Doelstelling 1
Subdoelstellingen
DoelstellingUtrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
SubdoelstellingVoor en/of samen met inwoners, ondernemers en bezoekers nemen we niet-fysieke maatregelen die bijdragen aan duurzame mobiliteit
Inwoners, ondernemers en bezoekers kiezen bewust voor een vervoerswijze
We streven ernaar dat inwoners, bezoekers en ondernemers meer bewust een vervoerswijze gaan kiezen voor een bepaalde reis. Aspecten die zouden moeten meespelen zijn gemak, snelheid en gezondheid. We willen mensen prikkelen om vaker voor duurzaam vervoer te kiezen.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.1.1 | Zie onder subdoelstelling 2: Modal split |
Uitvoeren van maatregelen in het kader van mobiliteitsmanagement (De gebruiker Centraal), schoon vervoer, goederenvervoer en verkeersmanagement
Mobiliteitsmanagement
We richten onze maatregelen op vijf doelgroepen, te weten werknemers, kinderen, inwoners, studenten
en bezoekers. Ook afgelopen jaar hebben we het gebruik van fiets en / of openbaar vervoer, werken op andere tijden of thuiswerken en gebruik van schoon vervoer onder de verschillende doelgroepen gepromoot. Grotendeels vond dat plaats in het samenwerkingsverband Goed op Weg dat zich inzet voor bereikbaarheid en leefbaarheid in Midden Nederland.
Smart mobility
Vanuit de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente doen we gerichte uitvragen aan de markt naar smart mobility toepassingen. Het kader daarbij wordt gevormd door het Mobiliteitsplan Slim Regelen, Slimme Routes en Slim Bestemmen (SRSRSB). Vernieuwende mobiliteitsconcepten, zoals ‘Mobility as a Service’ via multimodale (deel)mobiliteitshubs, zijn nodig om onze ambities voor een gezond stedelijk leven mogelijk te maken.
Schoon vervoer
In 2017 zijn we op de ingeslagen weg doorgegaan met het stimuleren en faciliteren van schone en duurzame mobiliteit in Utrecht.
De oplaadinfrastructuur voor elektrisch vervoer is in 2017 verder uitgerold. De milieuzones voor personen- en bestelvoertuigen worden steeds beter nageleefd. We hebben ingezet op autodelen, onder meer door twee initiatieven te steunen (We Drive Solar en Testrijders), en op maatregelen op gebied van vaartuigen en brom- en snorfietsen. Evenemententerreinen zijn voorzien van elektrische aansluitpunten, zodat er minder dieselaggregaten nodig zijn. We hebben laten onderzoeken wat de meest (kosten)effectieve maatregelen zijn om onze ambities op gebied van luchtkwaliteit en gezondheid te behalen. Schoon en duurzaam vervoer speelt daarin een doorslaggevende rol: RIVM en RHDHV concluderen dat een van de meest effectieve maatregelen het (doorgaan met) inzetten op zero emissie vervoer is.
Goederenvervoer
In 2017 hebben we gewerkt aan de toegankelijkheid van het voetgangersgebied. Zo is de automatische paalinstallatie op Vredenburg geïnstalleerd. Na een testfase in 2018 zullen alleen nog ontheffinghouders het voetgangersgebied binnen mogen komen buiten de venstertijden. In 2018 zal dit project worden afgerond. Inmiddels zijn ten behoeve van de horecagelegenheden vier stop & drops gerealiseerd. En hebben marktpartijen zoals Post-NL, DHL en Cityservicebike succesvolle pilots uitgevoerd met microhubs aan de rand van de binnenstad. Deze partijen hebben aangegeven een vervolg te geven aan deze pilots in 2018. In september 2017 is een convenant afgesloten met CMU, TLN en EVOFENEDEX, waarin wordt afgesproken in 2025 Zero Emission Stadsdistributie te realiseren. Begin 2018 is de Green Business Club op deze ambitie aangehaakt door de Green Deal ZES te ondertekenen. In de Green Business Club zitten grote bedrijven zoals de Rabobank en de Jaarbeurs. In de binnenstad hebben we een aantal nulmetingen gerealiseerd om beter zicht te krijgen op hoe de logistiek in de binnenstad is georganiseerd. Op basis hiervan zijn we samen met het CMU en de ondernemers in gesprek hoe in te zetten op slimme, schone en efficiënte logistiek, bijvoorbeeld door meer samenwerking.
Lage Weide is in 2017 uitgeroepen tot nationale distributie hotspot. Er is géén apart ontkoppelpunt gerealiseerd, bij gebrek aan een haalbare businesscase. Wel maken nu een aantal bedrijven van Lage Weide deel uit van een landelijke netwerk logistieke ontkoppelpunten, waarbij afspraken zijn gemaakt om te mogen ontkoppelen op elkaars locaties. De logistiek makelaar heeft ruim 150 bedrijven benaderd en koppelt verschillende stakeholders en initiatieven aan elkaar in de stad met betrekking tot efficiënte, schone en slimme logistiek. Zo is mede dankzij de logistiek makelaar in 2017 een bouwhub gerealiseerd op Lage Weide, waar inmiddels een aantal grote bouwprojecten in het stationsgebied van gebruik maakt. In een eerdere pilot met een bouwhub is 70% reductie van vervoersbewegingen en 70% -reductie in CO2-uitstoot gerealiseerd.
