voor een optimale inzet van bezoekvrijwilligers, en studenten hebben samen met inwoners in de Binnenstad gekeken op welke wijze er meer ontmoeting kan worden gestimuleerd. Daarnaast is er een Stadsgesprek georganiseerd waar zo’n 100 bewoners en professionals hebben meegedacht over aandachtspunten en acties in de wijken.
Effectieve uitvoering van de taken als Centrumgemeente
Regionale koers maatschappelijke opvang en beschermd wonen
In aansluiting op de opdracht van de VNG en het Rijk aan alle regio’s in het land om regionale samenwerkingsplannen op te stellen, hebben de U16 gemeenten de ‘Regionale koers maatschappelijke opvang en beschermd wonen U16’ ontwikkeld. Meer dan 150 betrokkenen van gemeenten, aanbieders (ex-)cliënten en andere partners hebben hieraan meegewerkt. De belangrijkste veranderingen voor de komende jaren zijn:
- Meer begeleiding thuis: meer kwetsbare mensen gaan in de wijk wonen, dus zijn er meer begeleiders thuis nodig.
- Inzetten op voorkomen en herstel: er zijn meer professionals in de wijk. Daardoor kunnen we problemen eerder zien en aanpakken.
- Taken en budget van de gemeente Utrecht gaan naar de U16-gemeenten. Elke gemeente is verantwoordelijk voor de hulp.
GGZ in de Wijk
In de proeftuinen GGZ-in-de-wijk-teams in Lunetten en Overvecht zijn er positieve ervaringen opgedaan met een nieuwe werkwijze en het dichterbij brengen van de specialistische GGZ-zorg. Dit sterkt de overtuiging dat deze werkwijze en het dichterbij brengen van de zorg bijdragen aan de ambitie om te komen tot meer volwaardig burgerschap en een betere ondersteuningsstructuur in de wijk. Belangrijkste leerpunten zijn de andere werkwijze waarbij is gekozen voor een integrale benadering en meer outreachend werken, waarbij het team ook in de wijk is gevestigd en daarmee meer naar de wijk gebracht. Naast behandeling is er direct meer aandacht voor maatschappelijke vragen op het gebied van wonen, financiën, werk etc. en wordt hierbij meer aangesloten bij de vraag van de cliënt. Door de samenwerking in de wijk versterkt men elkaar en wordt meer gebruik gemaakt van elkaars expertise. De inzet van ervaringsdeskundigen werkt drempelverlagend waardoor mensen die de neiging hebben zorg te mijden toch in zorg komen. Gezien deze positieve ervaringen wordt de werkwijze van de proeftuinen uitgebreid naar de gehele stad door de inrichting van acht gebiedsteam en versterken daarmee stadsbreed de ondersteuningsstructuur voor inwoners met een ernstige psychische kwetsbaarheid.
In de financiering en regelgeving vanuit de verschillende kaders blijken een paar essentiële knelpunten, zoals de bekostiging van consultatie van de ggz-expertise. Hierover is Utrecht samen met verzekeraar en zorgpartijen in gesprek zijn met VWS.
Vernieuwing daklozenopvang
De visie ‘de toekomst van de daklozen opvang Utrecht’ is een nadere uitwerking van de ‘Regionale koers maatschappelijke opvang en beschermd wonen U16’ en is ontwikkeld in gesprek met (ex) daklozen, belangenorganisaties, professionals en regio gemeenten. In de zomer van 2017 is de visie vastgesteld waarin de ondersteuning van mensen die dakloos (dreigen te)worden stoelt op vier pijlers. Deze pijlers vormen de basis voor de keten van begeleiding, opvang en zorg en de verbeteringen die we daarin willen aanbrengen:
- Voorkomen van dakloosheid.
- Opvang en hulp voor wie toch dakloos raakt.
- Maatwerk in hulpverlening.
- Begeleiding van (ex)daklozen die weer een woonplek hebben gevonden.
Hulp en ondersteuning van daklozen is in 2017 efficiënter ingericht, doordat de ketenpartners samenwerken in een multidisciplinair team, het Stadsteam Herstel.
Aanpak personen met verward gedrag
In de ondersteuning, opvang en zorg van mensen met verward gedrag staat de leefwereld en ervaringen de persoon zelf en hun familieleden centraal. Mensen met verward gedrag hebben een scala aan problemen die zo vroeg mogelijk gesignaleerd en opgepakt moeten worden. Daarom is de inzet van Utrecht gericht op versterking aan de voorkant met accent op preventie en vroegtijdig signaleren: een inclusieve en veilige wijk is het fundament onder een goed werkende aanpak met als uitgangspunt dat ervaringsdeskundigen zelf aangeven wat zij nodig hebben. Ook de acute keten krijgt de nodige aandacht: passend vervoer, openstelling van de 24 uurs-crisisopvang en de samenwerking tussen zorg en veiligheid. Maar uiteindelijk gaat het erom te voorkomen dat mensen in een crisissituatie komen, om vroegtijdig te signaleren
Dit betekent: in de wijk dicht bij de burger zichtbaar zijn, daar waar nodig mensen weer in staat stellen hun leven op de rit te krijgen, en op maat ondersteuning te bieden.
Uit ervaringen van mensen met (psychische) kwetsbaarheid en uit onderzoek blijkt dat stigmatisering het herstel in de weg staat en belemmert. Binnen alle onderdelen van de aanpak zullen we alert zijn op het risico van stigmatisering. In samenwerking met en ondersteund door de landelijk stichting Samen Sterk Zonder Stigma zijn we gestart om professionals en burgers bewust te maken van stigmatisering, deze aan te pakken en te bestrijden. We zijn gestart in Lombok en Lunetten, met regiogemeenten en een grote woningcorporatie door inzet van Mental Health First Aid, een training die deelnemers leert eerste hulp te bieden aan mensen met psychische problemen. Inmiddels zijn er trainers opgeleid die de cursus gaan geven.
Ook is in de regio Utrecht gestart met de pilot passend vervoer voor personen met verward gedrag. In deze pilot wordt, naast de gebruikelijke vervoersmogelijkheden van politie en ambulance, een vervoersalternatief geboden door de GGZ vervoersdienst (GGZ VD). Deze dienst rijdt met neutrale taxibusjes die worden bemenst door medewerkers met ruime werkervaring in de GGZ. Hun werkwijze en bejegening is erop gericht gevoelens van onveiligheid bij de cliënt te voorkomen door het vervoer ‘zo normaal mogelijk’ en de-escalerend te laten verlopen. Sinds de start op 1 mei worden er gemiddeld 45 ritten per maand uitgevoerd.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1 | Bezettingsgraad welzijnsaccommodaties | 1.470 uur | 1.596 uur | 1.600 uur | 1.520 uur | 1.680 uur | ||||||||
|
||||||||||||||
P1.2 | Aantal meldingen artikel 1 | - | - | 200 | 202 | 200 | ||||||||
|
||||||||||||||
P1.3 | Rapportcijfer ondersteuning vrijwilligers | 7,5 | 7,4 | 7,5 | 7,4 | 7,5 | ||||||||
|
||||||||||||||
P1.4 | % gemeentelijke voorzieningen dat fysiek toegankelijk is | 2016 | n.t.b. | n.n.b. | n.t.b. | - | n.t.b. | |||||||
|
||||||||||||||
P1.5 | Rapportcijfer sociale prestatie en dagondersteuning | 2016 | n.t.b. | - | n.t.b. | - | - | |||||||
|
||||||||||||||
P2.1 | Cliëntervaring buurtteams | 2015 | n.t.b. | 7,8 | 7,6 | 7,7 | 7,8 | |||||||