Verkeersmanagement
In 2017 hebben we het Meldpunt VRI’s voortgezet. Ook in 2017 hebben we een planning op waarbij de uitvoering van grote projecten zodanig op elkaar wordt afgestemd dat verkeershinder zo veel als mogelijk wordt vermeden. Het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) is operationeel. De inrichting is gebaseerd op uitkomsten van Proof of Concept Utrecht-Zuid. Dit is een eerste voorbeeld van netwerkmanagement op deze schaal in Nederland. We zijn gestart met het inrichten van beheer van DVM in de stad. Binnen het samenwerkingsverband Goed op Weg hebben we geparticipeerd in C-ITS-Talking Traffic waarbij we de nadruk leggen op beïnvloeding van vrachtverkeer.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.1.1a | Oplaadpalen | 2013 | in de openbare ruimte: 320 Semi openbare laadpalen: 200 | 322 | In de openbare ruimte: 70 | 72 | 475 | |||||||
|
||||||||||||||
P1.1.1b | E-scooter | 2013 | Zakelijk: 400 Particulier: 100 | in totaal 700 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |||||||
|
||||||||||||||
P1.1.1c | Logistiek ontkoppel punt projecten | 2016 | in uitvoering | verkend | gereed | Gestopt. | gereed | |||||||
|
||||||||||||||
P1.1.1d | Maatregelen meldpunt stoplichten | 2016 | in uitvoering | In uitvoering | gereed | gereed | gereed | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
04-1-1-1 |
Mob-en verkeersmgt, schoon-en goedrnverv |
5.177 |
7.852 |
310 |
3.557 |
1.794 |
-1.763 |
112 |
|||||||||
Totaal Baten |
5.177 |
7.852 |
310 |
3.557 |
1.794 |
-1.763 |
112 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
04-1-1-1 |
Mob-en verkeersmgt, schoon-en goedrnverv |
9.947 |
10.751 |
2.432 |
8.524 |
5.858 |
2.666 |
2.802 |
|||||||||
Totaal Lasten |
9.947 |
10.751 |
2.432 |
8.524 |
5.858 |
2.666 |
2.802 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-4.770 |
-2.899 |
-2.122 |
-4.967 |
-4.063 |
903 |
-2.690 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
4.950 |
3.079 |
2.122 |
4.832 |
3.928 |
-903 |
2.690 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
180 |
180 |
0 |
-135 |
-135 |
0 |
0 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Algemene toelichting
In de begroting ramen wij de lasten en baten per jaar van de meerjarige projecten van het programma Bereikbaarheid op basis van de uitvoeringsplanning van het Meerjaren perspectief Bereikbaarheid (MPB). Dit is het zogenaamde kasritme. Door vertraging of versnelling van projecten ontstaan er voordelige of nadelige afwijkingen van dit kasritme. Afwijkingen kunnen ook ontstaan omdat het betaalritme van projecten niet synchroon loopt met de uitvoeringsplanning. Ook onverwachte situaties in projecten beïnvloeden het kasritme. In het MPB is meer informatie opgenomen over de uitvoeringsplanning van de projecten.
- Vertraging van een project of in het betaalritme leidt tot lagere lasten, maar ook tot lagere baten (subsidies) of een lagere onttrekking aan de reserve in een jaar
- Versnelling van een project of in het betaalritme leidt tot hogere lasten, maar ook tot hogere baten (subsidies) of een hogere onttrekking aan de reserve in een jaar
- Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen.
Meer informatie over af te sluiten projecten in 2017 is terug te vinden in de bijlage ‘Af te sluiten investeringen’.
Afwijkingen kasritme
Baten:
In 2017 zijn er lagere bijdragen als gevolg van lagere lasten. Dit betreft de volgende projecten:
- Actieplan goederenvervoer 0,7 miljoen euro
- De Gebruiker Centraal Vervolg 0,5 miljoen euro
- Proof of Concept 0,7 miljoen euro.
Hiertegenover staat één project waarvoor de lasten hoger zijn en daarmee ook de baten:
- Autodelen 0,1 miljoen euro.
Lasten:
De lasten zijn lager door met name de volgende projecten:
- Actieplan goederenvervoer. De lasten zijn in 2017 1,0 miljoen euro lager dan geraamd.
- De Gebruiker Centraal vervolg. Verwacht was dat dit project eind 2017 zou zijn afgerond, maar de uitvoering loopt nog door in 2018. In 2017 heeft dit geleid tot 0,9 miljoen euro lagere lasten.
- Proof of concept. De lasten zijn 0,600 miljoen euro lager dan in het kasritme voor 2017 was opgenomen. Het project loopt nog door in 2018.
- Meetnet Luchtkwaliteit. Tot en met 2020 is hiervoor 0,500 miljoen euro beschikbaar. In 2017 zijn de uitgaven 0,040 miljoen euro terwijl 0,150 miljoen euro was opgenomen. Dit leidt in 2017 tot 0,110 miljoen euro lagere lasten.
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
04-1-1-1 |
Mob-en verkeersmgt, schoon-en goedrnverv |
||||||||||||||||||||||
6460 |
Ov. Maatregelen Luchtkwal./goederenverv. |
5.177 |
7.852 |
310 |
3.557 |
1.794 |
-1.763 |
112 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
5.177 |
7.852 |
310 |
3.557 |
1.794 |
-1.763 |
112 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
04-1-1-1 |
Mob-en verkeersmgt, schoon-en goedrnverv |
||||||||||||||||||||||
6460 |
Ov. Maatregelen Luchtkwal./goederenverv. |
9.947 |
10.751 |
2.432 |
8.524 |
5.858 |
2.666 |
2.802 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
9.947 |
10.751 |
2.432 |
8.524 |
5.858 |
2.666 |
2.802 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-4.770 |
-2.899 |
-2.122 |
-4.967 |
-4.063 |
903 |
-2.690 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
4.950 |
3.079 |
2.122 |
4.832 |
3.928 |
-903 |
2.690 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
180 |
180 |
0 |
-135 |
-135 |
0 |
|||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Prestatie- |
Subsidie- |
Omschrijving Subsidiedoelstelling |
Begroting 2017 |
Realisatie 2017 |
Verschil |
De Gebruiker Centraal |
Stimulering gebruik fiets. |
205 |
205 |
0 |
|
Deelgebruik auto testrijders |
Stimuleren deelgebruik auto door testrijders. |
40 |
40 |
0 |
|
We Drive Solar/ Schoon vervoer |
Het bevorderen van autodelen, met elektrische auto's en bidirectioneel laden. |
231 |
234 |
0 |
|
Duurzame stadsdistributie innovatie en onderzoek |
Procesinnovatie duurzaam goederenvervoer en haalbaarheidsonderzoek duurzaam goederenvervoer. |
82 |
37 |
0 |
|
Totaal Prestatiedoelstelling 1.1.1 Voor en/of samen met inwoners, ondernemers en bezoekers nemen we niet-fysieke maatregelen die bijdragen aan een duurzaam |
558 |
516 |
0 |
||
Totaal Subdoelstelling |
558 |
516 |
0 |
||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
DoelstellingUtrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
SubdoelstellingWe bouwen met fysieke maatregelen aan een duurzame infrastructuur
Fietsers en voetgangers staan op de eerste plaats in een verkeersveilige stad
De fietser en voetganger zijn qua vervoer belangrijk om Utrecht bereikbaar en aantrekkelijk, leefbaar, gezond, en duurzaam te houden voor inwoners, bezoekers en bedrijven. De fiets en de voetganger zijn wat ons betreft de belangrijkste vormen van vervoer in de stad. Verkeersveiligheid is hierbij belangrijk.