|
||||||||||||||
P2.2 | Aantal werkdagen tussen melding en start ondersteuning en zorg buurtteams | 2015 | n.t.b. | 5 dagen | 5 dagen | 5,5 dagen | 5 dagen | |||||||
|
||||||||||||||
P2.3 | % volgens plan beëindigde trajecten buurtteams | 2015 | n.t.b. | 72% | 75% | 73% | 73% | |||||||
|
||||||||||||||
P3.1 | Cliëntervaring aanvullende zorg | 2016 | n.t.b. | 80% | n.t.b. | 81% | 81% | |||||||
|
||||||||||||||
P3.2 | Aantal dagen tussen melding en start ondersteuning aanvullende zorg | 2015 | n.t.b. | n.n.b. | 14 | 14 | n.n.b. | |||||||
|
||||||||||||||
P3.3 | % volgens plan beëindigde trajecten aanvullende zorg | 2015 | n.t.b. | 80% | 80% | - | n.n.b. | |||||||
|
||||||||||||||
P4.1 | Cliëntervaring centrumgemeente taken | 2016 | n.t.b. | 80% | n.t.b. | 81% | 81% | |||||||
|
||||||||||||||
P4.2 | Aantal dagen tussen melding en start ondersteuning en zorg centrumgemeente taken | 2015 | n.t.b. | n.n.b. | n.t.b. | - | n.t.b. | |||||||
|
||||||||||||||
P4.3 | % volgens plan beëindigde trajecten centrumgemeente taken | 2015 | n.t.b. | n.n.b. | n.t.b. | - | n.t.b. | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
16-1-1-1 |
Basisvoorzieningen |
2.666 |
3.081 |
3.423 |
3.423 |
3.537 |
114 |
3.436 |
|||||||||
16-1-1-2 |
Buurtteams Sociaal |
284 |
76 |
284 |
284 |
33 |
-251 |
284 |
|||||||||
16-1-1-3 |
Aanvullende ondersteuning |
3.919 |
3.455 |
4.000 |
2.450 |
3.605 |
1.155 |
2.450 |
|||||||||
16-1-1-4 |
Centrumgemeentetaken |
4.000 |
6.021 |
4.000 |
4.000 |
5.999 |
1.999 |
4.000 |
|||||||||
Totaal Baten |
10.869 |
12.633 |
11.707 |
10.157 |
13.173 |
3.016 |
10.170 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
16-1-1-1 |
Basisvoorzieningen |
35.591 |
35.785 |
34.454 |
35.728 |
35.545 |
183 |
36.872 |
|||||||||
16-1-1-2 |
Buurtteams Sociaal |
20.248 |
20.741 |
20.171 |
21.632 |
22.702 |
-1.070 |
21.507 |
|||||||||
16-1-1-3 |
Aanvullende ondersteuning |
48.769 |
42.406 |
45.926 |
42.812 |
41.403 |
1.409 |
43.401 |
|||||||||
16-1-1-4 |
Centrumgemeentetaken |
100.183 |
98.979 |
99.489 |
107.356 |
105.589 |
1.767 |
106.499 |
|||||||||
Totaal Lasten |
204.791 |
197.910 |
200.040 |
207.528 |
205.239 |
2.289 |
208.279 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-193.922 |
-185.277 |
-188.333 |
-197.371 |
-192.065 |
5.305 |
-198.109 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
1.265 |
1.265 |
15 |
2.989 |
1.414 |
-1.575 |
1.416 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-192.658 |
-184.013 |
-188.318 |
-194.382 |
-190.651 |
3.730 |
-196.693 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Algemeen
Het totale resultaat op het programma Maatschappelijke Ondersteuning bedraagt 3,730 miljoen euro. In dit resultaat zit de onderbesteding op de incidentele middelen voor het actieplan sociale woningbouw (2,093 miljoen euro) en de helft van de incidentele middelen voor bed, bad, brood van het rijk (1,176 miljoen euro) die zal worden ingezet voor deze voorzieningen in 2018. Voor beide incidentele overschotten zal een bestedings- en dekkingsvoorstel aan de Raad worden gedaan. Het structurele resultaat van het programma Maatschappelijke Ondersteuning zonder deze incidentele onderdelen, bedraagt 0,461 miljoen euro.
Basisvoorzieningen
Er zijn geen noemenswaardige afwijkingen ten opzichte van de begroting te melden.
Buurtteams (Sociale basiszorg)
Bij de sociale basiszorg is het totale resultaat 1,3 miljoen euro negatief. Dit resultaat wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de hogere subsidie aan het buurtteam in verband met de extra werkzaamheden voor de herbeoordelingen van alle cliënten Hulp bij Huishouden. Daarnaast heeft UCentraal in 2017 een hogere subsidie ontvangen in verband met extra incidentele taken zoals de inzet van sociaal raadslieden.
Aanvullende ondersteuning
De hogere baten betreffen voornamelijk de dekking van de kosten voor de Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) van 0,980 miljoen euro uit de resterende HHT-middelen 2015 en 2016. Deze baten waren niet begroot. 1)
De lagere lasten bestaan uit lagere kosten dan begroot voor individuele begeleiding, dagbegeleiding en activering (1,2 miljoen euro). Zoals gemeld bij de tweede bestuursrapportage zit hierin een resultaat 2016 van 0,5 miljoen euro in verband met de eindafrekening kleine aanbieders en aanbieders arbeidsmatige activering. De uitgaven van de PGB individuele ondersteuning zijn 0,6 miljoen euro lager dan begroot. Hier zien we een lagere verzilvering van de toegekende PGB-budgetten.
In 2017 werd in het kader van de Regeling Tegemoetkoming Zorgkosten geen automatische toekenningen meer gedaan en moesten aanvragen onderbouwd worden ingediend. De ontvangen aanvragen zijn getoetst. Dit leidde tot een lagere besteding van 0,996 miljoen euro ten opzichte van het beschikbare budget. Onderdeel van dit budget was een begrote onttrekking van de reserve van 0,700 miljoen euro. Deze onttrekking was uiteindelijk niet nodig (zie toelichting reserves). De Huishoudelijke Hulp Toelage was niet begroot en leidt daarmee tot hogere lasten, die weggestreept kunnen worden tegen de hierboven genoemde hogere baten. Bij de overige individuele voorzieningen zijn de lasten 0,390 miljoen euro hoger dan begroot.
Per saldo is het resultaat op de aanvullende ondersteuning, inclusief de achterwege gebleven onttrekking aan de reserve, 1,863 miljoen euro.
Centrumgemeentetaken
De hogere baten betreffen vooral de niet begrote bijdrage die we ontvangen van het rijk voor het begeleiden en huisvesten van statushouders (1,2 miljoen euro) en de hogere eigen bijdrage voor beschermd wonen (0,657 miljoen euro). 1)
De lagere lasten dan geraamd hebben voor 2,5 miljoen euro betrekking op Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang. Hierin zitten ook de incidentele middelen voor het actieplan sociale woningbouw (2,093 miljoen euro). De onttrekking in de begroting van 0,875 miljoen euro aan de reserve Plan van aanpak Maatschappelijke Opvang kon achterwege blijven. Bij de tweede bestuursrapportage werd al voorzien dat we deze middelen pas vanaf 2018 en verder nodig hebben.
Het budget voor vreemdelingen laat een tekort zien 0,652 miljoen euro. Tegenover dit tekort staan de baten voor de begeleiding van statushouders. In het saldo zit ook de helft van het in 2017 ontvangen bedrag van de bed, bad, brood middelen (ruim 1 miljoen euro) die zoals gemeld bij de tweede bestuursrapportage nodig zijn om de kosten van de betreffende voorzieningen in 2018 te dekken.
Per saldo is het resultaat op de centrum gemeentetaken, inclusief de achterwege gelaten onttrekking aan de reserve, 2,891 miljoen euro.