Het openbaar vervoer in, van en naar de stad is een aantrekkelijk vervoermiddel
Utrecht Centraal is hét OV-knooppunt van Nederland en openbaar vervoer speelt een grote rol in het
bereikbaar, aantrekkelijk en leefbaar houden van Utrecht. Naast Utrecht Centraal kent de gemeente
andere NS stations met verbindingen in alle windrichtingen. Samen met Rijk, regio, NS en ProRail
werken we aan verbetering van deze verbindingen en de deur tot deur reis. Het regionaal OV-netwerk
vervult daarbij een belangrijke rol. We richten ons op de verdere realisatie van veilige, snelle,
comfortabele en herkenbare bus- en tramroutes.
Het autogebruik past in het duurzaam mobiliteitssysteem
In de stad zijn de bestemmingen bereikbaar voor de auto. We streven daarbij naar een
efficiëntieverbetering, waarbij de milieuhinder, onveiligheid, barrièrewerking en overmatig ruimtebeslag
worden teruggedrongen. Autoverkeer zonder herkomst of bestemming willen we op de snelwegen laten
rijden. Bij de herinrichting van de binnenstedelijke verbindingswegen zoeken we de balans tussen de
mobiliteitsbehoefte en de behoeften van de gebruiker van de openbare ruimte.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.2.1 | % fietsgebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | 26% (2011 en 2012) | 27% | 28,5% | 27% | nog niet beschikbaar | 29% (2017+2018) | |||||
|
||||||||||||
E1.2.2 | % OV gebruik voor verplaatsingen in, van en naar de Gemeente Utrecht op basis van modal split | 15% (2011 en 2012) | 18% | 15,5% | 16% | nog niet beschikbaar | 16% (2017+2018) | |||||
|
||||||||||||
E1.2.3 | % autogebruik voor verplaatsingen in, van en naar de gemeente Utrecht op basis van modal split | 40% (2011 en 2012) | 38% | 38% | 39% | nog niet beschikbaar | 37,5% (2017+2018) | |||||
|
Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad
Voetganger
We zijn verder gegaan met de uitvoering van het Actieplan Voetganger. We breiden het voetgangersgebied binnenstad uit met zo veel mogelijk ruimte voor de fiets. De implementatie is voorzien op 1 mei 2018.
Fiets
In 2017 is de Dafne Schippersbrug die leidsche Rijn verbindt met Oog in Al en verder in gebruik genomen. We hebben de doorfietsroutes Cremerstraat, Vechtroute fase 1 en Oosterspoorbaan fase 1 opgeleverd. Daarnaast zijn de fietsroutes Maliesingel – Wittevrouwensingel, Overvecht – USP en Elektronweg – Reactorweg in uitvoering. Voor de fietsroute parallel aan het spoor Utrecht – Amsterdam en de route Om de Noord zijn verkenningen gestart. Voor de herinrichting Ooster- en Westerkade, waardoor het station Vaartsche Rijn beter bereikbaarheid wordt voor langzaam verkeer, en de herinrichting van de Voorstraat – Wittevrouwenstraat is in 2017 het integraal programma van Eisen vrijgegeven voor consultatie.
Verkeersveiligheid
In 2017 hebben wij tweemaal de voortgang van het programma verkeersveiligheid gerapporteerd nadat in 2016 als gevolg van een audit de inrichting van het programma is aangepakt. De rapportage bevat een dynamische lijst met maatregelen verkeersveiligheid en de stand van zaken. Naast de uitvoering van fysieke maatregelen wordt ingezet op gedrag van de verkeersdeelnemers. In de voortgangsrapportage zijn ook indicatoren verkeersveiligheid opgenomen. Alle maatregelen van het project Vleuterweide zijn uitgevoerd.
In 2017 is het programma Utrechts Veiligheidslabel (UVL) geëvalueerd. Uit het onderzoek blijkt, dat vooral scholen die de verkeersveiligheid al op orde hebben blijvend mee (willen) doen aan het label, en dat de scholen die dit niet hebben, bij de verplichte herijking afhaken of buiten zicht blijven. Daarom werken we aan een nieuwe aanpak. Deze wordt onderdeel van het programma Verkeersveiligheid.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die het gebruik van openbaar vervoer bevorderen
De uitvoering van De Uithoflijn, de tramverbinding tussen Centraal Station en De Uithof, heeft vertraging opgelopen. De inpassing, met name in het stationsgebied, is complex. Meerdere partijen zijn daar aan het werk en deze werkzaamheden moeten op elkaar zijn afgestemd. Daardoor gaat de tram later rijden dan verwacht. We verwachten dat de hele lijn eind 2019 in exploitatie kan worden genomen. We kijken naar mogelijkheden om de tram eerder in deelexploitatie te laten nemen tussen station Vaartsche Rijn en De Uithof.
De busbaan Transwijk is in uitvoering. Dit deel wordt naar verwachting in 2019 opgeleverd. Voor de busbaan Dichterswijk is in 2017 het IPvE vastgesteld en een Voorlopig Ontwerp vrijgegeven voor consultatie. In dat ontwerp wordt rekening gehouden met een fietsonderdoorgang ter hoogte van de Nelson Mandelabrug. De maatregelen op de Waterlinieweg ter bevordering van de doorstroming van bussen zijn bij het groot onderhoud aan deze weg uitgevoerd.
Eind 2017 zijn de eerste resultaten van U NED opgeleverd. Het eindrapport bevat een nadere bepaling van de urgentie, benoemt de opgaven en knelpunten, geeft een (eerste) afwegingskader en toont mobiliteitsperspectieven. Gestart is het maken van een programmaplan.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad
In 2017 is het Integraal Programma van Eisen van de opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht vrijgegeven voor inspraak. Parallel zoeken wij naar aanvullende middelen om meerdere pleinen verdiept te kunnen aanleggen. Het Integraal Programma van Eisen voor de Westelijke Stadsboulevard is vastgesteld. Hierbij is gekozen voor het burgerintitiatief Fris Alternatief als inrichting van de Majellaknoop. De aanleg van een stadsboulevard op Socrateslaan / Beneluxlaan, in aansluiting op ’t Goylaan, is in 2017 nog niet gestart. Als alternatief voor een knip op de Maarssenseweg zijn drie maatregelen voorgesteld. Hiervan is de rotonde Maarssenseweg, Schoolstraat, Thematerweg opgeleverd. De aanpak van de Schoolstraat is in voorbereiding.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.2.1a | Doorfietsroute Vechtoever fase 1 | - | gereed | voorbereid | gereed | gereed | gereed | |||||||
|
||||||||||||||
P1.2.1b | Doorfietsroute Oosterspoorbaan | gereed | gereed | gereed | gereed | gereed | ||||||||
|
||||||||||||||
P1.2.1c | Fietsbrug over AR kanaal | in uitvoering | in uitvoering | gereed | gereed | gereed | ||||||||
|
||||||||||||||
P1.2.1d | 2e tranche verkeersmaatregelen | minimaal in uitvoering | in uitvoering | gereed | gereed | gereed | ||||||||
|
||||||||||||||
P1.2.1e | Verkeersmaatregelen Vleuterweide | - | in uitvoering | in uitvoering | gereed | gereed | gereed | |||||||
|
||||||||||||||
P1.2.2a | De Uithoflijn | - | in uitvoering | In uitvoering | in uitvoering | in uitvoering | gereed | |||||||
|
||||||||||||||
P1.2.2b | Busbaan Dichterswijk | - | ontwerp gereed | In voorbereiding | in voorbereiding | in voorbereiding | in uitvoering | |||||||
|
||||||||||||||
P1.2.2c | Busbaan Transwijk | - | Gegund | in uitvoering | in uitvoering | in uitvoering | ||||||||
|
||||||||||||||
P1.2.3 | Voorstraat-Wittevrouwenstraat | in voorbereiding | in voorbereiding | in uitvoering | ||||||||||
|
||||||||||||||
P1.2.3a | Stadsboulevard 't Goylaan | - | gereed | gereed | n.v.t. | gereed | gereed | |||||||
|
||||||||||||||
P1.2.3b | Aansluiting NOUW2 op LRC | - | gereed | gereed | n.v.t. | gereed | gereed | |||||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
04-1-2-1 |
Uitvoeren van proj. en maatr.fiets |
3.304 |
4.869 |
1.534 |
6.444 |
1.302 |
-5.142 |
89 |
|||||||||
04-1-2-2 |
Uitvoeren van proj. en maatr.gebr.OV |
12.893 |
8.535 |
2.788 |
33.445 |
26.763 |
-6.682 |
32.598 |
|||||||||
04-1-2-3 |
Uitvoeren van proj. en maatr.auto gebrui |
8.787 |
4.764 |
0 |
4.000 |
124 |
-3.876 |
3.000 |
|||||||||
Totaal Baten |
24.984 |
18.168 |
4.322 |
43.889 |
28.190 |
-15.699 |
35.687 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
04-1-2-1 |
Uitvoeren van proj. en maatr.fiets |
18.298 |
20.694 |
8.545 |
18.324 |
17.087 |
1.237 |
16.772 |
|||||||||
04-1-2-2 |
Uitvoeren van proj. en maatr.gebr.OV |
15.576 |
11.765 |
2.377 |
27.344 |
16.768 |
10.576 |
33.993 |
|||||||||
04-1-2-3 |
Uitvoeren van proj. en maatr.auto gebrui |
15.574 |
10.748 |
7.573 |
16.495 |
5.719 |
10.776 |
6.499 |
|||||||||
Totaal Lasten |
49.448 |
43.208 |
18.495 |
62.164 |
39.575 |
22.589 |
57.264 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
-24.464 |
-25.040 |
-14.173 |
-18.275 |
-11.385 |
6.890 |
-21.577 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
15.661 |
15.661 |
7.768 |
12.687 |
12.687 |
0 |
17.876 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
23.962 |
22.346 |
6.361 |
15.861 |
11.660 |
-4.201 |
21.232 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-16.162 |
-18.355 |
-15.580 |
-15.101 |
-12.412 |
2.689 |
-18.220 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Algemene toelichting
De verschillen worden met name veroorzaakt door afwijkingen in het kasritme.