Toelichting reserves
Het negatieve resultaat op de onttrekking reserves van 1,575 miljoen euro komt doordat twee begrote onttrekkingen uit de reserve plan van aanpak maatschappelijke opvang in de werkelijkheid niet hebben plaatsgevonden. Deze onttrekkingen waren voor de Regeling Tegemoetkoming Zorgkosten (0,700 miljoen euro) en het stadsteam herstel (0,875 miljoen euro). Hiermee blijven deze middelen beschikbaar in de reserve Plan van aanpak Maatschappelijke Opvang en kunnen worden ingezet voor de herziening van de eerste opvang en de begeleiding en ondersteuning voor daklozen.
1) In de totale baten aanvullende ondersteuning zitten ook de eigen bijdragen van cliënten. Conform de Kadernota Rechtmatigheid 2017 van de commissie BBV wijzen wij erop dat aangezien het Centraal
administratiekantoor (CAK) de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdragen uitvoert, er geen zekerheid is over de volledigheid van de inkomsten uit eigen bijdragen.
Verbonden partijen
Bijdrage aan Wigo4it 0,404 miljoen euro.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
16-1-1-1 |
Basisvoorzieningen |
||||||||||||||||||||||
6216 |
Accommodaties maatsch. activiteiten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6671 |
Accommodaties MO (MO) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6674 |
Inf onderst, vrijwwerk, mantelzrg (MnV) |
2.666 |
2.325 |
0 |
0 |
84 |
84 |
0 |
|||||||||||||||
6675 |
Inf onderst basisvaardigheden volwassene |
0 |
0 |
2.666 |
2.666 |
2.735 |
69 |
2.666 |
|||||||||||||||
6748 |
Accommodaties Welzijn |
0 |
756 |
757 |
757 |
719 |
-38 |
771 |
|||||||||||||||
16-1-1-2 |
Buurtteams Sociaal |
||||||||||||||||||||||
6364 |
Aanpak sociale Problematiek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6680 |
Buurtteamorganisatie Sociaal |
284 |
76 |
284 |
284 |
33 |
-251 |
284 |
|||||||||||||||
16-1-1-3 |
Aanvullende ondersteuning |
||||||||||||||||||||||
6685 |
Intensieve ondersteuning |
0 |
310 |
0 |
0 |
17 |
17 |
0 |
|||||||||||||||
6686 |
Maatwerkvoorzieningen (W&I) |
3.919 |
3.145 |
0 |
0 |
54 |
54 |
0 |
|||||||||||||||
6687 |
WMO Maatwerkvoorzieningen (nieuwe prod.) |
0 |
0 |
4.000 |
2.450 |
3.533 |
1.083 |
2.450 |
|||||||||||||||
16-1-1-4 |
Centrumgemeentetaken |
||||||||||||||||||||||
6690 |
Beschermd wonen |
4.000 |
5.139 |
4.000 |
4.000 |
4.657 |
657 |
4.000 |
|||||||||||||||
6691 |
Maatschappelijke Opvang |
0 |
49 |
0 |
0 |
158 |
158 |
0 |
|||||||||||||||
6692 |
GiA |
0 |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6693 |
Vreemdelingen |
0 |
823 |
0 |
0 |
1.184 |
1.184 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
10.869 |
12.633 |
11.707 |
10.157 |
13.173 |
3.016 |
10.170 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
16-1-1-1 |
Basisvoorzieningen |
||||||||||||||||||||||
6216 |
Accommodaties maatsch. activiteiten |
0 |
1 |
-100 |
-100 |
-2 |
-98 |
0 |
|||||||||||||||
6670 |
Accommodaties MO (UVO) |
0 |
0 |
-6 |
-6 |
0 |
-6 |
-6 |
|||||||||||||||
6671 |
Accommodaties MO (MO) |
2.009 |
1.908 |
1.448 |
1.710 |
1.820 |
-109 |
1.725 |
|||||||||||||||
6672 |
Samenlevingsinitiatieven |
9.439 |
9.350 |
9.079 |
9.291 |
9.210 |
81 |
10.248 |