Als gevolg van deze afwijkingen zijn de totale baten per saldo 15,7 miljoen euro lager en de lasten per saldo 22,6 miljoen euro lager dan begroot.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die fiets en voetgangers als vormen van vervoer aantrekkelijker maken in een verkeersveilige stad.
Afwijking kasritme
Baten
Vanuit het Regionale uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RUVV) zijn een aantal begrote inkomsten niet ontvangen in 2017 (2,425 miljoen euro) en een bijdrage vanuit de NSL is al in 2016 ontvangen (0,790 miljoen euro).
Lasten
Projecten waarbij geldt dat de werkzaamheden in 2017 nog niet volledig zijn uitgevoerd en een vervolg krijgen in 2018 zijn onder andere:
- Doorfietsroutes (5,5 miljoen euro). Dit betreft met name de doorfietsroute om de Oost resterend tracé, doorfietsroute Elektronweg-Reactorweg en de doorfietsroute Overvecht-Uithof
- Invoering leenfietsen (0,356 miljoen euro)
- Fietsparkeren binnenstad en Utrecht centrum (0,700 miljoen euro)
- Herenroute (1,137 miljoen euro)
- Fietsparkeren Business case Openbaar Vervoer Terminal na pilot (0,956 miljoen euro)
- Kwaliteit fietsroutes Stations (0,192 miljoen euro)
Het project Dafne Schippers fietsbrug is in 2017 zo goed als afgerond, een aantal afrondende werkzaamheden krijgen een vervolg in 2018.
Daarnaast is een verwachte verrekening van 4,000 miljoen euro met de grondexploitatie stationsgebied voor de Moreelsebrug (Rabobrug) doorgeschoven naar 2018.
Resultaat af te sluiten project
Het project verbeteren As van Berlage, fietspaden op Egmondkade en van Hoornekade heeft lagere lasten dan begroot (1,241 miljoen euro) door aanbestedingsvoordelen en lagere uitvoeringskosten. Tegenover deze lagere lasten staan ook lagere baten dan begroot door lagere bijdragen vanuit RUVV (0,400 miljoen euro) en bijdrage derden (0,388 miljoen euro). Het project is in 2017 afgerond.
Uitvoeren van projecten en maatregelen OV en verkeersveiligheid
Afwijking kasritme
Baten
Maatregelen OV
De baten OV zijn 7,1 miljoen euro lager dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere subsidieontvangst voor het project HOV bestaande stad Z80 (7,5 miljoen euro). Daar staan hogere baten tegenover van 0,4 miljoen euro voor Ov Overvecht St. Jacobsstraat.
Verkeersveiligheid
Voor het uitvoeren van projecten wijkverkeersplannen zijn er voor 2017 voor 0,234 miljoen euro aan baten gerealiseerd die eerder niet opgenomen waren in de begroting. Dit betreft een bijdrage vanuit RSS (Randstadspoor ) aan station Vleuten binnen het project Vleuterweide.
Lasten
Maatregelen OV
De lasten zijn 11,2 miljoen euro lager dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat het verloop van uitgaven afwijkt van de berekende jaarlasten van de meerjarige projecten.
- Voor HOV bestaande stad Z80, zijn niet uitgeven de risicoposten 5,6 miljoen en grotendeels de stelposten 2 miljoen euro. Verder heeft aannemer BAM Infra niet het volledige voor 2017 geplande bedrag gefactureerd.
De Z90 is door onderzoek naar de dekking van de fietsonderdoorgang Nelson Mandelabrug vertraagd, waardoor de kosten (1,4 miljoen euro) doorschuiven naar 2018. De lasten voor de bereikbaarheid van het station via de Oosterkade en de Westerkade zijn door vertraging van het project 1,9 miljoen euro lager.
- Voor de Uithoflijn wordt een aantal werkzaamheden (0,9 miljoen euro) pas in 2018 uitgevoerd, deels als gevolg van uitloop werkzaamheden realisatie traminfrastructuur (Vaartsestraat, Bleekstraat, Ledig Erf) en deels door langere doorlooptijden als gevolg van participatie (Oosterspoorbaan Zuid, gevelmaatregelen).
- Bij overige projecten is voor 0,6 miljoen euro meer gefactureerd dan begroot in 2017.
Verkeersveiligheid
De hogere lasten van in totaal 2,951 miljoen euro komen voort uit een nadelig kasritme door versnelling van het uitvoeren van projecten. Het betreft voornamelijk projecten binnen het Economisch Investeringsfonds (EIF) en binnen het Actieplan Verkeersveiligheid.
Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan autogebruik dat past in een aantrekkelijke en bereikbare stad
Afwijking kasritme
Baten
De baten zijn 3,876 miljoen euro lager dan begroot en de lasten zijn 8,152 miljoen euro lager dan begroot. In verband met het activeren van de kosten voor de Integrale aanpak NRU zijn de lasten en baten 4 miljoen euro lager. Daarnaast is er sprake van een incidentele bijdrage van de provincie voor het project Talking traffic van 0,124 miljoen euro .
Lasten
De lasten zijn 4,152 miljoen euro lager dan begroot in verband met afwijkingen op het kasritme bereikbaarheid. Bij onder andere de volgende projecten waren de lasten lager dan het geraamde kasritme:
- Het wegnummer- en informatiesysteem (1,263 miljoen euro lager)
- Binnenstedelijke verbindingsweg Socrateslaan Beneluxbaan Oost (0,850 miljoen euro lager)
- Oversteekbaarheid Eykmanlaan (0,450 miljoen euro lager)
- Inpassing NOUW Leidsche Rijn Centrum (1,142 miljoen lager)
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
04-1-2-1 |
Uitvoeren van proj. en maatr.fiets |
||||||||||||||||||||||
6457 |
Stimuleren gebruik fiets |
3.304 |
3.632 |
1.534 |
6.444 |
1.069 |
-5.375 |
89 |
|||||||||||||||
6458 |
Wijkverkeersplannen |
0 |
1.237 |
0 |
0 |
234 |
234 |
0 |
|||||||||||||||
04-1-2-2 |
Uitvoeren van proj. en maatr.gebr.OV |
||||||||||||||||||||||
6450 |
Overige kosten bereikbaarheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6451 |
Verkeers-, vervoer- en parkeerbeleid |
0 |
6 |
0 |
0 |
6 |
6 |
0 |
|||||||||||||||
6452 |
Progr.man. bereikbaarheid & luchtkwalit. |
0 |
113 |
0 |
0 |
126 |
126 |
0 |
|||||||||||||||
6453 |
Stimuleren gebruik OV |
12.893 |
8.416 |
2.788 |
33.445 |
26.630 |
-6.815 |
32.598 |
|||||||||||||||
04-1-2-3 |
Uitvoeren van proj. en maatr.auto gebrui |
||||||||||||||||||||||
6454 |
Aanpak knelpunten autoverkeer op hfdweg. |
8.787 |
4.683 |
0 |
4.000 |
124 |
-3.876 |
3.000 |
|||||||||||||||
6459 |
Realiseren P+R-Voorzieningen |
0 |
81 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
24.984 |
18.168 |
4.322 |
43.889 |
28.190 |
-15.699 |
35.687 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
04-1-2-1 |
Uitvoeren van proj. en maatr.fiets |
||||||||||||||||||||||
6457 |
Stimuleren gebruik fiets |
13.655 |
14.949 |
5.633 |
13.060 |
8.872 |
4.188 |
8.093 |
|||||||||||||||
6458 |
Wijkverkeersplannen |
4.643 |
5.745 |
2.912 |
5.264 |
8.215 |
-2.951 |
8.679 |
|||||||||||||||
04-1-2-2 |
Uitvoeren van proj. en maatr.gebr.OV |
||||||||||||||||||||||
6450 |
Overige kosten bereikbaarheid |
-2.372 |
-2.660 |
-4.211 |
-4.217 |
-4.116 |
-101 |
-4.173 |
|||||||||||||||
6451 |
Verkeers-, vervoer- en parkeerbeleid |
220 |
671 |
524 |
539 |
547 |
-8 |
562 |
|||||||||||||||
6452 |
Progr.man. bereikbaarheid & luchtkwalit. |
1.531 |
2.399 |
2.068 |
2.000 |
2.224 |
-225 |
2.053 |
|||||||||||||||
6453 |
Stimuleren gebruik OV |
16.197 |
11.357 |
3.996 |
29.022 |
18.112 |
10.910 |
35.551 |
|||||||||||||||
04-1-2-3 |
Uitvoeren van proj. en maatr.auto gebrui |
||||||||||||||||||||||
6454 |
Aanpak knelpunten autoverkeer op hfdweg. |
15.363 |
10.456 |
7.377 |
13.871 |
5.719 |
8.152 |
6.499 |
|||||||||||||||
6459 |
Realiseren P+R-Voorzieningen |
211 |
292 |
196 |
2.624 |
0 |
2.624 |
0 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
49.448 |
43.208 |
18.495 |
62.164 |
39.575 |
22.589 |
57.264 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
-24.464 |
-25.040 |
-14.173 |
-18.275 |
-11.385 |
6.890 |
-21.577 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
15.661 |
15.661 |
7.768 |
12.687 |
12.687 |
0 |
17.876 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
23.962 |
22.346 |
6.361 |
15.861 |
11.660 |
-4.201 |
21.232 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
-16.162 |
-18.355 |
-15.580 |
-15.101 |
-12.412 |
2.689 |
-18.220 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.
DoelstellingUtrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
SubdoelstellingAuto- en fietsparkeervoorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijke, leefbare en bereikbare stad
Het parkeergedrag van automobilisten draagt bij aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
De nota Stallen en Parkeren, die uw gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld, bevat een nieuwe aanpak
voor autoparkeren in lijn met Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar. De aantrekkelijkheid en
bereikbaarheid van de stad en de kwaliteit van de openbare ruimte zijn hierbij belangrijke
uitgangspunten.
Het parkeergedrag van fietsers draagt bij aan de kwaliteit van de openbare ruimte
De nota Stallen en Parkeren, die uw gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld, bevat een nieuwe aanpak
voor fietsparkeren in lijn met Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar. De aantrekkelijkheid en
bereikbaarheid van de stad en de kwaliteit van de openbare ruimte zijn hierbij belangrijke
uitgangspunten.
Effectindicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E1.3.1 | Aantal verkochte P+R combikaarten | 114.887 (2012) | 140.000 | 179.951 | 175.000 | 198.765 | 207.000 | |||||
|
||||||||||||
E1.3.2 | Aantal gestalde fietsen in centrum en stationsgebied, bewaakt en onbewaakt (zaterdag in juni van 12-14 uur) | 26.231 (2010); 26.947 (2012) | 29.000 | 27.211 | 27.000 | 27.369 | 29.500 | |||||
|
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
In 2017 zijn we verder gegaan met het uitvoeren van de nota Stallen en Parkeren.
Dat betekent dat we om de parkeerdruk te reguleren betaald parkeren hebben ingevoerd in de Professor Jordanlaan en Tolsteegplantsoen. In de tweede helft van 2017 hebben we in de Topaaslaan en omgeving en de Lamerislaan en omgeving een draagvlakmeting gehouden, in beide gebieden heeft een meerderheid voor betaald parkeren gestemd en wordt betaald parkeren ingevoerd per 1 april 2018. In Leidsche Rijn Centrum wordt gefaseerd betaald parkeren ingevoerd. Met ingang van 2 oktober 2017 is betaald parkeren ingevoerd in Leidsche Rijn Centrum Noord en Berlijnplein.