|||||||||||||||
6673 |
Inf onderst, vrijwwerk, mantelzrg (S&S) |
1.317 |
1.291 |
1.197 |
1.188 |
1.179 |
9 |
1.209 |
|||||||||||||||
6674 |
Inf onderst, vrijwwerk, mantelzrg (MnV) |
16.304 |
16.724 |
12.956 |
13.328 |
12.945 |
383 |
13.497 |
|||||||||||||||
6675 |
Inf onderst basisvaardigheden volwassene |
0 |
0 |
3.504 |
4.004 |
4.113 |
-108 |
3.856 |
|||||||||||||||
6748 |
Accommodaties Welzijn |
6.524 |
6.511 |
6.376 |
6.312 |
6.280 |
32 |
6.343 |
|||||||||||||||
16-1-1-2 |
Buurtteams Sociaal |
||||||||||||||||||||||
6364 |
Aanpak sociale Problematiek |
325 |
315 |
675 |
675 |
696 |
-21 |
675 |
|||||||||||||||
6680 |
Buurtteamorganisatie Sociaal |
19.923 |
20.426 |
19.496 |
20.957 |
22.006 |
-1.049 |
20.832 |
|||||||||||||||
16-1-1-3 |
Aanvullende ondersteuning |
||||||||||||||||||||||
6685 |
Intensieve ondersteuning |
16.555 |
12.958 |
17.300 |
15.558 |
13.778 |
1.781 |
17.096 |
|||||||||||||||
6686 |
Maatwerkvoorzieningen (W&I) |
32.214 |
29.447 |
8.477 |
9.444 |
6.554 |
2.891 |
5.729 |
|||||||||||||||
6687 |
WMO Maatwerkvoorzieningen (nieuwe prod.) |
0 |
0 |
20.149 |
17.809 |
21.071 |
-3.262 |
20.576 |
|||||||||||||||
16-1-1-4 |
Centrumgemeentetaken |
||||||||||||||||||||||
6690 |
Beschermd wonen |
77.916 |
75.393 |
80.123 |
83.773 |
81.595 |
2.177 |
85.274 |
|||||||||||||||
6691 |
Maatschappelijke Opvang |
11.210 |
10.974 |
10.587 |
12.722 |
12.377 |
345 |
12.532 |
|||||||||||||||
6692 |
GiA |
6.223 |
6.174 |
6.054 |
6.192 |
6.294 |
-102 |
6.332 |
|||||||||||||||
6693 |
Vreemdelingen |
4.834 |
6.437 |
2.724 |
4.670 |
5.322 |
-653 |
2.361 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
204.791 |
197.910 |
200.040 |
207.528 |
205.239 |
2.289 |
208.279 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-193.922 |
-185.277 |
-188.333 |
-197.371 |
-192.065 |
5.305 |
-198.109 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
1.265 |
1.265 |
15 |
2.989 |
1.414 |
-1.575 |
1.416 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-192.658 |
-184.013 |
-188.318 |
-194.382 |
-190.651 |
3.730 |
-196.693 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Prestatie- |
Subsidie- |
Omschrijving Subsidiedoelstelling |
Begroting 2017 |
Realisatie 2017 |
Verschil |
Accommodaties maatschappelijke activiteiten |
Faciliteren van accommodaties voor maatschappelijke activiteiten. Uitgangspunten zijn een efficiënt gebruik en optimale toegankelijkheid. |
577 |
993 |
0 |
|
Sociaal makelaarschap |
Ondersteunen en faciliteren van bewonersinitiatieven middels sociaal makelaarschap als ondersteuning van de betrokken stad op drie (oplopende) niveaus. "Behoud" wanneer sprake is van een hoog potentieel van zelforganisatie. |
7.446 |
7.673 |
0 |
|
Kinder- en jongerenwerk MO |
Activeren van jeugdigen en bieden van mogelijkheden tot optimale ontwikkeling. |
458 |
472 |
0 |
|
Stimuleren vrijwilligerswerk |
Stimuleren en faciliteren van stedelijk vrijwilligerswerk middels het verbreden van de groep van actieve burgers en belemmeringen wegnemen om te participeren en vrijwilligerswerk te doen. |
809 |
832 |
0 |
|
Meldingen van stigmatisering en discriminatie worden adequaat opgevolgd |
Activiteiten op het gebied van preventie en voorlichting, met de nadruk op discriminatie op de arbeidsmarkt en in de horeca, uitgevoerd door Artikel 1 Midden-Nederland. |
274 |
274 |
0 |
|
Voorlichting en zichtbaar maken diversiteit |
Geven van voorlichting over en zichtbaar maken van diversiteit. |
150 |
244 |
0 |
|
Informele zorg en mantelzorgers |
Faciliteren, ondersteunen en organiseren van informele zorg inclusief mantelzorgondersteuning. |
3.378 |
3.377 |
0 |
|
Sociale prestaties en Dagondersteuning |
Het versterken van de zelfredzaamheid van kwetsbare Utrechters en het vergroten van hun zingeving. |
5.114 |
5.413 |
0 |
|
Belangenbehartiging en Informatievoorziening |
Faciliteren en organiseren van belangenbehartiging en informatie en advies. |
4.079 |
4.050 |
0 |
|
Laaggeletterdheid |
Verbeteren van taalniveau en andere basisvaardigheden. |
818 |
724 |
0 |
|
Versterken sociale basis |
Versterken Sociale Basis |
487 |
244 |
0 |
|
Versnelling Overvecht Aanpak Sociale Problematiek |
Versnelling Overvecht Aanpak Sociale Problematiek. |
608 |
549 |
0 |
|
Digitale vaardigheden |
Verbeteren van digitale basisvaardigheden |
0 |
279 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 1.1.1 Basisvoorzieningen zijn georganiseerd en initiatieven, vrijwilligers en mantelzorgers ondersteund |
24.198 |
25.124 |
0 |
||
Buurtteams Sociaal |
Oprichting, doorontwikkeling en uitvoering van de buurtteams en het leveren van hoogwaardige sociale basiszorg. |
15.930 |
16.988 |
0 |
|
Cliëntondersteuning |
Faciliteren en organiseren van cliëntondersteuning. Positioneren van het maatschappelijk werk in de wijken als een spilfunctie in de aanpak van sociaal kwetsbaren. |
3.972 |
4.152 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 1.1.2 Een stad dekkend goed functionerend netwerk van sociale basiszorg |
19.902 |
21.140 |
0 |
||
Voorkomen huiselijk geweld |
Voorkomen van huiselijk geweld bij alle slachtoffers. Bij ernstige dreiging en gevaar van huiselijk wordt een veilige situatie gecreëerd in de (crisis) opvang, onderduikadres, bij familie of via de informele netwerken. |
108 |
153 |
0 |
|
Innovatiemiddelen opvang en beschermd wonen |
Stimuleren van innovatie en versterking van de eigen regie en zelfredzaamheid van inwoners die nu gebruik maken van opvang en beschermd wonen. |
1.439 |
1.430 |
0 |
|
Versnellen wooncapaciteit (wonen/ zorg) |
Versnellen woningcapaciteit (wonen/zorg) |
0 |
366 |
0 |
|
Asielzoekers, ongedocumenteerden en vluchtelingen |
Reguliere ondersteuning van vluchtelingen, het continueren van de noodopvang voor (uitgeprocedeerde) asielzoekers en het steunpunt Perspectief voor ex-AMA's (voormalig alleenstaande minderjarige asielzoekers). |
2.084 |
3.788 |
0 |
|
Maatschappelijke opvang |
Voortzetten van en voortbouwen op bestaand beleid gericht op preventie en duurzaam herstel uitgaande van participatie en eigen kracht van sociaal kwetsbaren door tijdelijke intensieve acties |
0 |
519 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 1.1.4 Effectieve uitvoering van taken als centrumgemeente |
3.631 |
6.256 |
0 |
||
Totaal Subdoelstelling |
47.731 |
52.520 |
0 |
||
Bedragen zijn in duizenden euro's |