In de binnenstad zijn we verder gegaan met het verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte door het autoparkeren te verplaatsen van de straat naar garages, volgens de aanpak die uw raad bij het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid 2016 heeft vastgesteld en de financiële ruimte die uw raad daarvoor beschikbaar heeft gesteld. In dit kader hebben 27 bewoners in de binnenstad hun parkeervergunning ingeleverd voor een abonnement in een parkeergarage. De vrijgekomen parkeerplaatsen worden ingezet voor diverse herinrichtingsprojecten in de binnenstad.
In mei 2017 is de ‘Aanpak bevorderen P+R gebruik’ vastgesteld door uw raad. Conform de aanpak, hebben we de (online) vindbaarheid van de Utrechtse P+R’s vergroot. Dit hebben we gedaan door de informatie over P+R’s in Utrecht te integreren in de website van Goedopweg. Op deze website De vindbaarheid rondom P+R Westraven naar de bus- en tramhalte is in samenwerking met U-OV verbeterd door betere bebording en betere OV-reisinformatie in de P+R.
Voor P+R Westraven is een aantal verbeteringen doorgevoerd, waaronder vervanging van bestaande verlichting door LED verlichting en de 24 uurs aanwezigheid van personeel.
Voor de doorontwikkeling van het P+R combikaartje zijn in samenwerking met U-OV verschillende varianten uitgewerkt en is onderzoek gedaan onder de huidige gebruikers van de P+R’s. De technische en financiële haalbaarheid wordt in 2018 verder onderzocht.
Voor de handhaving van betaald parkeren is de 2e scanauto in gebruik genomen en hebben we onderzocht hoe we met informatiegestuurde handhaving de betalingsbereidheid nog verder kunnen verhogen. Dit heeft geleid tot een iets hogere betalingsbereidheid in 2017 dan in het jaar daarvoor. Ook kon de handhaving efficiënter verlopen doordat sinds 1 oktober 2017 het vergunningvignet voor zakelijke vergunninghouders definitief vervangen is door een digitaal parkeerrecht.
De Kruisstraatgarage wordt vanaf april 2017 door de gemeente zelf geëxploiteerd. Eind 2017 is er groot onderhoud gepleegd en zijn er maatregelen getroffen om de veiligheid in de garage te vergroten. De Croeselaangarage op het Jaarbeursplein heeft zijn definitieve naam gekregen. De verwachte oplevering is medio 2018.
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte
De eerste fase van de fietsenstalling op het Stationsplein (de grootste fietsenstalling ter wereld) is in gebruik genomen. De aanleg van de fietsenstalling onder het oude postkantoor op De Neude is in volle gang. Op de locaties Hoogh Boulant en bij de sluis hebben we extra fietsenrekken geplaatst.
We hebben in 2017 drie buurtstallingen in voorbereiding genomen en twee mogelijke buurtstallingen verkend.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Doelstelling 2016 | Realisatie 2016 | Doelstelling 2017 | Realisatie 2017 | Doelstelling 2018 | Toelichting & details | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P1.3.1 | Stimuleren P+R gebruik | in uitvoering | - | in uitvoering | in uitvoering | - | ||||||
|
||||||||||||
P1.3.2 | Buurtstallingen | - | +2 | +3 | +2 | 0 | +2 | |||||
|
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||
04-1-3-1 |
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren |
30.796 |
32.589 |
30.496 |
33.066 |
35.469 |
2.403 |
32.841 |
|||||||||
04-1-3-2 |
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren |
677 |
580 |
677 |
573 |
563 |
-10 |
790 |
|||||||||
Totaal Baten |
31.473 |
33.169 |
31.173 |
33.638 |
36.032 |
2.394 |
33.632 |
||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||
04-1-3-1 |
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren |
14.689 |
13.986 |
13.729 |
13.575 |
13.900 |
-326 |
13.025 |
|||||||||
04-1-3-2 |
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren |
5.505 |
5.104 |
4.830 |
5.855 |
5.436 |
419 |
6.854 |
|||||||||
Totaal Lasten |
20.193 |
19.090 |
18.559 |
19.430 |
19.336 |
93 |
19.879 |
||||||||||
Saldo baten en lasten |
11.279 |
14.078 |
12.614 |
14.209 |
16.696 |
2.487 |
13.752 |
||||||||||
Toevoeging reserves |
523 |
523 |
522 |
522 |
522 |
0 |
0 |
||||||||||
Onttrekking reserves |
2.172 |
1.381 |
1.929 |
1.470 |
1.039 |
-431 |
906 |
||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
12.928 |
14.936 |
14.021 |
15.157 |
17.213 |
2.056 |
14.659 |
||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad
Bij de 2
de
Berap 2017 hebben wij een voordeel van 1 miljoen euro gemeld. Dit voordeel is in de jaarrekening 2017 opgelopen tot 2,056 miljoen euro . Hieronder worden de verschillen van de realisatiecijfers 2017 ten opzichte van de actuele begroting 2017 toegelicht.
Hogere parkeeropbrengsten
De parkeeropbrengsten zijn 1,553 miljoen euro hoger dan was begroot. Hiervan heeft 1 miljoen euro betrekking op straatparkeren. Bij de 2
e
Berap hadden wij dit voorzien. Daarnaast blijken de parkeerinkomsten uit de garages 0,5 miljoen euro hoger te zijn. Dit hadden we met de tweede berap nog niet voorzien.
Inzichten voortkomend uit de actualisatie van de parkeerexploitatie
De parkeerexploitatie wordt geactualiseerd. Uit deze actualisatie zijn een aantal inzichten voort gekomen die ook in de jaarrekening tot een financieel resultaat hebben geleid. Het gaat hierbij om lagere beheer- en onderhoudslasten door een bundeling van aanbestedingscontracten en te hoog begrote kapitaallasten.
De uitgaven van autoparkeren zijn hierdoor 0,731 miljoen euro lager en van fietsparkeren 0,319 miljoen euro lager.
Nieuwe feiten die zich hebben voorgedaan na de tweede berap
In de begroting was rekening was gehouden met een verlaging van de parkeerbaten vanwege het opheffen van straatparkeren. Het opheffen van parkeerplaatsen vindt minder snel plaats dan geraamd. Hierdoor zijn de baten in de realisatie 0,312 miljoen euro hoger.
Verder zijn de lasten 0,492 miljoen euro hoger geworden. De belangrijkste oorzaken zijn dat we enerzijds een voorziening hebben moeten treffen van 0,856 miljoen euro voor het verhelpen van lekkages in een tweetal garages. Anderzijds zijn een aantal projecten vertraagd (P+R-actieplan, buurtstallingen en fietsdepot) wat leidt tot lagere lasten in 2017 van 0,331 miljoen euro.
Tenslotte leiden het in eigen beheer nemen van de garage Kruisstraat en het afwikkelen van de naheffingsaanslag BTW 2016 tot hogere baten van 0,538 miljoen euro en tot hogere lasten van 0,465 miljoen euro.
Mutatiereserve
De onttrekking van de parkeerreserve is 0,431 miljoen euro lager vanwege vertraging in de uitvoering van het P+R Actieplan (0,171 miljoen euro) en per saldo lagere lasten van het planmatig onderhoud van garages (0,260 miljoen euro).
Meer details
Omschrijving |
Actuele |
Reali- |
Nominale |
Actuele |
Reali- |
Verschil |
Actuele |
||||||||||||||||
Baten |
|||||||||||||||||||||||
04-1-3-1 |
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren |
||||||||||||||||||||||
6441 |
Parkeren Offstreet Expl. SB |
3.717 |
3.571 |
3.717 |
4.002 |
5.243 |
1.241 |
3.793 |
|||||||||||||||
6443 |
Parkeren Offstreet B&O SB |
0 |
80 |
0 |
0 |
-2 |
-2 |
0 |
|||||||||||||||
6445 |
Parkeren Straat VTH |
27.079 |
28.930 |
26.779 |
29.264 |
30.228 |
964 |
28.648 |
|||||||||||||||
6447 |
Parkeren Offstreet UVO |
0 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6455 |
Exploitatie Parkeervoorzieningen |
0 |
0 |
0 |
-200 |
0 |
200 |
400 |
|||||||||||||||
04-1-3-2 |
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren |
||||||||||||||||||||||
6442 |
Fietsparkeren Expl. SB |
477 |
265 |
477 |
322 |
316 |
-6 |
486 |
|||||||||||||||
6446 |
Fietsparkeren VTH |
200 |
314 |
200 |
250 |
247 |
-3 |
204 |
|||||||||||||||
6448 |
Fietsparkeren UVO |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||
6456 |
Stallingsvoorzieningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
100 |
|||||||||||||||
Totaal Baten |
31.473 |
33.169 |
31.173 |
33.638 |
36.032 |
2.394 |
33.632 |
||||||||||||||||
Lasten |
|||||||||||||||||||||||
04-1-3-1 |
Uitvoeren van maatregelen autoparkeren |
||||||||||||||||||||||
6441 |
Parkeren Offstreet Expl. SB |
1.406 |
1.623 |
1.353 |
1.672 |
1.755 |
-83 |
1.362 |
|||||||||||||||
6443 |
Parkeren Offstreet B&O SB |
1.032 |
726 |
979 |
683 |
1.242 |
-559 |
501 |
|||||||||||||||
6445 |
Parkeren Straat VTH |
8.849 |
8.341 |
7.993 |
7.583 |
7.532 |
51 |
7.529 |
|||||||||||||||
6447 |
Parkeren Offstreet UVO |
2.443 |
2.413 |
2.443 |
2.515 |
2.493 |
23 |
2.108 |
|||||||||||||||
6455 |
Exploitatie Parkeervoorzieningen |
959 |
883 |
961 |
1.121 |
878 |
243 |
1.524 |
|||||||||||||||
04-1-3-2 |
Uitvoeren van maatregelen fietsparkeren |
||||||||||||||||||||||
6442 |
Fietsparkeren Expl. SB |
2.406 |
2.535 |
2.163 |
2.486 |
2.380 |
106 |
2.277 |
|||||||||||||||
6444 |
Fietsparkeren B&O SB |
43 |
-34 |
43 |
43 |
30 |
13 |
43 |
|||||||||||||||
6446 |
Fietsparkeren VTH |
2.039 |
1.939 |
1.905 |
1.808 |
1.664 |
144 |
1.829 |
|||||||||||||||
6448 |
Fietsparkeren UVO |
224 |
171 |
226 |
481 |
376 |
105 |
299 |
|||||||||||||||
6456 |
Stallingsvoorzieningen |
794 |
491 |
494 |
1.037 |
987 |
51 |
2.407 |
|||||||||||||||
Totaal Lasten |
20.193 |
19.090 |
18.559 |
19.430 |
19.336 |
93 |
19.879 |
||||||||||||||||
Saldo baten en lasten |
11.279 |
14.078 |
12.614 |
14.209 |
16.696 |
2.487 |
13.752 |
||||||||||||||||
Toevoeging reserves |
523 |
523 |
522 |
522 |
522 |
0 |
0 |
||||||||||||||||
Onttrekking reserves |
2.172 |
1.381 |
1.929 |
1.470 |
1.039 |
-431 |
906 |
||||||||||||||||
Saldo na mutaties reserves |
12.928 |
14.936 |
14.021 |
15.157 |
17.213 |
2.056 |
14.659 |
||||||||||||||||
Bedragen zijn in duizenden euro's |
Investeringen
Subsidies
Voor deze subdoelstelling zijn subsidies niet van toepassing.